کد خبر 9806
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در گفت و گو با آهن‌نیوز:

حق اتحادیه‌ است که بداند در بورس کالا چه می‌گذرد/ بهانه‌ای برای گرانی وجود ندارد!

حق اتحادیه‌ است که بداند در بورس کالا چه می‌گذرد/ بهانه‌ای برای گرانی وجود ندارد!

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در پیش‌بینی وضعیت بازار اظهار کرد: بازار یک روند آرام و معمولی را تا پایان سال خواهد داشت و در سال آینده اتفاق خاصی قرار نیست رخ دهد. اگر هم تغییر قیمت وجود داشته باشد جزئی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، شرایط متزلزل بازار آهن و فولاد در حال حاضر متاثر از فاکتورهای کلیدی مؤثر بر بازار مانند نرخ دلار، نبود تقاضا و کاهش عرضه، بر بی‌تحرکی بیش‌تر بازار دامن زده است. 

در این میان افزایش هیجان در خرید ناشی از تکاپوی پایان سال بیش از اینکه تقاضای مصرفی داشته باشد، اکثرا با هدف پر کردن انبارها توسط تامین‌کنندگان و حفظ خود از افزایش قیمت احتمالی ابتدای سال جدید است.

همچنین مهمترین مساله فعلی در بازار نقدینگی است و فشار قیمت تمام شده که با محدودیت عرضه گندله و اسفنجی در بورس همراه است.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و رئیس اتاق اصناف تهران در رابطه با شرایط روزهای پایانی سال در بازار آهن در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت: معمولا همه ساله در روزهای پایانی سال بازار یک افزایش قیمت جزئی را تجربه می‌کند. 

وی افزود: اما رشد بالای مقاطع در ماه‌های اخیر به دلیل مصرف بالا یا کمبود آهن و فولاد در بازار نیست بلکه این افزایش بیشتر متاثر از رشد تورم خصوصا در زمان ارائه بودجه در انتهای سال در مجلس است. 

رستگار همچنین رکود بازار ساخت و ساز و مسکن را یکی از عوامل مهمی دانست که باعث شده بازار آهن و فولاد شرایط خوبی نداشته باشد.

او با تاکید بر اینکه امسال در تولید مقاطع فولادی نیز یک رشدی وجود داشته، بیان کرد: حتی با توجه به تناژ مصرف داخلی، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن مازاد تولید در مقاطع فولادی وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به اینکه باید برای داشتن بازار پویا برنامه‌های مختلف چیده شود، اظهار داشت: در شرایطی که در داخل مصارف ما چشمگیر نیست، باید بازار صادراتی را تقویت کرد. البته نه صادرات مواد خام بلکه تولید و صادرات انواع و اقسام ورق، میلگرد و محصولات با ارزش افزوده بالاتر باید در دستور کار قرار گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که تقاضای فعلی بازار برای دپو محصولات توسط خریداران است، گفت: دپو هم اگر باشد موقت است چراکه فولاد معمولا کالایی نیست که خریدار توان نگهداری طولانی مدت آن را داشته باشد و ترجیح بر خرید و فروش مکرر است.

رئیس اتاق اصناف تهران با رد این گفته برخی بازاریان که نرخ فولاد از تورم فعلی کشور عقب است، تصریح کرد: این صحبت اصلا صحیح نیست. هیچ کس نباید به دنبال افزایش قیمت بیش از این از فولاد باشد چراکه نرخ آن در تمام کالاها از مسکن تا صنایعی مانند لوازم خانگی یا خودروسازی تاثیرگذار است.

بهانه‌ای برای گرانی مقاطع فولادی وجود ندارد!

سپس افزود: مضاف بر این که این کالا تولید داخل است و وارداتی برای آن نداریم که بخواهیم دلاری برای آن بپردازیم و بهانه‌ای بر گرانی آن باشد یا در مواردی نرخ آن را با نرخ جهانی مقایسه و هم‌پایه کنیم.

رستگار با انتقاد از اینکه در بحث بازارسازی و قیمت‌گذاری آهن و فولاد کسانی نفوذ کرده‌اند که اصلا فولادی نیستند، تشریح کرد: در حوزه قیمت‌گذاری فولاد از ابتدای زنجیره تا انتها، باید افرادی که صاحب نظر و دارای جایگاه و از نظر قانون متخصص این کار و متعهد به موضوعات فولادی هستند، حضور داشته باشند اما متأسفانه در بازار افرادی‌اند که اصلا نباید به این حوزه ورود کنند.

او در این خصوص بورس کالا را مثال زد و گفت: بورس ما بورس درستی نیست و ما به عنوان بخش انتهایی زنجیره و توزیع فولاد، اصلا عملکرد آن را تأیید نمی‌کنیم چراکه قیمت‌گذاری و بازاریابی و نظارت بر عملکرد آن صحیح نبوده و به هیچ عنوان شفافیت در فعالیت ندارد.

به گفته این فعال بازار آهن، اساس قیمت‌گذاری، نوع عرضه محصولات و روند معاملات در بورس کالا همه بازارسازی، ایجاد تقاضای کاذب، نوسان‌گیری و به بازی گرفتن بازار است.

رستگار با تاکید بر اینکه نباید به این بهانه که بازار آزاد است به حال خود رها شود، بیان کرد: این حقِ اتحادیه آهن و فولاد است که بداند کشف قیمت به چه شکل انجام می‌شود چرا که شیوه فعلی تصمیم‌گیری طوری است که افراد خاصی بهره‌مند شده و همکاران ما در بازار که بنگاه اقتصادی و مجوز کسب و کار دارند متضرر می‌شوند.

جایگاه قانونی اتحادیه نادیده گرفته شده

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا پیگیری از سمت اتحادیه برای نظارت بیشتر صورت گرفته، بیان کرد: جایگاه اتحادیه قانونی است اما به عنوان متولی بازار و توزیع فولاد اجازه فعالیت به آن را نمی‌دهند. اما آنهایی که فراقانونی عمل می‌کنند باید پاسخگو باشند که از چه کسی مجوز دریافت می‌کنند؟! این قیمت‌ها از کجا به دست می‌آید؟ چه افرادی با چه قیمتی خریداری می‌کنند و چرا آنقدر نوسان‌گیری می‌کنند.

به گفته این فعال صنعت فولاد، متأسفانه رفتار بورس در اقتصاد فولادی درست نیست، بنابراین باید دستگاه‌های مختلف ورود پیدا کنند و رصد شود در بحث فولاد چقدر سوءاستفاده، پولشویی و رانت‌خواری شده است. 

او با اشاره به این که ما امکان شکایت از دستگاه‌های منتسب به دولت را نداریم بیان کرد: بورس فعلی معلوم نیست، خصوصی، دولتی یا شخصی است! و باید به کدام دستگاه مراجعه و اعتراض کنیم؟ 

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران گفت: بنده در مجلس اعلام و برای قوه قضائیه نامه ارسال کرده‌ام که اگر می‌خواهند عملکرد بورس شفاف باشد، باید کار در اختیار فردی باشد که در این حوزه مسئولیت دارد. شرکت‌هایی با عنوان بازرگانی حق ندارند در کار توزیع ورود پیدا کنند مگر این که مجوز کسب داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف در خصوص بحث زیرفروشی در بازار آهن خاطرنشان کرد: در بازار آهن و فولاد، بحث زیرفروشی بین بازاریان دو مدل است. یا فردی کالایی را خریداری کرده و به پول آن نیاز دارد و باید کالای دیگری به جای آن بخرد یا اینکه یک فروشنده خرید مازاد در کالایی داشته و به این ترتیب مجبور می‌شود گاهی وقت‌ها و نه به صورت فاحش بلکه منطقی زیر قیمت به فروش برساند.

آرامش در بازار آهن تا پایان سال

وی با تاکید بر این که قیمت در بازار مشخص است و زیرفروشی در بازار بین اهالی واقعی آن استمرار ندارد، تشریح کرد: اگر فردی دائماً زیرفروشی انجام می‌دهد، حتما بازاری نیست و معمولا کلاهبردارند که به خاطر وسوسه‌انگیز بودن قیمت اقدام به آن کرده و در نهایت هم در دام قوه قضائیه و قانون می‌افتد.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تهران درباره شرایط فعلی بازار بیان کرد: در حال حاضر بازار به دلیل میزان کالای موجود و رشد تولید، بازار آرامی است. همچنین با توجه به گرانی‌هایی که در کالاهای دیگر اتفاق افتاده، آهن و فولاد این گرانی‌های بی رویه را نداشته البته متأثر بوده اما با خیلی از کالاهای دیگر متفاوت است.

او در پیش‌بینی وضعیت بازار در روزهای پایانی سال و ابتدای سال آینده نیز اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که بازار ما یک روند آرام و معمولی را تا پایان سال خواهد داشت و در سال آینده اتفاق خاصی قرار نیست رخ دهد. اگر هم تغییر قیمت وجود داشته باشد جزئی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در پایان عنوان کرد: تورمی که می‌خواست به آهن و فولاد وارد شود براساس پیش‌بینی‌هایی که در بودجه داشتند، طی این چند ماه اخیر رخ داده و بازار اشباع شده است و بازار در شرایطی نیست که کسی آماده باشد که بالاتر از اینها خرید کند. مگر اینکه یک رویداد یا رخدادی پیش بیاید.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ 

کد خبر 9806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =