کد خبر 9671
۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

مدیر تولید ذوب آهن پاسارگاد در گفتگو با آهن نیوز:

حمایت از صادرات فقط یک ادعاست / با نرخ آزاد می‌خریم و با نرخ دستوری می‌فروشیم

حمایت از صادرات فقط یک ادعاست / با نرخ آزاد می‌خریم و با نرخ دستوری می‌فروشیم

مدیر تولید مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد در رابطه با موانع توسعه صنعت فولاد کشور؛ علاوه بر تحریم به عنوان مشکل خارجی، موانع داخلی مانند وجود ارز چند نرخی و سیاست‌های خلق‌الساعه مانند بستن کوتاژهای صادراتی یا اعمال عوارض را پر اهمیت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، توسعه صنعت فولاد می‌تواند رشد دیگر صنایع را در پی داشته باشد، بدین منظور برنامه‌ریزی برای تولید فولادهایی با ارزش‌افزوده بالا برای برطرف کردن کمبودهای زنجیره فولاد و افزایش درآمد ملی، از جمله اهداف فعالان این صنعت است.

از طرف دیگر همان‌گونه که توسعه فولاد به توسعه دیگر صنایع پایین‌دستی مانند خودروسازی و لوازم خانگی منجر شده است، توسعه فولاد آلیاژی نیز به افزایش کیفیت محصولات تولیدی در صنایع پایین‌دست منجر خواهد شد.

محمد حسین ثقفی، مدیر تولید مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد در رابطه با مقایسه سطح کیفی محصولات فولادی تولیدی در کشور با استانداردهای جهانی به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: اینکه در حال حاضر ایران به یک توانمندی بزرگی هم از نظر تجهیزاتی و هم از نظر دانش فنی در تولید فولادهای با کیفیت رسیده، کاملا محرز است. 

وی در ادامه افزود: اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بخشی از بلوغ تولید فولادهای آلیاژی به استفاده از آن و بازخورد آن در محصول نهایی برمی‌گردد. 

او به عنوان مثال به تولید فولاد بولبرینگی اشاره کرد و گفت: زمانی که این فولاد را مصرف‌کننده نهایی استفاده و تست‌های مختلف روی آن انجام می‌دهد، بازخوردهای حاصل از استفاده از آن را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد. بنابراین یک چرخه این چنینی منجر به بهبود سطح کیفی آن مطابق با استانداردهای مورد تایید مصرف‌کننده می‌شود.  

*فولاد بلبرینگی از انواع یا زیر مجموعه فولاد یاتاقان از جمله اجزایی هستند که به طور مداوم و طولانی مدت، تحت فشارهای دینامیکی و مداوم قرار می‌گیرند. وجود این فشارها منجر به ایجاد سایش و فرسایش شدید در فولاد مورد استفاده می‌شود لذا فولاد یاتاقان (بلبرینگ) باید توانایی مقاومت در برابر این فشارها را دارا باشد.

به گفته این فعال صنعت فولاد، دستیابی به یک فولاد کیفی تا جایی که در سطوح اول فولاد با کیفیت دنیا قرار گیرد، نیازمند این است که نه تنها خود را در سطح تولید فولادهای آلیاژی رشد دهد بلکه در عین حال در صنایع پایین دست نیز این رشد به صورت موازی صورت گیرد. 

ثقفی به عوان تنها تولیدکننده ریل در ایران توسط ذوب آهن اصفهان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: امروز ذوب آهن پاسارگاد به توانمندی تولید شمش ریل در گرید R350H که مختص ریل‌های با سرعت بالا است رسیده و برای قزاقستان نیز تولید و صادر می‌کند. بنابراین تعامل با مصرف‌کننده باعث شده است که تولیدکننده‌ای مثل ما، خود را از نظر سطح و کیفیت محصولات تولیدی رشد داده و به سطح استانداردهای دنیا برساند. این رفت و آمد خود را زمانی تکمیل می‌کند که  محصول نهایی به مرحله کاربردی و استفاده در سطح عموم برسد. 

ثقفی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر تحریم چه موانع دیگری در مقابل توسعه صنعت فولاد کشور وجود دارد، پاسخ داد: در داخل کشور عمده مانع توسعه فولاد خصوصا در بخش صادرات نرخ ارز است، بدین صورت که با نرخ ارز آزاد تولید انجام شده و با نرخ ارز دستوری در حال فروش هستیم. این خلاف سیاست‌های یک کشوری است که ادعای حمایت از صادرات دارد. در تمام دنیا حمایت از صادرکننده در اولویت نخست سیاست‌های اقتصادی کشور است. به عنوان مثال در چین مشوق‌های بسیار جذابی برای صادرات محصولات خود در نظر گرفته‌اند. 

او مانع دیگر توسعه را سیاست‌های خلق الساعه عنوان کرد و گفت: یک روز کوتاژهای صادراتی بسته می‌شود، روز دیگر عوارض صادراتی بر محصول اعمال می‌شود که فعال اقتصادی را غافلگیر کرده و اجازه نمی‌دهد برنامه‌های بلندمدت صادراتی و اقتصادی برای کشور شکل بگیرد. 

مدیر تولید ذوب آهن پاسارگاد برای بهبود شرایط در صنعت فولاد خصوصا در بخش قانون‌گذاری به نقش مؤثر انجمن‌ها اشاره کرده و تصریح کرد: در همه جای دنیا این انجمن‌ها هستند که در شکل‌گیری قوانین نظر دارند، اما یکی از مشکلات کشور ما این است که انجمن‌ها در ایران بسیار ضعیف هستند. 

او در پایان افزود: اما باید برنامه‌ها به سمتی سوق پیدا کند که نقش انجمن‌ها پررنگ تر شود چرا که دولتمردان به صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند و این تغییر مداوم می‌تواند آسیب‌زننده باشد اما وجود انجمن‌ها و مشارکت در قانون‌گذاری‌ها می‌تواند تا حد زیادی از موانع توسعه پیشگیری کند. 

آشنایی بیشتر با شرکت صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد

شرکت صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد، بزرگترین تولیدکننده بخش خصوصی کشور است که با هدف ایجاد یک مجتمع کامل چرخه فولادسازی از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید انواع محصولات نورد شده فولادهای آلیاژی با استانداردهای بین‌المللی، در استان فارس در نزدیکی شهر شیراز است. محصولات تولیدی در صنایع پایین دست این مجتمع شامل: صنایع ریلی از جمله تولید چرخ و محور قطار، سوزن قطار، گلوله‌های بال میل مورد استفاده در صنایع سیمان، بلبرینگ، الکترود و سیم جوش های جوشکاری، پیچ و مهره سرد و گرم، لولای درب، فنرهای فولادی، شفت‌های فولادی از آلیاژهای خاص، فلنج و فیتینگ ها و پروفیل های دریایی است.

با احداث کریدور ریلی جنوب، شرکت به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و در راستای واردات، صادرات و حمل و نقل باری، موجب کاهش بار ترافیک جاده‌ای، تقلیل کرایه و ایجاد منبع درآمدی قابل توجه و مستمر برای راه آهن کشور خواهد گردید.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =