کد خبر 9395
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس: صنعت فولاد را به سرنوشت خودروسازان گره نزنید!

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس: صنعت فولاد را به سرنوشت خودروسازان گره نزنید!

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: گرانی و تورم مسکن و خودرو و لوازم خانگی نیز گاهاً به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود در صورتیکه سهم صنعت فولاد در قیمت تمام شده این صنایع حدود ۵ درصد است و این موضوع یک بحث انحرافی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ احسان دشتیانه مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون "آمار تولیدات و صادرات زنجیره فولاد و چالش‌های پیش‌رو برای توسعه این صنعت" که صبح امروز در ساختمان انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد با تاکید بر اینکه امروز موضوع فولاد به مساله اول کشور تبدیل شده است، افزود: صنعت فولاد هم‌اکنون از زیرساخت‌های موجود، جلوتر رفته و بر اساس سند ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن برسد اما امروز این صنعت متهم شده به اینکه بیشترین مصرف انرژی را دارد در حالیکه صنعت فولاد تنها  ۵ درصد برق ، ۷ درصد گاز و ۳ درصد آب را مصرف می‌کند. 

وی با ابراز گلایه از وضع عوارض صادراتی برای مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی گفت: چطور در شرایط تحریم، به یک کالا عوارض و تعهد ارزی اعمال می‌شود. حتی خود تحریم آمریکا نیز به این دقیق نمی‌توانست نقطه‌زنی کند.

احسان دشتیانه گفت: گرانی و تورم مسکن و خودرو و لوازم خانگی نیز گاهاً به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود در صورتیکه سهم صنعت فولاد در قیمت تمام شده این صنایع حدود ۵ درصد است و این موضوع یک بحث انحرافی است. ما اعلام می‌کنیم اگر این شیوه برخورد و سیاست‌گذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند،؛ به زودی این صنعت نیز به وضعیت صنعت خودرو دچار می شود.

وی در مورد ارز دو نرخی بیان کرد: در حال خاضر بخش هایی از زنجیره می توانند ارز خود را به شیوه مبادله کوتاژ وارد کنند در نتیجه می‌توانند ارز را با سهم قیمت بالاتر تبدیل کنند ولی این امکان در وسط زنجیره وجود ندارد، خروجی این مسئله این شده که امروز محصول نهایی ایران 50 دلار ارزلان تر از ماده اولیه آن صادر می‌شود. هیچ تاصیری هم در بازار داخل نداشته است یعنی اگر هدف این بوده که منجر به کاهش قیمت شود نشده است. در نتیجه این مسئله باعث ایجاد رانت شده، منابع کشور را هدر داده، قیمت محصول نهایی را هم پایه قراضه کرده و عملا سوبسید آن را همسایه‌های واردکننده این کالاها دریافت می‌کنند که همه حاصل سیاست گذاری غلط در حوزه ارز چند نرخی است. 

سبحانی در راستای همین نکته افزود: تبعات دیگر ارز چند نرخی این است که زمانی که کشورهای همسایه مثب عراق و افغانستان وقتی ببیند قیمت میلگردی که از ایران می‌خرد ارزان تر از قیمت شمش است در نتیجه روی میلگرد خود تعرفه واردات می‌گذارد. در نتیجه از داخل وضع عوارض صادرات و از بیرون عوارض واردات صنعت را به سمت قهقرا می‌برد.

انتهای پیام/

کد خبر 9395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =