کد خبر 9586
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس: صنعت فولاد ایران پرتی گاز ندارد

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس: صنعت فولاد ایران پرتی گاز ندارد

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس با بیان اینکه صنعت فولاد پرتی گاز ندارد بیان کرد: استاندارد مصرف گاز در کوره‌های احیا، ۲۷۳ نرمال مترمکعب به ازای هر تن تولید است که در ایران هم عینا همین بوده و کاملا منطبق با استاندارد جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروزه اهمیت صنعت فولاد به دلیل نقش مهمی که در تکمیل زنجیره تولید صنایع مهم و کلیدی دیگر ایفا می‌کند، بر کسی پوشیده نیست. با توجه به اهمیت صنعت فولاد و مصرف بالای انرژی در فرایند تولید آن، بهینه‌سازی مصرف انرژی در این صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به کاهش ظرفیت تولید گاز در سال‌های آینده و نیز افزایش فزاینده مصرف گاز در کشور، ناترازی گاز به یکی از چالش‌های تهدیدکننده برای شرکت‌های زنجیره فولاد تبدیل شده و در حال حاضر در فصول سرد سال که مصرف گاز کشور بالا می‌رود، اولویت قطع گاز کشور با صنایع فولادی است. این مسئله منجر به کاهش تولید و بروز زیان در واحدهای تولیدی این صنعت می‌شود.

در این میان یکی از ایراداتی که بخش صنایع گازی به شرکت‌های فولادی دارند این است که با توجه به حجم گازی زیادی که در اختیار این صنعت است اما در بحث سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی گاز ورود نمی‌کنند. 

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با عدم ورود صنایع فولادی در بحث بهینه‌سازی بیان کرد: کل گاز مصرفی صنعت فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی، کمتر از ۵ درصد گاز کشور و حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است.

وی در ادامه افزود: فرض کنید بهره‌وری گاز در صنعت فولاد را به صفر برسانید، ۵ درصد به تولید و یا مصرف کشور اضافه می‌شود، اما ۹۵ درصد مابقی را چه می‌کنید؟ اگر شرکت گاز توانایی تامین ۹۵ درصد گاز کشور را دارد پس چرا تا مشکلی پیش می‌آید سهم ۵ درصد صنایع فولادی را قطع می‌کند؟

سبحانی ضمن اشاره به اینکه برای مصرف میزان گاز ایران، سرانه مصرف گاز ما را با ترکیه مقایسه می‌کنند، در باره این قیاس گفت: در صورتی که سیستم صنعت فولاد ترکیه به صورت کوره بلند است که اصلا در آن گاز مصرف نمی‌شود. 

سپس ادامه داد: در دنیا ۷۳ درصد فولادی که تولید می‌شود با سیستم کوره بلند است که گاز مصرف نمی‌کند در صورتی که فرایند تولیدی ما احیا مستقیم و بر مبنای گاز طبیعی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان در مورد اینکه صنعت فولاد کشور هیچ گاز اضافی مصرف نمی‌کند، بیان کرد:  استاندارد مصرف گاز در کوره‌های احیا، ۲۷۳ نرمال مترمکعب به ازای هر تن تولید است که در ایران هم به همین شکل بوده و کاملا منطبق با استاندارد دنیا مصرف می‌کند.

سبحانی با اشاره به اینکه تکنولوژی احیا صنعت فولاد ایران بر مبنای سیستم میدرکس است، تصریح کرد: این تکنولوژِی در ابتدا برای فولاد مبارکه به صورت میدرکس ۵ مدوله بود که از ژاپن خریداری شده و تحت لیسانس آن احیا مستقیم ایرانی ساخته می‌شود.

او خاطرنشان کرد: گاز مصرفی صنعت فولاد کشور حدود ۵ درصد کل گاز مصرفی کشور را شامل می‌شود که ۸۰ درصد آن در روش احیای مستقیم در صنعت فولاد مصرف شده و مابقی با روش‌هایی است که حتی اگر پرتی داشته باشد به اندازه‌ای نیست که در محاسبات وارد شود. 

احسان دشتیانه مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس نیز در این مورد به مصرف گاز ثبت شده فولاد خوزستان و مبارکه به عنوان بزرگترین واحدهای تولید فولاد ایران اشاره کرده و خاطر نشان شد: گاز مصرفی در این واحدها و تمام واحدهای احیایی دقیقا ۲۷۳ نرمال مترمکعب است. عینا با استاندارد جهانی تولید می‌کنیم حتی یک نرمال مترمکعب هم از کوره‌های میدرکس که در آمریکا قرار دارد، بالا یا پایین نیستیم. 

همچنین احمد دنیانور، فعال صنعت فولاد در باره این موضوع با بیان اینکه مشکل شرکت گاز در جای دیگری است، به ارائه آماری پرداخته و بیان کرد: میزان تولید گاز در کشور روسیه با ۱۲ برابر وسعت ایران، حدود ۵۴۰ میلیارد مترمکعب در سال بوده و مصرف آن ۱۴۰ میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در سال، صادرات انجام می‌دهد و قیمت گاز آن نیز ۳۳ سنت است.

سپس ادامه داد: میزان تولید گاز ایران و هم مصرف ۲۶۰ میلیارد مترمکعب است و منطبق بر هم است. اگر این رقم را تقسیم بر ۳۳ سنت شود، حدود ۹۰ میلیارد دلار می‌شود. وزارت نفت به صراحت اعلام کرده درآمدش از گاز حداکثر ۴.۵ میلیارد دلار است. پس ۸۵ میلیارد دلار در سال را در اثر سیاست‌گذاری‌های اشتباه هدر می‌دهد.

وی یکی از راه‌های هدررفت گاز را، گازرسانی به روستاهایی بیان کرد که نیاز به آن نداشته و به جای آن می‌شد به برق تبدیل کرده و سپس برق را انتقال می داد. اما گازی که قابل کنترل نیست را به روستاها انتقال دادند و این باعث شده صنعتی که نیازمند این گاز بوده و سرمایه‌گذاری هنگفتی در آن شده با کمبود مواجه شود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =