کد خبر 9659
۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز:

ثبات نرخ ورق سیاه در بازار آزاد امروز سه شنبه (۱ اسفند)

ثبات نرخ ورق سیاه در بازار آزاد امروز سه شنبه (۱ اسفند)

به گفته فعالان بازار علت ثبات امروز می‌تواند تاحدودی هم به خاطر عقب‌گرد قیمتی دلار تا قیمت ۵۶ هزار و ۶۰۰ تومان باشد و هم می‌تواند در پی عرضه حجم بالای ورق از طرف شرکت‌های مطرح از جمله فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز در بورس کالا باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ اعلامی برای ورق سیاه امروز از طرف اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت نسبت به دیروز همراه بود. 

به گفته فعالان بازار علت ثبات امروز می‌تواند تاحدودی هم به خاطر عقب‌گرد قیمتی دلار که تا کانال ۵۷ هزار تومان تا عصر دیروز صعود کرده بود و در حال حاضر با قیمت ۵۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود باشد.

یکی دیگر از دلایل ثبات بازار ورق می‌تواند بابت عرضه حجم بالای ورق از طرف شرکت‌های مطرح از جمله فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز در بورس کالا باشد.

بیشتر بخوانید

بازگشت طوفانی لوله و نورد اهواز پس از ۸ ماه!

طبق بررسی‌ها در طول زمستان عرضه ورق از سمت فولاد گیلان که یکی از تامین‌کننده‌های اصلی این محصول در بازار ایران است کم شده بود.

این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان، هرچه این شرکت‌ها با حجم بالای عرضه به بورس کالا بیایند قیمت‌های تخیلی ورق گرم بازار که تا قیمت حدود ۳۳ هزار تومان بالا رفته بود، به حالت نرمال باز خواهد گشت.

به هر حال در ماه‌های اخیر اختلاف قیمت ورق‌های فولادی عرضه شده در بورس کالا و بازار ورق تهران بالا گرفته و در برخی گریدها و ابعاد تا ۱۵ هزارتومان رسید.

موضوعی که می‌بایست مورد توجه دولت قرار بگیرد (در کنار تلاشی که برای کنترل قیمت‌ها در بورس کالا انجام می‌دهد به این نکته هم بیندیشد) این است که قیمت ورق و سایر محصولات فولادی در بازار آزاد همبستگی زیادی با نرخ ارز دارد، البته نه ارزی که توسط دولت به رسمیت شناخته می‌شود.

در بازار ورق این سوال در ذهن بازاریان شکل گرفته است که سود ناشی از اختلاف قیمت ورق در بورس کالا و بازار آزاد به جیب چه کسانی می‌رود؟

به اذعان بازاریان، خریداران ورق و میزان سهمیه هریک، توسط وزارت صمت تعیین می‌شود و قطعا نظارت بر اینکه این خریداران به میزان خریداری شده در بورس کالا اقدام به تولید محصول می‌کنند با وزارت صمت خواهد بود.

نکته دیگر این که وزارت صمت که در صدور مجوز ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات ورق‌های فولادی نقش دارد، با ید از محل مصرف ورق های وارداتی مطلع باشد که این ورق‌ها وارد چرخه تولید شده و یا در انبارها چشم انتظار التهاب بیشتر در بازار است!

قیمت اعلامی ورق سیاه امروز در بازار آزاد به شرح جدول زیر تا لحظه تنظیم این گزارش است: 

گرید سایز برند قیمت کارخانه (تومان) قیمت با ۹% ارزش افزوده (تومان)
ورق‌سیاه ۲ ۱۰۰۰*۲۰۰۰ فولاد مبارکه ۳۸.۹۰۰ ۴۲.۴۰۰
ورق سیاه ۳ ۱۰۰۰*۲۰۰۰ فولاد مبارکه ۴۱.۹۷۰ ۴۵.۷۵۰
ورق سیاه ۴ ۱۰۰۰*۲۰۰۰ فولاد مبارکه ۳۹.۷۳۰ ۴۳.۳۰۰
ورق سیاه ۵ ۶۰۰۰*۱۵۰۰ فولاد مبارکه ۴۴.۳۱۰ ۴۸.۳۰۰
ورق سیاه ۶ ۶۰۰۰*۱۵۰۰ فولاد مبارکه ۴۴.۹۶۰ ۴۹.۰۰۰
ورق سیاه ۸ ۶۰۰۰*۱۵۰۰ فولاد مبارکه ۴۴.۵۰۰ ۴۸.۵۰۰
ورق سیاه ۸ ۱۲۰۰۰*۲۰۰۰ اکسین اهواز ۴۴.۵۰۰ ۴۸.۵۰۰
ورق‌سیاه ۱۰ ۶۰۰۰*۱۵۰۰ فولاد مبارکه ۴۱.۷۰۰ ۴۵.۴۵۰
ورق‌سیاه ۱۰ ۶۰۰۰*۲۰۰۰ اکسین اهواز ۳۹.۸۶۰ ۴۳.۴۵۰
ورق‌سیاه ۱۰ ۶۰۰۰*۱۰۰۰ گیلان ۳۵.۲۳۰ ۳۸.۴۰۰
ورق سیاه ۲۰ ۶۰۰۰*۱۲۵۰ فولاد درخشان ۲۸.۲۶۰ ۳۰.۸۰۰
ورق سیاه ۲۰ ۶۰۰۰*۱۰۰۰ نورد اصفهان ۲۸.۳۵۰ ۳۰.۹۰۰
ورق سیاه ۲۰ ۱۲۰۰۰*۲۰۰۰ اکسین اهواز ۳۱.۵۱۰ ۳۴.۳۵۰

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =