شرایط بازار آهن و فولاد در طول هفته گذشته همچنان با ثبات و آرامش در کلیه زیرمجموعه‌ها همراه بود و کماکان بازار در بلاتکلیفی به‌سر برد که این امر تولیدکنندگان را نیز بلاتکلیف کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، با شروع معاملات نرخ دلار در اولین روز هفته قبل در قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان و افت آن در طول هفته به کانال ۴۸ تومان و در نهایت معامله آن با نرخ ۴۸ هزار و ۳۲۸ تومان در آخرین روز هفته قبل بسته شد. شرایط بازار آهن و فولاد در طول هفته گذشته همچنان با ثبات و آرامش در کلیه زیرمجموعه‌ها همراه بود و کماکان بازار در بلاتکلیفی به‌سر برد که این امر تولیدکنندگان را نیز بلاتکلیف کرده است.

موضوع محدودیت انرژی، روی کار آمدن وزیر جدید در سکانداری وزارتخانه صمت و نبود تقاضا مهم‌ترین عوامل این بلاتکلیفی به‌شمار می‌روند.

فعالان صنعت فولاد در مورد تقاضای موجود در بازار معتقدند این روزها تقاضا متاثر از بلاتکلیفی وضعیت صنعت، قرار دارد. وقتی تولیدکنندگان بلاتکلیف هستند، پیمانکاران نیز بلاتکلیف خواهند بود، چراکه پیمانکاران و خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها اقدام به خرید نمی‌کنند، زیرا حدود یک ماه است که قیمت محصولات فولادی روند نزولی به خود گرفته است.

از طرف دیگر نزول قیمت فولاد در بازارهای جهانی هم باعث عقب نشینی تقاضا و فشار مضاعف روی قیمت شده و نزول ارزش یوان تهاجم کالاهای چینی را تقویت می‌کند که رقیبی قوی برای صادرات ما است. افزون بر این تهدیدات صادراتی، ابلاغ مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر برخی محصولات و مواد اولیه فولاد در داخل کشور بر این کوچک شدن بخش صادرات دامن خواهد زد.

 با شروع محرم هم تا دو هفته بازار به طور سنتی راکد می‌شود. انگیزه‌ای ای هم در بازار به علت ضعف تقاضا نیست. فشار دولت برای کاهش قیمت تا آنجا پیش رفته که بر علیه قیمت پتروشیمی و فولاد نمایش راه افتاده در حالیکه سهم دولت در تولید پتروشیمی و فولاد قابل مقایسه با بخش خصوصی نیست. 

این در حالی است که علاوه بر روند کاهشی نرخ ارز به عنوان فاکتور تاثیرگذار بر نرخ آهن‌آلات، اقبال کشورهای عربی به ایران به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران بخش معدنی، خبرهای جسته و گریخته از احتمال وقوع توافقات برجام، فروش خوب نفت در بازار بین‌المللی و بسیاری موارد دیگر در هفته گذشته هنوز تحرکی در بازار ایجاد نکرده و مطمئنا با شروع ماه محرم و صفر هم گوشه‌گیری بازار بیشتر خواهد شد. 

در نمودارهای زیر روند تغییرات قیمتی میلگرد و تیرآهن‌های شاخه‌ای و کیلویی در طول هفته گذشته ارائه شده است، همان طور که در تصویر زیر نیز پیداست، روند کلی قیمت‌ها در طول هفته رو به کاهش بوده و بیشترین نوسان مروبط به میلگرد ۱۶ بوده است.  

تغییرات روند قیمتی میلگرد و تیرآهن در هفته آخر تیر

در بخش تیرآهن کیلویی نیز روند کاهشی قیمت‌ها در طول هفته همگام با کاهش نرخ دلار برای تمامی سایزهای تیرآهن تداوم داشته و تیرآهن سایز ۱۴ بیشترین نرخ نوسان را داشته دامنه قیمتی آن بین ۲۵ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان ثبت شده است.

تغییرات روند قیمتی میلگرد و تیرآهن در هفته آخر تیر

اما بیشترین ثبات نرخ‌ها همانطور که تصویر زیر نیز پیداست دربخش قیمت‌های تیراهن شاخه‌ای بود که هرچند روند کلی رو به کاهش تا انتهای هفته بوده اما دامنه نوسان قیمت در آن خیلی جزئی است.

تغییرات روند قیمتی میلگرد و تیرآهن در هفته آخر تیر

انتهای خبر/ ف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =