کد خبر 9305
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

آهن‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس بورس بررسی کرد

دو مولفه‌ای که خرید میلگرد از بورس کالا را از رونق انداخته است

دو مولفه‌ای که خرید میلگرد از بورس کالا را از رونق انداخته است

محمدغفاری فعال بورس کالا یکی از دلایل عدم استقبال از بورس کالا به ویژه در بخش میلگرد را عدم برخورداری از جذابیت کافی برای خریداران دانست و مطرح کرد: این عدم جذابیت در دو مولفه قابل تعریف است.

حسن محمدغفاری، فعال بورس کالا در مورد شرایط بازار بورس کالای محصولات فولادی در روزهای اخیر به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: اتفاقی که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم، رونق نسبی و رشد قیمت در بازار محصولات فولادی بوده که عمده دلیل آن تغییرات نرخ ارز است اما پیش‌بینی ادامه این روند کمی سخت است. 

وی در ادامه پیش بینی کرده است که استقبال از بورس کالا بیشتر شود و در این زمینه توضیح داد: چارچوب سفت و سخت قراردادهای بورسی که مانع تصرف فروشندگان در آن می‌شود، ممکن است خریدار نهایی را علاقه‌مند به خریداری از بورس کالا در این روزها کند.

این کارشناس بورس کالا یکی از دلایل عدم رونق نسبی بورس کالا خصوصا در بخش میلگرد را عدم برخورداری از جذابیت کافی برای خریداران دانست و مطرح کرد: این جذابیت تحت تاثیر دو مولفه «قیمت» و «شرایط فروش» است.

محمدغفاری در مورد جذابیت قیمتی گفت: برای مثال در مورد تیرآهن و میلگرد شیوه نرخ‌گذاری پایه براساس فرمول مورد توافق وزارت صمت و بورس کالا، ایراد اساسی دارد.

به گفته این فعال بورس وقتی فرمول قیمتی میلگرد را ۱۱ درصد بالاتر از میانگین معاملات شمش در نظر می‌گیرند، اولا این نرخ از انعطاف لازم برخوردار نیست؛ چرا که در شرایط رکود بازار، نبود نرخ شناور برای تعیین قیمت باعث می‌شود دست برخی تولیدکنندگان که تمایل دارند برای جذب تقاضای بازار، محصول خود را با قیمت پایین بفروشند، بسته شده و به تبع مانع رونق بازار نیز می‌شود.

وی افزود: وقتی نرخ وابسته به محصول بالادستی دیگر مثل شمش است هر گونه اتفاق منطقی و غیرمنطقی در آن حوزه در قیمت سایر کالاها نیز مؤثر می‌شود. به عنوان مثال فروش اعتباری این محصول باعث ایجاد رقابت کاذب در بازار و منجر به افزایش قیمت می‌شود؛ بنابراین وقتی قیمت شمش به علت یک عامل کاذب بالا می‌رود، ۱۱ درصد بالاتر از آن برای میلگرد رقم بالاتری شده و قیمت گران‌تری را به خریدار تحمیل می‌کند در نتیجه بازار بورس جذابیت خود را برای خریدار از دست می‌دهد.

محمدغفاری در مورد جذابیت شرایط فروش هم توضیح داد: برخی عرضه‌کننده‌های بورس کالا، کارخانه‌جات متوسط یا کوچکی هستند که تمایل دارند محصول خود را با درجه رسمیت کمتری به فروش برسانند. چرا که بحث عرضه در بورس کالا مستلزم داشتن درجه‌ای از شفافیت یا رسمیت است که مورد قبول این فروشندگان نیست بنابراین سعی می‌کنند محصولات خود را با کمترین جذابیت به لحاظ تناژ یا گرید یا عرضه سلف در شرایط رکودی عرضه کنند که خریدار تمایلی به آن نداشته باشد. بنابراین با این روش‌ها به نوعی الزامات قانونی را برای عبور از تعهداتی که بورس و وزارت صمت اعلام کرده، رد می‌کنند.

این کارشناس بورس جمع بندی کرد: بر اساس نبود جذابیتی قیمتی و شرایط فروش در بورس کالا، خریدار نهایی رغبت کمتری دارد که از این طریق محصول مورد نیاز خود را خریداری کند.

این فعال بورس در مورد عرضه‌های اعتباری به دو دیدگاه متفاوت اشاره کرده و گفت: یک عده معتقدند عرضه اعتباری باعثِ جنگ قیمتی در بازار می‌شود که تا حدودی درست است. اما در مجموع این جنگ قیمتی متاثر از شرایط اقتصاد کلان حاکم بر جامعه است.

او در مورد دیدگاه دوم نیز توضیح داد: باتوجه به مشکلات تأمین مالی و سرمایه در گردش، برخی از فعالان اقتصادی اقدام به خرید اعتباری و تبدیل سریع آن به نقدینگی می‌کنند. معمولا نیز در شرایط رکودی مجبور هستند که محصول خود را پایین‌تر از قیمت‌های عرف بازار بفروشند که در نهایت باعث می‌شود نظم بازار به هم بریزد. 

وی در ادامه قیمت های جهانی را یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار فولاد ایران عنوان کرد و گفت: قیمت های جهانی فعلا فعل و انفعال خاصی نداشته و طبق پیش‌بینی‌ها، مسیر بازار به سمت ثبات قیمتی و تا حدی تداوم شرایط رکودی است.

محمدغفاری یکی دیگر از عمده چالشهای بازار فولاد ایران را بحث صادرات عنوان کرده و تصریح کرد: عملا در سال‌های گذشته امکان شرایط صادرات محصولات برای بنگاه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت فولاد سخت‌تر شده است. در کنار آن، محدودیت دسترسی به مشتریان جدید باعث شده عرضه در بازارهای صادراتی با تخفیف بیشتری خصوصا برای کشورهای همسایه صورت گیرد. 

وی اختلاف قیمت ارز را عامل محدودکننده دیگری در بخش صادرات عنوان کرد و گفت: تولید با نرخ بازار آزاد و الزام به رفع تعهد ارزی به نرخ نیمایی یک فشار مضاعفی بر صادرکنندگان وارد کرده که باعث کاهش رغبت آنان به صادرات شده است. 

این کارشناس بورس کالایی، در پایان رونق واقعی بازار فولاد را در گرو رونق اقتصادی دانست و بیان کرد: اقتصاد از جانب تقاضا تحریک شود. شاید یکی از پر بازده‌ترین بازارها نسبت به رونق و رشد اقتصادی، صنعت فولاد در کشور باشد. بنابراین بخش تقاضا می‌تواند به شدت صنعت فولاد را تحریک کند. این که بتوان تقاضای خارجی را نیز برای صنعت فولاد ایجاد کرد، تاثیر به سزایی در رونق بازار دارد. اما وجود برخی مشکلات ساختاری در کشور مانند مسئله تأمین سوخت و انرژی مانع این مسئله می‌شود. 

محمدغفاری در پایان خاطرنشان کرد: عامل دیگر برای تحریک تقاضا رونق بخش ساخت و ساز یا افزایش استفاده از فولاد در صنعت خودروسازی است که با توجه به سیگنالی که از بودجه سال آینده می‌رسد، به نظر خیلی تفاوت معناداری نخواهیم داشت. چه بسا که در حوزه سیاست‌های پولی و مالی، شاید شرایط نسبت به امسال به سمت رکود بیشتر نیز حرکت کند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =