کد خبر 10054
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

دلیل جهش ناگهانی نرخ ناودانی در اسفندماه چیست؟

دلیل جهش ناگهانی نرخ ناودانی در اسفندماه چیست؟

بررسی روند تغییرات یکساله نرخ ناودانی در یک سال گذشته نشان می‌دهد، نرخ این محصول در یازده ماهه سال در روند ثابتی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، بررسی روند تغییرات یکساله نرخ محصول ناودانی در یک سال گذشته نشان می‌دهد امروز قیمت معاملاتی آن در بازار آزاد با قیمت مدت مشابه سال قبل آن اختلاف هزار تومانی دارد. 

بدین ترتیب که نرخ این محصول در ۲۳ اسفند سال گذشته با نرخ ۳۳ هزار ۳۰۰ تومان بوده که این محصول در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در محدوده قیمت ۳۴ هزار ۶۰۰ تومان معامله شده است.

این در حالی است بررسی روند قیمت این محصول بعد از اسفند ۱۴۰۱ نشان از روند کاهشی آن در کانال ۲۶ هزار تومان تا ۲۹ هزار تومان داشته و حدود یاز ده ماه بین این کانال‌های قیمتی نوسان داشته است.

به عنوان نمونه جدول زیر میانگین قیمت محصول ناوانی ۶ را در یک سال گذشته تا به امروز نشان می‌دهد:

تاریخ قیمت (ریال)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۳۳۳.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۱/۲۳ ۳۳۰.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۲۹۵.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۲۹۸.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۴/۲۳ ۲۷۹.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۲۸۰.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ۲۸۲.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۷/۲۳ ۲۷۸.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ۲۷۰.۰۰۰
۱۴۰۲/۰۹/۲۳ ۲۶۴.۰۰۰
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ۲۶۸.۰۰۰
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۲۹۶.۰۰۰
۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ۳۴۶.۰۰۰

بررسی روند تغییرات ناودانی نشان می‌دهد قیمت این محصول در طول یازده ماه سال در یک روند تقریبا با ثباتی بوده اما در انتهای بهمن و اسفند به طور ناگهانی یک جهش تقربیا ۹ هزار توانی را نسبت به دی ما و ۵ هزار تومانی را نسبت به انتهای بهمن نشان می‌دهد. 

همچنین طبق آمار قیمت محصول ناودانی در شش ماه دوم سال مشخص است با وجود محرک‌هایی خصوصا سیاسی مثل جنگ در خاورمیانه و بلاتکلیفی توافق ایران و آمریکا، نرخ دلار که بیشترین تاثیر را در روند تغییرات قیمت مقاطع فولادی دارد تاثیر زیادی روی رشد این محصول نداشته و عدم تقاضای و رکود موجود در بازار مانع از رشد زیاد قیمت ناودانی طی این مدت شده است. 

اما بررسی آهن‌نیوز از علت افزایش قیمت ناگهانی این محصول از اواسط بهمن ماه از طریق صحبت با اهالی بازار نشان می‌دهد، عامل این جهش مواردی غیر از دلار یا عامل تقاضای آخر سال بوده است.

به اذعان فعالان بازار در حوزه کلا محصولات فولادی اصلی‌ترین عامل این جهش، اعلام افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بهمن ماه بود، خصوصا ترتیب اثر آن از ابتدای فرودین ۱۴۰۲، میزان این جهش را تشدید کرد.

به گفته این فعالان؛ به تبع این افزایش که تا حدود ۳۰۰ درصد بوده، محصولات بالادست فولاد افزایش قیمت در محصولات خود داشتند و متاثر از آن این رشد به محصولات انتهایی زنجیره نیز رسید.

به عبارتی تاثیر این افزایش حامل‌های انرژی بر روی قیمت مواد اولیه باعث رشد قیمتی محصولات نهایی مثل ناودانی شده است. 

هرچند به نظر می‌رسد عامل افزایش تقاضای شب عید و تکمیل انبار نیز در کنار عامل فوق این افزایش قیمت را تا حدودی تشدید کرده است که این پرسش پیش می‌آید چرا بازاریانی که می‌دانند معمولا در انتهای سال در اثر این تقاضا قیمت افزایش وجود دارد، از چند ماه قبل برای تکمیل انبار خود خرید نمی‌کنند؟!

در پاسخ این پرسش بیشتر بازاریان اذعان دارند که با توجه با ثبات قیمتی که در پی رکود در بازار آهن وجود داشته بازاری که با نقدینگی خود کار می‌کند در شرایطی که الان نرخ بهره بانک‌ها نیز تا 30 درصد افزایش یافته، نمی‌آید نقدینگی خود را تا سه الی 4 ماه در انبار بخواباند.

علاوه بر این بازاریان با اعمال خبر ناگهانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در واقع غافلگیر شدند و تصور نمی‌کردند این افزایش در این وقت سال صورت گرفته و تا این حد منجر به افزایش قیمت‌ها شود. همه منتظر افزایش قیمت در سال جدید بودند.

نمودار زیر روند تغییرات قیمت ناودانی را از اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد:

دلیل جهش ناگهانی نرخ ناودانی در اسفندماه چیست؟

همچنین در آخرین عرضه این محصول در بورس کالای ایران در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ بود که با استقبال از سمت خریداران نیز روبه رو شد. 

طبق معاملات ناودانی در این روز ۳ سایز ۸، ۱۰ و ۲۰ با میانگین نرخ پایه ۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان عرضه شد و در انتهای معاملات میزان تقاضا برای ۳ هزار و ۱۲ تن عرضه شده به مقدار ۳ هزار و ۶۸۴ تن بود که در اثر رقابت نرخ پایانی آن ۲/۶ درصد بالاتر از نرخ پایه و به قیمت ۲۶ هزار و ۲ تومان به فروش رفت.

این قیمت با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت ۲۸ هزار و ۳۴۲ تومان به بازار آزاد ارائه نی‌شود که با احتساب هزینه حمل و سود بازرگانی، افزایش این قیمت تا کانال ۳۴ هزار تومان معقول به نظر می‌رسد. 

گفتنی است میانگین نرخ پایه عرضه ناودانی در اسفند ۱۴۰۱ به قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. 

به گفته فعالان ابن بازار، تقاضا برای این محصول در یک ماه اخیر در بورس کالا نیز افزایش چشمگیری داشته و ناودانی را که در ابتدای زمستان با قیمت پایه حدود ۱۹ هزار تومان مشتری نداشت در هفته‌های پیش با نرخ پایه حدود ۲۴ هزار تومان با رقابت قیمتی تا ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رود.

فعالان بازاری با گلایه از این که اداره برق و گاز به عنوان اداراتی که زیر مجموعه وزارت نیرو و نفت هستند معتقدند خود دولت مسبب این گرانی است. از یک طرف معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی خود می‌گوید «بازاریان آتش به اختیار هستند و خودشان باید کنترل را در دست گیرند» اما از طرف دیگر مواردی مثل انرژی که در حیطه اختیار دولت است را گران کرده و بازار راتحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته فعالان صنعتی، بازار زمانی می‌تواند خود را کنترل کند که ثبات در آن حاکم باشد.

بیشتر بخوانید:

تغییرات قیمت نبشی در سال ۱۴۰۲؛ رشد ۶ هزار تومانی در اسفند

انتهای خبر

کد خبر 10054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =