کد خبر 9904
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

تقاضا در بازار آهن به صفر رسیده ولی قیمت‌ها افزایشی است

تقاضا در بازار آهن به صفر رسیده ولی قیمت‌ها افزایشی است

در حال حاضر با توجه به نوسان بازار ارز، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها مقاطع فولادی(میلگرد و تیرآهن) هستیم که در طول سال یا کاهشی بوده یا روند ثابتی داشته است؛ با این وجود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضایی برای خرید وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، این روزها بازار ارز نوسانی است و روند مشخصی ندارد تا فعالان بازارهای مالی را متقاعد به ورود یا خروج کند؛

اکثر معامله‌گران معتقدند با برنامۀ بازارساز برای این هفته قیمت دلار بر مدار اصلاح خواهد رفت اما آنچه در حال حاضر با توجه به این نوسان بازارهای کالایی خصوصا بازار آهن و فولاد حاکم است، رشد چشمگیر قیمت‌های مقاطعی است که در طول سال یا کاهشی یا در روند ثابت بودند اما در طول یک ماه گذشته صعود داشته‌اند.

این درحالی است که به اذعان فعالان این بازار، از ابتدای اسفندماه تقاضای بازار (از هر نوع، چه سرمایه‌ای چه پروژه‌ای چه پیش‌خرید و غیره) پیوسته کاهش داشته تا جایی که امروز فارغ از بحث قیمت‌؛ شاهد یکی از آرام‌ترین روزهای تقاضای آخر سال هستیم،به گونه ای که تقاضا تقریبا به صفر رسیده و همه در انتظار سال جدید هستند.

این کاهش تقاضا در سایه نبود نقدینگی از یک سمت و تاخیر در تحویل بارهای فروخته شده از سمت دیگر، نرخ‌های اعلامی را پرریسک کرده است.

اگر چه بازارساز حداقل در مورد بازار فولاد این قدرت را دارد که هرطور بخواهد پیچ تنظیم این بازار را بچرخاند اما خواستگاه صنایع روی تورم سالانه این اختیار بازارساز را محدود کرده و مجبور است برای بقای صنایع از قوانین اقتصادی که سوار بر تورم سالانه است، پیروی نماید.

اما جدای از بحث کمبود تقاضا، معاملات امروز محصولات مقاطع فولادی، اصرار برای ادامه افزایش قیمت همچنان باقی است.

بدین ترتیب که میلگرد امروز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی همراه بود.

به عنوان نمونه میلگرد سمنان با اعمال ۷۰۰ تومان افزایش نرخ قیمت سایز ۸ میلگرد خود را ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده و قیمت مابقی سایزها را به دلیل نوسانات بازار اعلام نکرده است. 

بیشتر بخوانید: 

صعود نرخ میلگرد ۸ به کانال ۲۹ هزار تومان
                   

تیرآهن امروز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی همراه بود.

در همین راستا ذوب آهن اصفهان نرخ‌های اعلامی خود را در بخش تیرآهن شاخه‌ای با اعمال ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان و در موردی تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و نرخ سایز ۱۲ با قیمت ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار و تومان به فروش رساند. 

بیشتر بخوانید:

افزایش ۴۰۰ هزارتومانی تیرآهن ذوب آهن

انواع ورق سیاه امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

اما کارخانه‌ فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را اعمال کرد و نرخ ۳ رول با عرضه ۱/۵ را ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان و ۱۵ شیت با عرضه ۱/۵ را ۴۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله کرد.

ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی همراه بود.

پروفیل امروز دراکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود و با مینگین قیمتی ۴۳ هزار تا ۴۴ هزار تومان در حال معامله است. 

نبشی و ناودانی امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه‌های ناب تبریز و ظهوریان در محصولات خود افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را اعمال کردند و نرخ میانگین نبشی با قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان و ناودانی ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =