کد خبر 9878
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفتگو با آهن نیوز:

صادرات شمش منافع ملی را به خطر می‌اندازد

صادرات شمش منافع ملی را به خطر می‌اندازد

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: مدیر آگاهی که دنبال منافع ملی است باید بداند در شرایطی که نرخ صادرات محصول نیمه خام (شمش) و نهایی (میلگرد) در کشور برابر است، و خریدار به جای محصول نهایی ما، کالا نیمه خام را با همان قیمت محصول نهایی می خرد، در واقع به دنبال عوض کردن ذائقه تولید ما بوده و در پی این است که یکی از بخش‌های عظیم تولید و اشتغال را در کشور حذف کند. 

سیدعلی محمد ابویی مهریزی، نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران و رئیس هیئت مدیره فولاد بافق، اخیرا درباره طرح مشکلات صنعت فولاد، به ویژه بخش نورد با محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور دیدار داشت.

وی با اشاره به این که  این جلسه در مجمع کارآفرینان با حضور معاون رئیس جمهور بود در مورد مسائل کلان مطرح شده در این جلسه به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مهمترین موضوع، تاکید بر این بود که دولت در امور تولید باید به جای دخالت، نقش نظارتی داشته باشد. همچنین در تصمیم‌گیری‌هایی که در جهت منافع عمومی است به جای بازیگر، تسهیل‌گر باشد. 

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در مورد مشکلات شرکت‌های نوردی مطرح شده در این جلسه نیز بیان کرد: متاسفانه برخی از بخش‌ها و معاونت‌های وزارت صمت، نظرات بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌ها قبول ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر افراد فعال در معاونت‌های مربوط به صنعت فولاد، کارشناسان متخصص در این حوزه نیستند، بنابراین تصمیمات غیرتخصصی این وزارت، صدمات جبران‌ناپذیری به نوردکاران وارده کرده است. 

وی در این جلسه به عنوان نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران پیشنهاد داده است: در صنعتی مثل زنجیره فولاد که ذی‌نفعان بخش‌های مختلف آن مشترک نبوده و در مواردی تقابل نیز دارند، حاکمیت و دولت باید جلسات تصمیم‌گیری را با حضور تمام ذی نفعان برگزار کند چرا که وقتی تضارب آرای بخش‌های مختلف زنجیره به اشتراک گذاشته شد آن زمان است که مدیر مسئول می‌تواند درست تصمیم‌گیری کند. 

رئیس هیئت مدیره فولاد بافق در ادامه افزود: اگر شورای مدیران سرخود برای بخش خصوصی یا تولیدکننده تصمیم بگیرند و از قبل تصمیمات بدون اطلاعات کافی، کانالیزه شده باشد نتیجه آن ده برابر شدن صادرات مواد خام نسبت به کالای نهایی می‌شود.

او به عنوان نمونه، به بخشنامه رفع تعهد ارزی با نرخ نیما اشاره و خاطر نشان کرد: وقتی نوردکار مواد اولیه مانند شمش را در شرایط رقابتی، با قیمت بالاتر از نرخ جهانی و صادراتی و به عبارتی با نرخ دلار آزاد خریداری می‌کند، بازگشت ارز محصول نهایی آن با نرخ دلار نیمایی و با این اختلاف، یعنی ضرر کارخانه نورد و به تعطیلی کشاندن آن. 

ابویی درباره مشکل دیگر نوردکاران در کشور گفت: در حال حاضر رغبتی برای خرید محصول نهایی ایران، در بازار جهانی وجود ندارد؛ از طرفی برای آن از سوی کشورها عوارض تعیین شده است. این درحالی است که برای کالای خامی مثل شمش فولاد، اسلب یا حتی ورق هیچ عوارضی در نظر نمی‌گیرند. 

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود، در حال حاضر پتانسیل ارزآوری در زنجیره فولاد برای کشور در بخش فولاد میانی بیشتر از محصول نهایی مانند میلگرد است، گفت: هر شخصی که در این صنعت فعال بوده و این مسئله را مطرح کند، شایستگی مدیریت صنعتی و اقتصادی ندارد. 

ابویی در توضیح بیشتر بیان کرد: مدیر آگاهی که دنبال منافع ملی است باید بداند در شرایطی که نرخ صادرات محصول نیمه خام (شمش) و نهایی (میلگرد) در کشور برابر باشد، و خریدار به جای محصول نهایی ما، کالا نیمه خام را که قرار است روی آن هزینه کرده و به کالای نهایی تبدیل کند، در واقع به دنبال عوض کردن ذائقه تولید ما بوده و در پی این است که یکی از بخش‌های عظیم تولید و اشتغال را در کشور حذف کند. 

به گفته این فعال صنعتی، وقتی کشوری شمش خام را هم قیمت کالای تکمیلی مانند میلگرد از ما می‌خرد در واقع پروسه تولید کالای تکمیلی از از زنجیره حذف کرده و به جای صادرکننده کالای تکمیلی در آینده نزدیک واردکننده آن خواهد شد. 

او همچنین عنوان کرد: چه بسا در حال حاضر نیز کشور عراق بسیاری از دستگاه‌های تولید کالای تکمیلی که در کشور به تعطیلی کشیده شده را خریداری و خود بخش نورد راه انداخته است. 

رئیس هیئت مدیره فولاد بافق به عنوان کسی که هم تولیدکننده شمش و هم میلگرد است، تاکید کرد: مدیری که استراتژی نداشته و به دنبال سود آنی به جای منافع ملی کشور است، دنبال صادرات مواد خام و نیمه خام به جای کالای تکمیلی زنجیره فولاد است. 

یکی مواردی که برای توجیه صادرات شمش از کشور مطرح می‌شود این است که تولید مازاد شمش نسبت به نیاز محصولات تکمیلی در کشور وجود دارد. نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن تکذیب این گفته، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور معادل تولید مقاطع شمش ظرفیت تولید میلگرد داریم.

وی با اشاره به اینکه توجیهاتی مثل مازاد تولید، منجر به صادرات ۱۰ برابری سنگ آهن و کنسانتره کشور در یک سال اخیر شده، بیان کرد:  با توجه به اینکه مدیران بخش دولتی در بخش صادرات و بازگشت ارز صادراتی نسبت به بخش خصوصی آزادی عمل بیشتری دارند، این موارد را برای توجیه خام فروشی خود مطرح می‌کنند. 

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه در اثر تولید فولاد به کشور آلودگی، کاهش منابع آبی و مشکلات زیست محیطی تحمیل شده، صادرات کالای نیمه خامی مانند شمش که انرژی بری بالایی به جای محصول نهایی، غارت منابع ملی است. 

ابویی مهریزی در جوابِ این پرسش که اساسا چرا مجوز صادرات این حجم از کالای خام و نیمه خام داده می‌شود، پاسخ داد: سوء مدیریت کشور علت مهم این مسئله است. 

رئیس هیئت مدیره فولاد بافق با اشاره به سخنان رهبری در باب ممانعت از خام‌فروشی در کشور؛ خاطر نشان کرد: در حال حاضر سنگ آهنی صادر می‌شود که محصول نهایی حاصل از آن تا ۴۰۰ درصد سود می‌تواند داشته باشد. 

نائب رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با مشکل دیگر نوردکاران بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان این بخش مشکل تامین نقدینگی پیدا کرده‌اند و برای تامین نقدینگی باتوجه به انقباضی بودن بانک‌ها، مجبور به خرید شمش اعتباری گران برای دستیابی به نقدینگی و حل مشکل آنی خود، هستند. 

او ضمن تایید این که عرضه اعتباری شمش روند بازار را آشفته کرده، در رابطه با عدم عرضه کافه شمش اعتباری در بورس کالا گلایه‌منده بوده و عنوان کرد: عدم عرضه مکفی این کالا باعث شده علاوه بر این که با قیمت بالا خریداری می‌شود، تولیدکننده برای تامین نیاز شمش خود از چند منطقه مختلف کشور شمش خریداری کرده و مجبور به پرداخت هزینه چند کارمزد و کرایه حمل از نقاط مختلف کشور می‌شود. 

لازم به ذکر است که محصولات نهایی نورد به اشکالی همچون انواع ورق و میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی است و با توجه به اینکه محصول نهایی زنجیره فولاد بوده، کاربرد آن در بسیاری از صنایع کاربردی ومصرف‌کننده نهایی آن نیز عموم مردم است.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =