کد خبر 10258
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

بررسی تغییرات ماهانه نرخ آهن اسفنجی/رشد ۲۵ درصدی در ۱۲ ماه ۱۴۰۲

بررسی تغییرات ماهانه نرخ آهن اسفنجی/رشد ۲۵ درصدی در ۱۲ ماه ۱۴۰۲

محصول آهن اسفنجی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولید در بخش انتهایی زنجیره فولاد به پاشنه آشیل بازار این صنعت در سال‌های اخیر تبدیل شده است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، محصول آهن اسفنجی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولید در بخش انتهایی زنجیره فولاد به پاشنه آشیل بازار این صنعت در سال‌های اخیر تبدیل شده است. 

در این میان چندسالی است که مسئله محدودیت انرژی خصوصا قطعی گاز در فصل زمستان موجبات کاهش عرضه و افزایش رقابت میان متقاضیان این کالا را فراهم آورده و افزایش قیمت شدید این محصول را در ماه‌های انتهایی سال باعث می‌شود. 

بررسی روند تغییرات قیمتی این محصول در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد میانگین نرخ معامله شده این محصول در فروردین ۱۴۰۲ از قیمت ۱۰ هزار و ۹۱۰ تومان با جهش حدود ۲۵ درصدی (معادل ۲ هزار و ۷۰۰ تومان) به قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان در اسفند ماه رسیده است. 

هرچند در کنار عامل کمبود عرضه آهن اسفنجی، وجود مسائلی مانند انتظارات تورمی افزایشی، رشد مستمر بهای ارز و نبود چشم‌انداز مشخص از آینده نرخ ارز در بازار داخل باعث شده بود تا سایر رینگ‌های کالایی نیز ظرف نیمه‌دوم سال گذشته با رونق تورمی مواجه باشند و برتری تقاضا نسبت به عرضه زمینه رقابت میان متقاضیان و رشد نرخ فروش نسبت به نرخ پایه را آورد اما برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌اسفنجی به‌مراتب بیش از سایر بازارهای کالایی بود؛ چرا که مصرف‌کنندگان این محصول که اغلب واحدهای فولادی و در برخی موارد نوردکاران بودند، علاوه بر سیگنال مثبت تورمی با سیگنال کاهش تولید و کمبود مواد اولیه نسبت به میزان مصرف مواجه بودند. 

نمودار زیر تغییرات حجم، تقاضا و قیمت معامله شده این محصول را در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد. قیمت‌های ارائه شده بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. 

بررسی تغییرات ماهانه نرخ آهن اسفنجی/رشد ۲۵ درصدی در ۱۲ ماه ۱۴۰۲

بررسی آمار عرضه آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در مجموع در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۷ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۰۰ تن آهن اسفنجی در رینگ داخلی بورس کالای ایران عرضه شده است. از این میزان ۶ میلیون ۸۱۰ هزار و ۲۰۰ تن به مرحله معامله کامل رسیده است. 

طبق نمدار زیر بیشترین حجم معامله شده این محصول در ماه‌های تیر و مرداد بوده است. در مجموع در شش ماهه اول سال ۵۷ درصد و در شش ماهه دوم سال ۴۳ درصد حجم عرضه شده آهن اسفنجی معامله شده است. 

بررسی تغییرات ماهانه نرخ آهن اسفنجی/رشد ۲۵ درصدی در ۱۲ ماه ۱۴۰۲

میزان تقاضا حدود ۱/۳ برابر حجم عرضه شده آهن اسفنجی و به مقدار ۱۰ میلیون و ۵۲ هزار و ۴۰۰ تن ثبت شده است. 

با توجه به تحلیل‌های انجام شده رشد ارزش معاملات تا پله‌های انتهایی کانال ۸۵۳ میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۷۵۰ ریال، از جمله نکات مثبت معاملات این محصول در بورس کالا بوده است.

جدول زیر جزئیات معاملات آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد:

نام کالا قیمت پایه عرضه (ریال) قیمت پایانی میانگین موزون (ریال) ارزش معامله (هزارریال) حجم عرضه (تن) حجم تقاضا (تن) حجم معامله شده (تن)
فرودین ۱۰۱,۲۳۴ ۱۰۹,۱۰۱ ۵۵,۰۶۲,۸۹۱,۶۰۰ ۵۱۸,۰۰۰ ۱,۰۳۸,۱۰۰ ۵۰۰,۶۰۰
اردیبهشت ۱۱۸,۶۲۳ ۱۲۵,۹۸۲ ۷۶,۸۴۶,۱۴۰,۸۰۰ ۶۱۵,۵۰۰ ۱,۰۵۳,۷۰۰ ۶۰۶,۶۰۰
خرداد ۱۲۷,۴۰۸ ۱۲۹,۱۰۷ ۵۶,۹۲۱,۱۶۱,۶۰۰ ۵۲۶,۰۰۰ ۶۷۸,۲۰۰ ۴۳۹,۷۰۰
تیر ۱۲۰,۷۷۷ ۱۲۱,۹۵۸ ۹۶,۱۲۶,۳۲۵,۲۰۰ ۸۱۳,۶۰۰ ۱,۱۹۰,۳۰۰ ۷۸۶,۲۰۰
مرداد ۱۱۷,۹۴۹ ۱۱۸,۱۱۲ ۱۰۰,۶۹۳,۶۳۶,۹۰۰ ۱,۰۰۵,۰۰۰ ۹۹۰,۶۰۰ ۸۳۸,۸۰۰
شهریور ۱۲۱,۷۲۷ ۱۲۲,۲۱۹ ۸۸,۹۲۴,۵۰۱,۶۰۰ ۸۷۳,۰۰۰ ۹۱۸,۰۰۰ ۷۱۷,۰۰۰
مهر ۱۱۷,۷۰۴ ۱۲۲,۳۸۷ ۹۵,۰۳۳,۱۹۷,۶۰۰ ۷۶۳,۵۰۰ ۱,۱۰۲,۰۰۰ ۷۶۳,۵۰۰
آبان ۱۱۳,۵۰۱ ۱۲۱,۴۷۰ ۵۵,۹۴۷,۵۱۱,۸۰۰ ۴۵۲,۰۰۰ ۶۳۶,۰۰۰ ۴۵۲,۰۰۰
آذر ۱۱۲,۳۲۸ ۱۲۷,۰۷۷ ۵۷,۴۵۹,۱۳۲,۹۵۰ ۴۴۷,۰۰۰ ۷۰۴,۴۰۰ ۴۴۷,۰۰۰
دی  ۱۱۴,۱۶۶ ۱۳۱,۴۴۷ ۵۶,۵۱۱,۷۷۳,۷۰۰ ۴۲۸,۰۰۰ ۶۱۱,۲۰۰ ۴۲۸,۰۰۰
بهمن  ۱۲۵,۳۹۴ ۱۳۵,۹۳۵ ۷۴,۱۳۶,۹۷۹,۲۰۰ ۵۴۰,۰۰۰ ۷۱۱,۶۵۰ ۵۴۰,۰۰۰
اسفند ۱۲۵,۳۹۴ ۱۳۶,۰۷۲ ۳۹,۷۸۴,۹۳۲,۸۰۰ ۲۹۹,۰۰۰ ۴۱۸,۲۵۰ ۲۹۰,۸۰۰
مجموع ۱۱۸,۰۱۷ ۱۲۵,۰۷۲ ۸۵۳,۴۴۸,۱۸۵,۷۵۰ ۷,۲۸۰,۶۰۰ ۱۰,۰۵۲,۴۰۰ ۶,۸۱۰,۲۰۰

هرچند با پایان‌یافتن فصل سرد در کشور و وصل گاز در واحدهای احیا ظرف هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲، انتطار می‌رفت که بر میزان تولید و در ادامه عرضه آهن‌اسفنجی در بازار داخل افزوده شده و به این ترتیب با فروکش‌کردن تب خرید در این بازار، نرخ آهن‌اسفنجی این محصول افت کند اما عرضه‌های هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۳ نشان از ادامه رقابت متقاضیان برای این محصول داشت. 

طوری که در معاملات روز ۶ فرودین ۱۴۰۳ میانگین نرخ معامله شده در اثر رقابت به ۱۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حدود ۸/۷ درصدبالاتر از نرخ پایه رسید. 

بیشتر بخوانید:

رقابت برای آهن اسفنجی همچنان بالا است/ نرخ پایانی ۸ درصد بالاتر از نرخ پایه

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =