کد خبر 9373
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

ترس ژاپن از بازگشت ترامپ و ایجاد محدودیت‌ها برای صنعت فولاد

ترس ژاپن از بازگشت ترامپ و ایجاد محدودیت‌ها برای صنعت فولاد

شش مقام ژاپنی خاطرنشان کردند ژاپن همچنین بیم آن را دارد که ترامپ ممکن است بار دیگر با اقدامات تجاری حفاظتی همچون اعمال تعرفه بر صنعت فولاد و درخواست بودجه بیشتر از دولت ژاپن برای تامین هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور، به اقتصاد ژاپن ضربه بزند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ دولت ژاپن به عنوان بزرگترین متحد واشنگتن در آسیا، در پیامی برای دونالد ترامپ که امید زیادی به راه یابی دوباره او با کاخ سفید وجود دارد، گفت: هر گونه توافق با چین را که می تواند در سال ها تلاش های جمعی برای مهار پکن و خطر صلح شکننده در منطقه اختلال ایجاد کند، لغو نکن.  

این در حالی است که توکیو در هفته های اخیر و پس از پیروزی چشمگیر دونالد ترامپ در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در ایالت های آیووا و نیوهمپشایر، و نیز پیشتازی چشمگیر وی در نظرسنجی های انتخاباتی، تلاش های خود برای پرداختن به افراد نزدیک به ترامپ را آغاز کرده است.

سه مقام ژاپنی اظهار کردند تلاش های ژاپن شامل اعزام یک مقام ارشد حزب حاکم برای دیدار با دونالد ترامپ و نشست ها و ملاقات های دیپلمات های ژاپن با یک اندیشکده آمریکایی و ملاقات با مقامات سابق آمریکایی است که هم راستا با تفکرات و دیدگاه های ترامپ هستند.

۶ مقام ژاپنی که خواستند به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش نشود، افزودند: اصلی ترین نگرانی توکیو این است که اگر ترامپ بار دیگر به قدرت برسد، ممکن است برخی از توافقات تجاری یا امنیتی بین واشنگتن و پکن را که تلاش های اخیر کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت برای مقابله با چین را تحت تاثیر قرار می دهد، فسخ کند.

این در حالی است که ترامپ که در سال ۲۰۱۹ به توافقی تجاری با چین دست یافت اما بعدا این توافق منقضی شد، در هیچ یک از کارزارهای انتخاباتی خود برای انتخابات ۲۰۲۴، به هیچ گونه توافق احتمالی با چین اشاره نکرده است.

مقامات ژاپنی اظهار کردند که هیچ اطلاعات خاصی درباره طرح های ترامپ ندارند اما نگرانی های خود را براساس اظهارنظرات و اقدامات عمومی وی در طول دوران ریاست جمهوری اش طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ اعلام می کنند، سال هایی که او از همکاری های چند جانبه پرهیز کرده و از ارتباطات خود با رهبران اقتدارگرا همچون شی جین پینگ رئیس جمهور چین دفاع می کرد و خواستار یک توافق هسته ای با کیم جونگ اون رئیس کره شمالی بود.

در همین حال دو مقام وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کردند بیم آن می رود که ترامپ بخواهد حمایت خود را از تایوان که در تقابل با چین قرار دارد، تضعیف کند. زیرا چنین اقدامی می تواند باعث جسورتر شدن پکن شود که همواره مدعی حاکمیت بر تایپه است.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی ژاپن برای کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده در ایران

ترامپ در جولای ۲۰۲۳ در گفتگو با فاکس نیوز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا واشنگتن در نبرد احتمالی بین تایپه و پکن، باید از تایوان دفاع کند گفت: اگر من به این پرسش پاسخ بدهم، در موقعیت بسیار بدی برای مذاکره قرار می گیرم. تایوان تمام تراشه های مورد نیاز ما را تولید می کند. ما باید خودمان تراشه تولید کنیم.  

این در حالی است که یکی از مشاوران ترامپ در گفتگو با رویترز اظهار کرد تاکنون دیداری بین ترامپ و مقامات ژاپنی برگزار نشده است.

شش مقام ژاپنی خاطرنشان کردند ژاپن همچنین بیم آن را دارد که ترامپ ممکن است بار دیگر با اقدامات تجاری حفاظتی همچون اعمال تعرفه بر صنعت فولاد و درخواست بودجه بیشتر از دولت ژاپن برای تامین هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور، به اقتصاد ژاپن ضربه بزند.

در همین حال وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد این کشور روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را به دقت و با علاقه فراوان دنبال می کند، در حالی که بر تعهد دو حزبی در آمریکا نسبت به اتحاد بین توکیو و واشنگتن، اشاره دارد.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و تاکنون در هیچ یک از این پرونده ها گناهکار شناخته نشده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ روز ۲۳ ژانویه در انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت نیوهمپشایر رقیب خود نیکی هیلی را شکست داد و پیروز این ایالت شد.

ترامپ همچنین در ۱۵ ژانویه اولین رقابت درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا برای انتخابات ۲۰۲۴ را به سود خود به پایان رساند و در این میدان مهم انتخاباتی با فاصله چشمگیری نسبت به سایر رقبای خود پیروز شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی ها هستند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر 9373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =