کد خبر 98
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

چه عواملی بر قیمت آهن‌آلات تأثیر می‌گذارد؟

چه عواملی بر قیمت آهن‌آلات تأثیر می‌گذارد؟

پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات برای برآورد هزینه محصولات مصرفی در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی ضروری است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، در این روزها قیمت آهن، قیمت پروفیل و قیمت میلگرد در بازار آهن‌آلات ثبات چندانی ندارد. درست است که فاکتورهایی وجود دارد که بر طبق آنها این محصولات را قیمت‌گذاری می‌کنند اما عواملی نیز وجود دارد که همواره باعث ایجاد نوسان در قیمت اینگونه محصولات می‌شوند. البته قیمت آهن، قیمت پروفیل و قیمت میلگرد تحت تأثیر بعضی پارامترهای مشترک دچار نوسان می‌شوند.

بازار آهن‌آلات از جمله بازارهایی است که نوسانات آن باعث ایجاد تغییرات اساسی بر دیگر بازارها می‌شود. نوسانات قیمت آهن بر قیمت لیست بلند بالایی از انواع محصولاتی که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی به‌کار برده می‌شوند، تأثیر دارد. پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات برای برآورد هزینه محصولات مصرفی در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی ضروری است. برای پیش‌بینی قیمت آهن و محصولات آهنی باید نسبت به عوامل تأثیرگذار بر این بازار اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید.

تأثیر عوامل داخلی و خارجی بر قیمت آهن

عوامل متعددی بر قیمت آهن تأثیر می‌گذارند، برخی از این عوامل داخلی و برخی دیگر خارجی‌اند. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • نرخ ارز و قیمت دلار | نرخ ارز و قیمت دلار از مهم‌ترین عوامل ایجاد نوسان قیمت آهن است. تغییراتی که بر اساس چالش‌های سیاسی و اقتصادی بر قیمت دلار اعمال می‌شود، باعث نوسان قیمت آهن شده و همچنین بر قیمت محصولات آهنی نیز تأثیر می‌گذارد.
  • میزان عرضه و تقاضا | کاهش میزان تولید و عرضه مقاطع فولادی نیز از دیگر عواملی است که بر قیمت آهن‌آلات تأثیر می‌گذارد. کمبود این محصول پرکاربرد در بازار باعث افزایش قیمت چشمگیر آن می‌شود. گاهاً کشورهایی که قسمت عمده‌ای از آهن در سطح جهان را عرضه می‌کنند، تولیدات خود را کاهش می‌دهند. این امر باعث کمبود آهن و در نتیجه افزایش قیمت آن در سطح کشورهای جهان می‌شود.
  • فصول مختلف | در فصول خاصی از سال که پروژه‌های ساختمانی رونق بیشتری دارند، مصرف آهن افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که افزایش تقاضا برای خرید آهن اتفاق می‌افتد، قیمت این محصول بالا می‌رود.
  • نرخ تورم| تورم از گزینه‌های داخلی است که به شدت بر قیمت آهن تأثیر می‌گذارد. هرچه نرخ تورم افزایش پیدا کند به دنبال آن قیمت آهن نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • نوسانات قیمت انرژی | انرژی در عملیات تولید آهن و محصولات آهنی نقش بسیار مهمی دارد. افزایش قیمت انرژی باعث می‌شود که کارخانه‌های تولید آهن با افزایش هزینه تولید روبرو شوند. کارخانه‌ها نیز برای جبران افزایش هزینه تولید مجبور به افزایش قیمت آهن تولیدی می‌شوند. افزایش قیمت انرژی گاه در سطح بین‌المللی و گاه در سطح داخل کشور اتفاق می‌افتد.
  • هزینه‌های حمل و نقل : قیمت‌های ارائه شده از طرف ناوگان حمل و نقل به قیمت سوخت بستگی دارد. با افزایش قیمت سوخت و در نتیجه افزایش تعرفه‌های ناوگان باربری، قیمت آهن نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ ف

کد خبر 98

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =