کد خبر 9803
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز:

بررسی کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد در زمستان ۱۴۰۲

بررسی کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد در زمستان ۱۴۰۲

بررسی‌ها از روند معاملات شمش و میلگرد از ابتدای زمستان و تغییرات قیمتی این دو کالا نسبت به همدیگر، حکایت از کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد با روند افزایشی که در ماه‌های اخیر داشته در کانال ۵۸ هزار تومان در حال معامله است. این درحالی است که فاصله دلار بازار آزاد و نیما به ۴۷ درصد رسیده است. 

وضعیت بازار آهن و فولاد در روزهای پایانی سال به گونه‌ای است که نبود نقدینگی منجر به استقبال از عرضه‌های اعتباری در بورس کالا شده است. به گفته فعالان این وضعیت در کنار محرک رشد نرخ دلار، باعث شده تا قیمت انواع مقاطع فولادی میل به افزایش داشته باشد.

در مجموع بازار با وجود تعطیلات و انتخابات پیش رو تعریفی ندارد، چراکه افزایش نرخ فولاد در تراز با رشد قیمت دلار در بازار داخلی باعث افزایش قیمت اکثر مقاطع فولادی شد.

 همچنین بررسی آهن‌نیوز از روند معاملات شمش و میلگرد از ابتدای زمستان و تغییرات قیمتی این دو کالا نسبت به هم نشان می‌دهد که در انتهای بهمن سال جاری قیمت شمش فولادی و میلگرد با حدود ۹/۵ درصد افزایش نسبت به ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ بوده است.

 زمستان ۱۴۰۲
درصد تغییر میانگین بهمن میانگین دی درصد تغییر انتهای بهمن  ابتدای دی 
۷.۱+ ۲۰۲,۰۷۷ ۱۸۸,۶۶۹ ۹.۳+ ۲۰۵,۹۴۵ ۱۸۸,۳۸۱ شمش
۶.۷+ ۲۲۴,۵۷۶ ۲۱۰,۲۸۲ ۹.۶+ ۲۳۰,۶۹۷ ۲۱۰,۴۳۶ میلگرد

همچنین میانگین قیمت شمش فولادی در بازار ایران در در بهمن امسال به قیمت ۲۰ هزار و ۲۰۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده بوده که ۷/۱ درصد افزایش نسبت به میانگین قیمت آن در دی ماه به مبلغ ۱۸ هزارو ۸۶۶ تومان داشته است.

میانگین قیمت میلگرد در بازار نیز در بهمن ماه ۲۲ هزار و ۴۵۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده بوده که۶/۷ درصد بیشتر از میانگین قیمت میلگرد در دی ماه امسال به مبلغ ۲۱ هزار و ۲۸ تومان است.

در انتهای بهمن، قیمت شمش فولادی و میلگرد در بازار نسبت به ابتدای مهر امسال به ترتیب ۶/۳ و ۶/۶ درصد افازیش یافته است.

نسبت قیمت شمش فولادی به میلگرد در بازار در دو ماهه اول زمستان ۱۴۰۲ بین ۸۸ تا ۹۲ درصد در نوسان بوده که بالا بودن این شاخص، به معنای کاهش نسبی حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد است. این نسبت که در ابتدای دی ماه ۹۰ درصد بوده، در اخرین معامله در هفتم اسفند به ۸۹ درصد رسیده است. 

در مجموع بررسی روند این دو کالا از افزایش قیمت این دو محصول از ابتدای پاییز امسال تا به حال را نشان می‌دهد.

به گفته فعالان اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت این محصولات در شش ماهه وم امسال کاهش عرضه آهن اسفنجی به علت اعمال محدودیت گاز در برخی کارخانه‌های تولید این محصول بود که منجر به تولید و عرضه کم شمش در بازار شده و در کنار این کاهش عرضه، عرضه اعتباری نیز به علت عدم وجود نقدینگی در بین نوردکاران، به افزایش قیمت دامن زده است. 

عدم عرضه شمش نیز از عوامل پر تکرار افزایش قیمت میلگرد بود.

جدول و نمودارهای زیر در خصوص مختصات بازار شمش فولادی و میلگرد در مهرماه امسال را ببینید:

  قیمت (ریال) درصد
تاریخ شمش میلگرد فاصله قیمتی شمش و میلگرد نسبت قیمت شمش به میلگرد
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۱۸۸,۳۸۱ ۲۱۰,۴۳۶ ۲۲,۰۵۵ ۹۰
۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ۱۸۷,۶۰۰ ۲۰۹,۸۵۹ ۲۲,۲۵۹ ۸۹
۱۴۲۰/۱۰/۱۸ ۱۸۷,۷۳۵ ۲۱۰,۰۱۸ ۲۲,۲۸۳ ۸۹
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ۱۹۰,۹۵۹ ۲۱۰,۸۱۳ ۱۹,۸۵۴ ۹۱
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ۱۹۲,۱۲۲ ۲۱۸,۴۹۶ ۲۶,۳۷۴ ۸۸
۱۴۰۲/۱۱/۰۹ ۲۰۴,۱۸۶ ۲۲۵,۹۵۵ ۲۱,۷۶۹ ۹۰
۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ۲۰۱,۷۷۵ ۲۲۴,۳۱۰ ۲۲,۵۳۵ ۹۰
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۲۰۶,۳۵۶ ۲۲۳,۴۲۲ ۱۷,۰۶۶ ۹۲
۱۴۰۲/۱۱/۳۰ ۲۰۵,۹۴۵ ۲۳۰,۶۹۷ ۲۴,۷۵۲ ۸۹
۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ۲۰۹,۸۳۱ ۲۳۵,۳۳۱ ۲۵,۵۰۰ ۸۹

بررسی کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد در زمستان ۱۴۰۲

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =