کد خبر 9400
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

واکنش رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد به پیشنهاد تولید برق؛ ما فولادسازیم، چرا باید نیروگاه بسازیم؟

واکنش رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد به پیشنهاد تولید برق؛ ما فولادسازیم، چرا باید نیروگاه بسازیم؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص اینکه وزارت نیرو پیشنهاد می‌کند که فولادی‌ها برای تامین انرژی‌های مورد نیاز، خود، اقدام به ساخت نیروگاه کنند،گفت:ما فولادساز هستیم و باید فولاد تولید کنیم نه برق!

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امروز در نشست خبری با ارائه آماری از میزان تولید فولاد، گفت: تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون ۶۲۹ هزار تن بوده که ۰/۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی افزود: تولید محصولات تخت زنجیره فولاد ۷ میلیون و ۵۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰/۱ درصد افزایش داشته است.

سبحانی ادامه داد: محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به اشتباه نیمه‌خام گفته می‌شود، در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. تولید آهن‌اسفنجی نیز ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن با ۹ درصد افزایش و گندله نیز ۷/۷ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

*ما فولادسازیم، چرا باید نیروگاه بزنیم؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن ارائه آمار تولید و صادرات و تشریح عملکرد فولادی‌ها طی ١ ماهه امسال، در خصوص اینکه وزارت نیرو پیشنهاد می‌کند که فولادی‌ها برای تامین انرژی‌های مورد نیاز، خود، اقدام به ساخت نیروگاه کنند، متذکر شد که ما فولادساز هستیم و باید فولاد تولید کنیم نه برق! ضمن اینکه با توجه به زمان‌بر بودن ساخت یک نیروگاه تا وارد مدار تولید شدن آن، چند سال بایستی کار خود را رها کنیم تا نیروگاه بسازیم؟

بهادر احرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن فولاد نیز در این نشست با بیان اینکه رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش پیدا کرده است، گفت: این درحالی است که ایران همیشه جایگاه قابل توجهی در این میان داشته است و با رفع موانع از تولید، امکان ارتقای جهانی رتبه فولاد کشور مهیا است.

وی افزود: امروز در مقایسه با سال گذشته رشد فولاد ما تنها ۵ درصد بوده است. پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شده است و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است که عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت‌ها از قبیل برق و گاز در این میان تأثیرگذار هستند.

کاش معدن در حوزه تخصص خود و فولاد کار خود را می‌کرد!

سبحانی در مورد نحوه ورود فولادسازها به بخش معدن دراین نشست که مورد پرسش قرار گرفت بیان کرد: حدود ۴۰ سال پیش و حتی قبل از انقلاب وقتی روس‌ها خواستند اولین صنعت فولاد کشور که ذوب آهن اصفهان بود را تاسیس کنند یک مطالعه اکتشافی انجام شد و یک سری معدن سنگ آهن در کرمان شناسایی کردند که هر کدام بعدها یک شرکت اختصاصی مانند گل گهر و و موارد دیگر شد که قرار شد کار معدنی کرده و خوراک فولاد را تامین کنند و فولادسازان هم در بخش خود فعال باشند.

سپس افزود: کمی که جلوتر رفت خصوصا در دو سه دهه اخیر اوضاع تغییر کرد و معدنی‌ها هم وارد بخش فولاد شدند و به جای اینکه به توسعه حوزه خود در بخش اکتشاف، استخراج و حتی فرآوری محصولات معدنی مانند تولید کنسانتره و یا حتی گندله اقدام کنند خودشان فولادساز شدند. توجیه نیز این بود که وقتی سنگ، معدن، گندله و  مواد اولیه را داریم چرا فولاد نزنیم و بنابراین فولاد ساز شدند!!

به گفته این فعال صنعتی در این زمان بود که فولادی‌ها بدون سنگ شدند و با چالش تامین خوراک خود مواجه شدند بنابراین زمانی که معادن ما خود فولادساز شدند تکلیف فولادسازان بزرگی مانند فولاد خوزستان، مبارکه ذوب آهن و .. چه می‌شود؟

رئیس انجمن بیان کرد: بنابراین اینجا بود که فولادی‌ها به فکر گرفتن پهنای معدنی و اقدام به اکتشاف، استخراج و اکتشاف مواد معدنی کردند و کل معدن از معدن تا محصول را دست گرفتند و در واقع ناچار به این کار شدند. اما چه بهتر بود که معادن ما به عنوان نیروهای تخصصی این بخش در حوزه خود و فولادی‌ها هم در حوزه تخصص خود و فرآوری مواد معدنی فعالیت می‌کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 9400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =