کد خبر 9610
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

واکنش انجمن نوردکاران فولادی ایران به اظهارات بهرام سبحانی

با اجرای پیشنهاد شما چند سال آینده مجددا شاهد واردات محصولات فولادی توسط دلالان هستیم

با اجرای پیشنهاد شما چند سال آینده مجددا شاهد واردات محصولات فولادی توسط دلالان هستیم

انجمن نوردکاران فولادی ایران در واکنش به صحبت های دکتر سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران نوشت: واقعاً از خود نپرسید که چرا کشورهای خارجی برغم تحریم‌های ظالمانه بر کشورمان که حتی دارو را بر هم میهن‌نان شریف‌مان دریغ می‌کنند، برای شمش فولادی ایران، فرش قرمز پهن کرده‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران، در پی انتشار صحبت‌های بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران، در نشست خبری اعضای هیئت مدیره این انجمن با اصحاب رسانه در ایام دهه فجر در رابطه با رویکرد این انجمن در بخش صادرات محصولات مواد اولیه زنجیره فولاد، انجمن نوردکاران فولادی ایران بیانیه‌ای در پاسخ به موارد ذکر شده در این نشست منتشر کرده که متن آن به شرح زیر است:

آقای دکتر سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یا بهتر بگوییم انجمن شمش فولادی، طی نشست خبری و در مصاحبه با رسانه‌ها در دفاع از صادرات مواد خام  شمش فولادی خام) مواردی را عنوان نمودند که از ایشان با تحصیلات عالیه در خارج از کشور و مدیریت در شرکت‌های بزرگ فولادی  و ...، مشاوره در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف و سال‌ها ریاست بر انجمن تولیدکنندگان شمش فولادی، جای تعجب دارد.  لذا ضمن اطمینان از عدم پذیرش استدلالات ایشان در دفاع از خام فروشی‌، توسط کارشناسان و فعالان صنعت فولاد کشور، برای تنویر شهروندان نا آشنا با صنعت فولاد، مواردی را عرض می‌نماید.

۱- عدم توازن در زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش فولادی، تختال و محصولات نوردی طویل و عریض، گناه مردم و تولیدکنندگان پایین دست صنعت نیست، بلکه نتیجه عدم سیاستگذاری صحیح و سوء مدیریت افرادی چون جنابعالی در طول سنوات گذشته است.

۲-تشویق به صادرات مواد خام (شمش فولادی) صرفا با استناد به تفاوت قیمت صادراتی شمش با محصولات نوردی با ارقام اشتباه اعلامی جنابعالی استدلالی نامبارک است چرا که با استفاده از منطق جنابعالی صادرات سنگ آهن، برق و یا گاز، ارزش افزوده بیشتری از صادرات شمش نصیب کشور خواهد نمود و تولید فولاد نیز با منطق جنابعالی، توجیه اقتصادی ندارد.

۳-تفاوت قیمت صادراتی شمش با محصولات نوردی ناشی از خام فروشی شمش به کشورهای دور و نزدیک با توجیحات جنابعالی و ایجاد کارخانجات نورد در کشورهای مقصد صادراتی ایران و وضع تعرفه بر واردات محصولات نوردی از ایران است. آقای دکتر واقعاً از خود نپرسید که چرا کشورهای خارجی برغم تحریم‌های ظالمانه بر کشورمان که حتی دارو را بر هم میهن‌نان شریف‌مان دریغ می‌کنند، برای شمش فولادی ایران، فرش قرمز پهن کرده‌اند؟ آیا فلان کشور که به گفته شما شمش را ۵۰۵ دلار می‌ خرد و میلگرد را ۴۶۰ دلار از نوردکار ایرانی نمی‌خرد، سواد و شعور اقتصادی ندارد؟  

۴-آقای دکتر، با تحصیلات و تجربه جنابعالی، چگونه هیچ توجهی به ده‌ها هزار کارگران شاغل در صنعت نورد بصورت مستقیم و صدها هزار شاغل در بخش‌های مرتبط با آن ننموده‌اید؟ پیشنهاد جنابعالی، برای صادرات مواد خام در جهت راحتی خدمت به بیگانگان و فروش ثروت آیندگان قبول، اما با خیل شاغلان صنعت چه کنیم؟

۵- جناب آقای دکتر، با اجرای پیشنهاد جنابعالی، بزودی صنعت نورد محصولات فولادی کشور نابود خواهد شد و چندی بعد از آن مانند گذشته باید برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی مجددا شاهد واردات محصولات فولادی توسط دلالان شویم.

۶-بخش قابل توجهی از کارخانجات نورد کشور عضو انجمنی هستند که جنابعالی ریاست آن را بر عهده دارید و سالانه حق عضویت پرداخت نموده و می‌نماید و احتمالا حقوق دریافتی جنابعالی از همین حق عضویت‌ها باید باشد، پس چرا نه تنها هیچ پیگیری و توجهی به مشکلات و معضلات صنعت نورد نمی‌نمایید، بلکه تا می‌توانید در تلاش برای نابودی این صنعت هستید؟ یکی از مشکلات این صنعت زیان می‌باشد. مارجین مورد عمل برای این صنعت ۱۱ درصد است، در صورتی‌که هزینه تولید حداقل ۱۹ درصد. تاکنون چند بار برای اصلاح این موضوع نامه نوشتید؟ چند بار مصاحبه کردید؟ چند بار جلسه تشکیل دادید؟

۷-آقای دکتر، ملت شریف ایران، منابع خدادادی خود را در خدمت اشتغال و رونق و شکوفایی ایران سرافراز می‌خواهد. ایرانی شایسته این است که فولاد خود را حداقل به قیمت جهانی در دسترس داشته باشد و از بکارگیری روش‌های مختلف مدیریت عرضه شمش چون عرضه شمش بنام شمش خاص و آلیاژی، برای صدور مجوز صادرات بیش از ۲.۵۰۰.۰۰۰ تن شمش خام و سایر ترفندها برای تداوم خام فروشی به خارج و گرانی فروشی در داخل بیزار است.

گفتنی است پایگاه خبری آهن‌نیوز آمادگی دارد تا درصورتی که انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران جوابیه و واکنشی نسبت به این بیانیه دارند، به عنوان رسانه تخصصی فعال در حوزه صنعت آهن و فولاد آن را نیز منتشر کند. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =