کد خبر 10061
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

در گفتگو با آهن نیوز مطرح شد

بهره‌برداری از ۳۵۰ هزار تن کلاف فولادی در ذوب آهن و نورد کرمان

بهره‌برداری از ۳۵۰ هزار تن کلاف فولادی در ذوب آهن و نورد کرمان

کارخانه ذوب آهن و نورد کرمان با همت مدیران و نیروی انسانی این مجموعه در جهت تکمیل زنجیره تولید فولاد، خط تولید کلاف فولادی را در روزهای اخیر به مرحله بهره‌برداری رساند. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کارخانه ذوب آهن و نورد کرمان تولیدکننده انواع میلگرد و مقاطع فولادی واقع در شهرک صنعتی خضر استان کرمان، در فاز اول تولید در سال ۱۳۸۷ اقدام به تولید میلگرد A۳ کرد. 

فاز دوم با تمرکز بر ذوب و ریخته‌گری در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد.

فاز سوم با ظرفیت سالانه ۳۵۰ هزار تن شمش فولادی و ۳۵۰ هزار تن انواع میلگرد A۳ در سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد و در نهایت فاز چهارم این مجموعه توسعه خط نورد و افزایش ظرفیت از ۱۲۰ هزار تن در سال به ۲۰۰ هزار تن بود.

در حال حاضر نیز با همت مدیران و نیروی انسانی این مجموعه در جهت تکمیل زنجیره تولید فولاد، خط تولید کلاف فولادی در روزهای اخیر به مرحله بهره‌برداری رسید. 

کیوان رحیم‌منش، معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان در رابطه با جزئیات بیشتر این خط تولید به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: ظرفیت خط تولید جدید مجتمع ذوب و نورد کرمان، تولید ۳۵۰ هزار تن کلاف فولادی در سال است. 

رحیم‌منش با اشاره به تنوع کاربرد این محصول در زنجیره فولاد، بیان کرد: کاربرد این کالا از بخش ساختمانی تا ساخت انواع پیچ، مهره و سیم جوش متنوع است. 

وی با اشاره به اینکه تولید میلگرد و شمش از دیگر محصولاتی است که به طور تخصصی در این مجتمع تولید می شود گفت: به دنبال توسعه بیشتر مجتمع ذوب و نورد کرمان هستیم تا به کل زنجیره فولاد در مجتمع کرمان دست پیدا کنیم.

اما وی در ادامه به موانع موجود برای بهره‌برداری از این خط اشاره کرد و توضیح داد: برنامه راه‌اندازی این خط حداقل می‌توانست ۶ ماه زودتر از این به بهره‌برداری برسد اما با توجه به این که برای راه‌اندازی این خط کلاف نیاز به واردات تجهیزات از چین داشتیم، مهم‌ترین مشکل عدم تخصیص ارز به موقع بود که در صف طولانی انتظار آن بودیم. 

معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان توضیح داد: اصولا برای واردات هر کالا در کشور یا باید هر مجموعه، کوتاژ صادراتی داشته باشد تا در ازای آن تجهیزات وارد کند یا ارز از سامانه دریافت کند. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه صادرات کافی برای واردات تجهیزات نداشتیم، بنابراین باید ارز را از سامانه خریداری می‌کردیم. 

معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان یادآور شد: متاسفانه تایید تخصیص این ارز برای ما با یک پروسه بسیار طولانی همراه بود و با توجه به اینکه واردات تجهیزات در چند مرحله انجام شد، فقط در مورد آخر ۶ ماه زمان تایید تخصیص ارز طول کشید. 

رحیم‌منش چالش جدی دیگر در صنعت فولاد را بحث تامین انرژی برق و گاز عنوان کرد که در سال‌های اخیر با محدودیت‌های اعمالی، میزان تولید را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. 

معاون بازرگانی ذوب آهن و نورد کرمان، بزرگ‌ترین مشکل در بخش صادرات را نیز بحث برگشت ارز به سامانه نیما عنوان کرد و افزود: وقتی که قیمت واقعی دلار نزدیک ۶۰ هزار تومان است و تمام هزینه‌های تولید با این نرخ انجام می‌شود اما باید ارز حاصل از صادرات را با قیمت ۴۰ هزار تومان در سامانه عرضه کنیم، برای تولیدکننده این گپ، صرفه اقتصادی ندارد و رغبت برای صادرات را کاهش می‌دهد. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =