کد خبر 9448
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

رئیس سازمان امور مالیاتی: برای اصناف کیسه ندوختیم/ رد پای فولادی‌ها در فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی: برای اصناف کیسه ندوختیم/ رد پای فولادی‌ها در فرار مالیاتی

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، در حوزه صنعت فولاد یک شرکت فعال در حوزه خرید و فروش آهن آلات ۶۰۰ میلیارد تومان و دو شرکت فولادی در استان آذربایجان شرقی و زنجان ۷۵۰ میلیارد تومان، فرار مالیاتی داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سیدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تلاش داریم تا یک نظام مالیاتی مبتنی بر عدالت را توسعه دهیم که ظرف ۹ ماه اخیر این فرآیند با سرعت خوبی پیش رفته است، گفت: مهم‌ترین راهبرد ما در نظام مالیاتی این است که بتوانیم عدالت را به معنای حقیقی محقق کنیم. یکی از مصادیق این کار تمرکز بر دانه درشت ها است.

وی افزود: بخش دیگر این عدالت تسهیل فرآیند مودیان کوچک است. سازمان امور مالیاتی مجری تکالیفی است که براساس قانون مجلس برعهده دارد. یکی از مصادیق این مهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ قابل مشاهده است. با دیگری سازمان سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل حدود سه برابر شده است. عدد از ۴۷ میلیون تومان در سال به ۱۴۴ میلیون تومان در سال افزایش پیدا کرد. یکی از مسیرهایی که دنبال می‌کنیم، استفاده از ابزارهای اطلاعاتی است که به کمک آنها توانستیم اقدامات خوبی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی انجام دهیم.
مجلس شورای اسلامی با یکی دو امکان مهم شرایط فرار مالیاتی را محدودتر کرد. با کمک داده‌کاوی و کمک سایر مراکز می‌توانیم حساب‌های شخصی را از تجاری تفکیک کنیم. دانه‌درشت ها تلاش می‌کردند تا از شرایط سو استفاده کنند و پرداخت مالیات را به تعویق بیاندازند. برای آنکه جلوی این نوع فرار را نیز بگیریم حکمی در مجلس تصویب شد که براساس آن سازمان امور مالیاتی می‌تواند پس از قطعی شدن مالیات به طور مستقیم مالیات را از حساب دانه‌درشت‌ها برداشت کند.
رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امروز این ظرفیت وجود دارد اما به نحوی سنتی که در این میان همه حساب‌های شخص بسته می‌شد و این موضوع سبب اخلال در کسب و کارها می‌شد. پس از این حکم می‌توانیم به صورت مدرن و سیستمی مالیات حقه را وصول کنیم بدون اینکه حساب‌های اشخاص بسته شود. اقدام دیگری که در راستای تسهیل کسب و کار های خرد فراهم شد، کمک گرفتن از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ است. سقف تبصره ۱۰۰ برای سال جاری ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. افراد مشمول این تبصره دیگر نیازی به نگهداری اسناد و مدارک نبود و ما این رقم را برای سال آینده تا ۱۸ میلیارد تومان بالا بردیم.
نکته دیگر در راستای بهبود نظام کسب و کار این است که برای پرونده‌های بسیار زیادی که از گذشته باقی مانده است، حکم از مجلس گرفتیم، تا حتی برای افرادی که اظهارنامه ارائه نداده بودند، بیایند و اصل مالیات خود را بدون جریمه پرداخت کنند. امروز شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که فروش آنها بیش از ۱۸ میلیارد تومان بوده است به سامانه پیوسته اند و ما بخش عمده مالیات را از این مسیر وصول خواهیم کرد. خود سازمان امور مالیاتی برای تسهیل فرآیند لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تا مودیان به مرور تکالیف خود را انجام دهند.
وی تاکید کرد: گذر از نظام سنتی نیازمند فرآیند مشخصی است که خود تحول بزرگی است. انجام تکالیف در سامانه مودیان نیازمند مخارج بالا، حسابدار یا سیستم خاص نیست. با در اختیار قراردادن پز اندرویدی که در نانوایی‌های کل کشور نیز قابل مشاهده است، می‌توان صورت حساب الکترونیک صادر کرد. این امکان فراهم شده و توزیع گسترده را انجام خواهیم داد. بعضی از اصناف خود می‌گویند که اگر همکاران بدانند که سامانه مودیان چه مزایایی را ایجاد می‌کند خودشان می‌آیند و وارد سامانه می‌شوند. در صورتی که افراد در این سامانه عضو شوند، سازمان امور مالیاتی دیگر حق رسیدگی به پرونده را ندارد. برای اینکه جلوی برخوردهای چندگانه با مودی را بگیریم از ابزار سامانه مودیان استفاده می‌کنیم.
بخشودگی جرایمی به مناسبت دهه فجر اعلام شد. اگر مودیان مالیات خود را پرداخت کنند جرایم اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی ۲ میلیارد تومان بخشوده خواهد شد. به علاوه امکان بخشودگی جرایم ۱۰۰ را برای افرادی که در گذشته اعتراض داشتند فراهم کردیم. هدف ما مختومه شدن پرونده‌های گذشته است. در راستای تکریم مودیان، استقرار میزهای خدمات را نیز در دستور کار داشتیم و این کار را گسترش دادیم. از ابتدای سال جاری بیش از ۱۸۷۰ میز خدمت برگزار شده است. مرکز پاسخگویی با شماره ۱۵۲۶ نیز فعال است و تعداد تماس ها به ۴۴۰ هزار مورد رسیده است.

معافیت مالیاتی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها
سیدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص معافیت‌های شرکت‌های بزرگ و کاهش نرخ مالیاتی آنها گفت: معتقدیم مانند همه دنیا کسی که توان بالاتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند. برخی گفتند که این عجیب است اما ما قصد اجرای آن را داریم. یکی از مصادیق این است که معافیت‌های بسیار گسترده شرکت‌های بزرگی کنترل شود. سقف معافیت در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفتیم. البته سقف عدد که در مجلس تعیین شد بسیار بالایی است که ۵۰۰ همت است و به نظر می‌رسد که یک اشتباه است. در لایحه مجموع درآمد نیز این موضوع دنبال شده است. به این ترتیب ساماندهی خوبی در معافیت ها تعیین شده است.
برای اصناف کیسه ندوختیم
وی در خصوص مالیات اصناف و دایره شمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و عدم ارسال پیامک برای افرادی که از سقف ۱۸ میلیارد تومانی که آنها را مکلف به صدور صورت حساب الکترونیکی می‌کند و همچنین ملاحظات جدی که برای اشخاص حقیقی وجود دارد، گفت: تلاش ما این بود که در لایحه سقف معافیت افزایش پیدا کند. پیش از این جلسه بازار بودیم و هفته گذشته نیز در بازار تهران جلسه داشتیم. قدم اول ما این است که تعامل نزدیکی با مودیان داشته باشیم. لایحه تسهیل را نیز خود سازمان به مجلس ارائه کرد. البته شاید چیزی که مد نظر ما بود شیب ملایم‌تری داشت اما اراده قانون‌گذار گسترش تدریجی دایره شمول قانون پایانه‌های فروشگاهی بود.
قصد ما جریمه کردن کسانی که علاقه‌مند به انجام تکالیف خود هستند، نیست. ما قصد داریم که پیامک را برای افرادی که سقف حقوق ۱۸ میلیارد تومانی را عبور کردند برقرار کنیم. البته که خود کاسبان از فروش خود آگاه تر هستند. به عنوان سازمان امور مالیاتی واقعا کیسه برای اصناف و مشاغل ندوختیم. ما امسال از کل ۷۵۰ همت مالیاتی که باید وصول کنیم حداکثر ۳۵ همت از این حوزه وصول خواهیم کرد. یعنی نهایت حدود ۶ درصد کل مالیات‌ها. سازمان امور مالیاتی باید پاسخ معتبری برای افکار عمومی داشته باشد اما باید با یک شیب ملایم به سمت عدالت مالیاتی برویم.
یک صنف را می‌بینیم که گردش مالی بسیار بالا دارد اما به طور میانگین ۹ میلیون تومان مالیات می‌دهند. ما پاسخی برای این موضوع نداریم اما به مرور عدالت را اجرا خواهیم کرد.

وصول ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات برخانه‌ها و خودروهای لوکس و همچنین خانه‌های خالی گفت: تا بهمن ماه فرصت پرداخت مالیات خانه‌های لوکس که ارزش آن بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده است وجود دارد و اگر افرادی پرداخت نکنند، مطالبه خواهیم کرد و عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم. البته امکان اعتراض به ارزش تعیین شده نیز وجود دارد که فرآیندهای خاص خود را طی می‌کند.
درآمدی که تا کنون وصول شده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است. اگر مالیات پرداخت نشود در زمان نقل و انتقالات مالیات به صورت قهری وصول می‌شود.
در سال ۱۴۰۲، ۱.۶ همت مالیات تعیین شده که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.

از ۴.۳ همت مالیات خودروهای لوکس ۱.۵ همت وصول شد
در خصوص خودروهای گران قیمت نیز ارقامی در بودجه تعیین شده است. برای سال ۱۴۰۰، عدد تعیین شده، ۲ همت، ۱۴۰۱ برای ۲۵۱ هزار خودرو، ۲.۳ همت و برای ۱۴۰۲، برای ۱۶۲ هزار خودرو، ۲.۸ همت مالیات تعیین شده است. که از این عدد از ۴.۳ همت دو سال اول، ۱.۵ همت آن وصول شده است. علت اینکه در حوزه خودرو وصولی بیشتر بوده است، احتمالا نقل و انتقال سریعتر آن است.

پای لنگ اطلاعات در مالیات بر خانه‌های خالی/تعیین ۴.۸ هزار میلیارد تومان مالیات برای سال ۱۴۰۱
در حوزه خانه‌های خالی اطلاعات دریافتی محوری است و اراده ما در این حوزه جدی است. اطلاعات باید تا خرداد ماه هر سال برای خانه‌های خالی سال قبل در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. با توجه به جدید بودن قانون، اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی مورد بازنگری قرار می‌گرفت. برای سال ۱۴۰۰ اطلاعات ۴ بار مورد بازنگری قرار گرفت. در ابتدا اطلاعات ۵۰۰ هزار خانه خالی در اختیار ما قرار گرفت. که در ادامه اطلاعات تغییر پیدا کرد و مالیات برآوردی برای آنها به ۱.۴ همت رسید. اطلاعات خانه‌های ۱۴۰۱ با تاخیر رسید. در مجموع ۵۹ هزار خانه خالی معرفی شد که ۴.۸ همت مالیات برای آنها در نظر گرفته شد.

۷ میلیارد تومان مالیات از اینفلوئنسرها وصول شد/مالیات هر درآمد مشمول مالیاتی را وصول خواهیم کرد
سبحانیان در پاسخ به سوالی در مورد مالیات اینفلوئنسرها گفت: قانون گذار سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده است تا افرادی که از حدی دنبال‌کننده بیشتر دارند را شناسایی و مالیات درآمد مربوط آنها را وصول کند. البته حتی اگر فردی پنج نفر دنبال کننده داشته باشد و از این محل درآمد داشته باشد
در سال ۱۴۰۰، ۵۵۱ نفر از افرادی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشتند را شناسایی کردیم که این تعداد مشمول مالیات بردآمد شدند که مجموع ۱۲۳ نفر از آنها ۲.۳ همت مجموع تراکنش آنها بوده است. تاکنون ۱۴۹ با مجموع ۱۱۹ میلیارد تومان ارزش اقدام شده و ۱۶۴ برگه تشخیص با ارزش ۲ میلیارد تومان برای سال ۱۳۹۹ صادر شده است. در ۱۰ ماهه سال جاری نیز ۷.۶ میلیارد تومان مالیات از این محل وصول کردیم. برخی پرونده‌ها وارد فرآیند اعتراض می‌شوند ولی ما مرعوب فضاسازی‌ها نمی‌شویم. وقتی فردی ده‌ها میلیارد تومان وارد حسابش می‌شود باید نسبت به آن پاسخگو باشد. براساس حکم قانون در صورت عدم پرداخت مالیات و قطعی شدن آن، سازمان امور مالیاتی مبلغ مالیات را از حساب آنها برداشت خواهد کرد.

بخش عمده مودیان بزرگ وارد سامانه مودیان شدند
وی در خصوص اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: در حوزه سامانه مودیان با قدرت کار را جلو می‌بریم. خواسته ما این است که رسانه‌ها این کار را تسهیل کنند چرا که عده‌ای با ابزارهای مختلف در مسیر شفافیت سنگ اندازی می‌کنند. تعداد صورت حساب ها ۹۷۹ میلیون صورت بوده است و ۲۳۸ میلیون صورت حساب نوع یک بوده است. یعنی با تفسیری ترین شکل ممکن. تعداد اتصال مودیان حدود ۹۹ هزار مودی است. بالغ بر ۸۸ درصد مالیات مودیانی که متصل هستند را می‌توانیم از همین مسیر وصول کنیم. تعداد مودیان متصل نسبت به کل مودیان ۴۲ درصد است چرا که تعداد بالقوه ها ۲۴۰ هزار مودی است. بخش قابل توجهی از مودیان بزرگ وارد سامانه شده‌اند.
توسط خود مودی ۸۴ هزار صورت حساب و شرکت‌های معتمد ۱۵ هزار و ۵۳ صورت حساب توسط واحدهای دولتی صادر شده است. اراده ما بر اتصال شرکت‌های دولتی است و ذی‌حسابان آنها نباید هزینه‌های بدون صورت حساب آنها را بپذیرند.

جزئیات اقدامات سازمان امور مالیاتی برای حمایت از تولید
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه یکی از مصادیق حمایت از تولید، ایجاد هزینه برای بخش غیرمولد است، گفت: در راستای مبارزه با سفته بازی لازم است تا ابزار قانونی آن در اختیار ما قرار بگیرد و امیدوار هستیم مجموعه این اقدامات در راستای حمایت از تولید انجا شود. 

تعیین نرخ صفر برای افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، تعیین اعتبار مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، جلسات مکرر با بخش خصوصی و کارآفریانان بزرگ کشور از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی در حمایت از تولید است.

رئیس سازمان امور مالیاتی: افزایش یک درصدی ارزش افزوده مصداق عدالت مالیاتی است
وی با تاکید براینکه افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده در راستای عدالت مالیاتی است، گفت: مالیات باید از افرادی که درآمد و مصرف بیشتری دارند گرفته شود. در حوزه ارزش افزوده سوال این است که مالیات به چه کالایی اصابت می‌کند و به چه کالایی اصابت نمی‌کند. کالا هایی که مشمول نیستند لیست بزرگتری را شامل می‌شود. مانند کلیه خدمات درمانی، کالاهای کشاورزی، شیر خشک و ... . حتی برخی کالاهای اساسی وارداتی نیز از نرخ مالیات ۹ درصد به نرخ مالیات یک درصد کاهش پیدا کردند. بنابراین عموم کالاها از مالیات ارزش افزوده معاف هستند. در نتیجه با ارزش افزوده منابعی را از افراد در مصرف تر جامعه دریافت می‌کنیم و در اختیار افراد کمتر برخوردار قرار می‌دهیم.

بسترسازی برای اجرای مالیات بر مجموع درآمد پیش از تصویب قانون
سبحانیان در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت لایحه مالیات بر مجموع درآمد و مالیات برعایدی سرمایه گفت: در صورت اجرای مالیات بر مجموع درآمد فشار مالیات برای مردم کاهش پیدا خواهد کرد. درآمد و هزینه افراد مشخص خواهد شد و اگر باقی‌مانده از معافیت بیشتر باشد مشمول مالیات می‌شود. اجرای این فرآیند هدف آرمانی ما است. لایحه مربوط به مجلس ارسال شده است و امیدوار هستیم که با وجود سال پایانی مجلس بتوانیم لایحه را در همین دوره بررسی کنیم. ما در حال آماده‌سازی بستر اجرای مالیات بر سوداگری و مجموع درآمد هستیم و منتظر قانون نمانده‌ایم.

از حساب تجاری برای تراکنش‌های شخصی استفاده نکنید
وی در مورد سقف تراکنش ها و تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری گفت: قرار نیست سازمان امور مالیاتی به حساب شخصی عموم مردم ورود کند. حساب شخصی قاعدتاً نباید فعالیت تجاری داشته باشد. به نظر ما عمده فعالان اقتصادی تخلفی انجام نمی‌دهند. اندک افرادی برای فرار مالیاتی تلاش می‌کنند از حساب غیرتجاری خود، بستگان یا دوستان برای کار تجاری استفاده کنند تا درآمد آنها شفاف نشود. در حقیقت شاید کمتر از یک درصد جامعه این سو استفاده را انجام می‌دهند. به عنوان سازمان امور مالیاتی باید مواجه فعال داشته باشیم. تا امروز یک فرد متخلف با حساب شخصی خود هزاران میلیارد تومان فعالیت می‌کرده و ما باید اثبات می‌کردیم.
در قانون بودجه تعیین شده که اگر تعداد واریزی به حساب از عددی که شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند بیشتر باشد و همچنین مبلغ آن نیز بیش از رقمی باشد، آن حساب تجاری است.
مردم نباید از حساب تجاری خود برای کارهای شخصی مانند فروش خانه استفاده کنند. ما با این روند صدها مورد با گردش چند هزار میلیارد تومانی را شناسایی کردیم. این قاعده برای آن است که حساب‌هایی که به منظور فرار مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد را شناسایی کنیم. در این شرایط فرد باید بیاید و غیردرآمدی بودن مبالغ را اثبات کند. برخی افراد بدون آنکه درک درستی داشته باشند در این خصوص اظهار نظر می‌کنند که صحیح نیست.

صدور برگ تشخیص‌های صدها میلیارد تومانی برای فراریان مالیاتی
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص فرارهای مالیاتی بزرگ شناسایی شده، گفت: برای یک فعال در کردستان که در حوزه طلا فعالیت داشت ۶۰۰ میلیارد تومان فرار شناسایی شده است. یک شرکت فعال در حوزه خرید و فروش آهن آلات ۶۰۰ میلیارد تومان، دو شرکت فولادی در استان آذربایجان شرقی و زنجان ۷۵۰ میلیارد تومان، شرکت حوزه خرید و فروش خودرو در قزوین ۶۸۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند. در استان فارس با سو استفاده از یک صندوق قرض‌الحسنه ۲۴۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی صورت گرفته بود که برای آن برگ تشخیص صادر شد. همچنین در استان البرز و مرکزی فرار مالیاتی دو شرکت به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان شناسایی شده است. ضمن اینکه دو شرکت که در صدور فاکتورهای جعلی در همدان و یزد به ترتیب به ارزش ۱۲ همت و ۲.۸ همت فعالیت داشتند نیز مشخص شدند.

مالیات ۱.۷ هزار میلیارد تومانی نهادهای انقلابی
وی در پاسخ به سوالی در مورد مالیات نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی گفت: برخی از فعالیت‌های مربوط به این نهادها در چهارچوب فعالیت‌های خیریه قرار دارد که از شمول مالیات خارج است. اما از فعالیت‌های اقتصادی مالیات دریافت می‌کنیم و در ۱۰ ماهه سال جاری نیز ۱.۷ میلیارد تومان مالیات از نهادهای انقلابی وصول شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/ف 

کد خبر 9448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =