کد خبر 9343
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار داغ فولاد در اوج سرمای زمستان/ افزایش ۲۰ الی ۸۰ هزارتومانی تیرآهن

بازار داغ فولاد در اوج سرمای زمستان/ افزایش ۲۰ الی ۸۰ هزارتومانی تیرآهن

از جمله محرک‌های رشد بازار آهن و فولاد علاوه بر نرخ ارز، وجود تنش‌های بین‌المللی و در داخل ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبنی بر تامین مالی شرکت‌ها تا ۳۰ درصد سود سالیانه، به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، با توجه به شرایط فعلی روند دلار به علت تنش‌های سیاسی در روزهای اخیر تا محدود ۵۹ الی ۶۰ هزار تومان، صعود کرد و احتمالا شاهد ورود بازارسازان و کنترل و بازگشت آن به محدود ۵۵ الی ۵۳ هزار تومان باشیم.

چنانچه در سخنرانی دیروز مقام معظم رهبری، با دستور ایشان جهت الزام به توقف رشد نقدینگی، دلار حدود ۲ هزار تومان کاهش یافت و پس از مدتی دوباره با افزایش قیمت با نرخ ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد.

امروز نیز نرخ دلار در بازار آزاد در کانال ۵۸ هزار تومان در نوسان است. 

در این میان با فعال شدن محرک‌های تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد، روند افزایشی قیمت‌های انواع مقاطع فولادی همچنان ادامه دارند.

از جمله محرک‌های رشد بازار کالایی علاوه بر نرخ ارز، وجود تنش‌های بین‌المللی و در داخل ابلاغیه جدید بانک مرکزی برای اوراق سپرده خاص است که به بانک‌ها مجوز می‌دهد برای تامین مالی شرکت‌ها تا ۳۰ درصد سود سالیانه پرداخت شود. 

به گفته وزیر اقتصاد، این تدبیر بانک‌مرکزی کمک می‌کند بخشی از تامین مالی برخی پروژه‌ها با بازدهی بالاتر جذابیت یابد که این بخش از نقدینگی هم به هدایت نقدینگی کمک می‌کند که در خدمت تولید قرار گیرد و در عین حال به تامین مالی و سرمایه در گردش بنگاه‌ها کمک می‌کند.

در ادامه به تغییرات قیمتی بازار آهن و فولاد روی کالای اساسی این حوزه در معاملات امروز پرداخته شده است.

تیرآهن

امروز در بازار بورس کالا عرضه ۲۵ هزار و ۳۹۶ تن تیرآهن با ۲ درصد رشد نسبت به هفته گذشته به مبلغ ۲۳ هزار و ۲۱۰ تومان عرضه شد. در انتهای این معاملات نیز  حجمی به مقدار ۲۰ هزار و ۶۱۱ تن با میزان با میانگین نرخ ۲۳ هزار و ۸۳۷ تومان معامله شد. 

بالاترین قیمت معامله شده این محصول ۲۵ هزار و ۷۵۴ تومان مربوط به تیرآهن ۱۲ ذوب آهن اصفهان و پایین ترین قیمت  معامله شده ۲۳ هزار و ۲۷۷ تومان است. 

در بازار آزاد نیز روند افزایش قیمت این محصول همچنان ادامه دارد، طوری که در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان در محصولات خود افزایش قیمت ۲۰ الی ۸۰ هزارتومانی را اعمال کرد. و دربخش شاخه‌فرروشی بین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان برای انواع سایزها معامله شد.

میلگرد

امروز همچنین میلگرد با حجم ۱۸۱ هزار و ۷۳۸ تن و نرخ پایه ۲۲ هزار و ۲۸۰ تومان که ۵ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته داشت، روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در انتها با قیمت ۲۲ هزار و ۵۹۵ تومان یا حدود ۲۴ هزار و ۶۳۰ تومان به اضافه ارزش افزوده و تقریبا ۷۴۶ تومان بالاتر از نرخ پایانی هفته گذشته (۲۱ هزار و ۸۴۹ تومان) بر روی سایت بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

پایین‌ترین قیمت معامله شده این محصول ۱۹ هزار و ۳۵۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۵ هزار و ۸۳۳ تومان است.

در بازار آزاد محصول میلگرد نیز ضمن اینکه برخی کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند اما برخی دیگر از کارخانه‌ها نیز محصولات خود را با افزایش قیمت ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام کردند. به عنوان نمونه میلگرد پرشین فولاد با اعمال ۵۰۰ تومان افزایش، نرخ انواع سایزهای خود را بین ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد. 

با مجموع این تفاسیر به نظر می‌رسد با توجه به ادامه تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه و افزایش قیمت دلار، در هفته جاری، همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها در بسیاری از کالاها خواهیم بود، و در صورت اصلاح نرخ دلار که برخی فعالین اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، تاثیر آن بر زنجیره فولاد و ثبات در آن طول خواهد کشید و در صورت ثبات معاملات همانند هفته قبل با همان قیمت‌ها انجام خواهد شد.

کد خبر 9343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =