کد خبر 10115
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

توسعه میادین مشترک سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها را می‌طلبد

توسعه میادین مشترک سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها را می‌طلبد

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس مهمترین سرمایه‌گذار داخلی برای توسعه میادین مشترک، صنایع انرژی‌بر هستند، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها باید این کار را انجام دهند و از منابعشان استفاده کنند.

به گزارش آهن نیوز به نقل از فارس صنعت گاز نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند و انرژی را برای مصارف صنعتی، تجاری و خانگی تامین می‌کند.

به طور سنتی، بخش گاز تحت تسلط نهادهای تحت کنترل دولت و شرکت‌های بزرگ بوده است‌، با این حال، روند رو به رشدی به سمت باز کردن صنعت به روی بازیگران غیردولتی وجود دارد که امکان افزایش رقابت، نوآوری و کارایی را فراهم می‌کند.

ورود بخش غیردولتی به بخش بالادستی صنعت گاز مستلزم مشارکت شرکت‌های خصوصی در اکتشاف، توسعه و تولید منابع گاز است، این می‌تواند به چشم‌انداز صنعتی متنوع تر و پویاتر منجر شود، با بازیگران کوچک‌تر که در رشد و توسعه کلی مشارکت دارند.

تسهیل ورود بخش غیردولتی به بخش بالادستی صنعت گاز و توسعه میادین مشترک گازی به طور بالقوه می‌تواند منافع قابل توجهی را برای ذی نفعان مختلف به ویژه شرکت‌های صنعتی و صنایع بزرگ به همراه داشته باشد. 

این رویکرد جدید نه تنها به واحدهای صنعتی اجازه می‌دهد تا نیازهای تامین گاز خود را از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید گاز تامین کنند، بلکه خودکفایی را ارتقا می‌دهد، فرآیندهای صدور مجوز را تسریع می‌کند و بازگشت سریع سرمایه‌ها را تضمین می‌کند.

وزارت نفت با اعطای درآمد بیشتر به توسعه‌دهندگان غیردولتی میادین گازی در سال‌های ابتدایی، می‌تواند مشوق خود عرضه گاز صنعتی و جذابیت بیشتر این مدل جدید باشد.

سرمایه‌گذاری در توسعه میادین را باید شرکت‌های صاحب صلاحیت انجام دهند

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ‌اهمیت مشارکت صنایع در توسعه میادین مشترک و مدل جدید ایجاد جذابیت برای پروژه‌های بالادست صنعت نفت و گاز، در مورد حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنایع در توسعه میادین مشترک، به فارس گفت: در شرایطی که در زمان ناترازی گاز برخی از صنایع ما چه آنهایی که به عنوان سوخت و چه به عنوان خوراک گاز استفاده می کنند دچار ناترازی گاز هستند و گاز آنها قطع‌ و دچار کمبود تامین می‌شوند مناسب است که از سرمایه‌های داخلی استفاده کنیم. 

وی اظهار کرد: مهمترین سرمایه‌گذار داخلی خود صنایعِ انرژی‌بر هستند که این کار را انجام دهند و صنایعی مثل پتروشیمی و فولاد باید این کار را انجام دهند و از منابعشان استفاده کنند. 

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دچار اشکال هستیم حکم برنامه هفتم توسعه در مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنایع در توسعه میادین مشترک کمک می‌کند که هم منابع ریالی خوبی تامین شود و هم منابع ارزی خوبی از محل درآمدهای صادراتی این صنایع تامین کرد. 

وی گفت: در واقع این اقدام موجب توسعه منابع جدید کشور می‌شود، سرمایه‌گذاری در بخش توسعه میادین را باید شرکت‌های صاحب صلاحیت انجام دهند که هم منابع خودشان تامین شود و هم به رفع ناترازی کمک می کند. 

انتهای پیام/

کد خبر 10115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =