کد خبر 1026
۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

فولاد هند در بازار اروپا ترکیه را کنار زد

فولاد هند در بازار اروپا ترکیه را کنار زد

تاجران اروپایی محصول خود را با نرخ ۴۴۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان هندی می‌فروشند. حتی با احتساب هزینه حمل بیشتر به هند نسبت به ترکیه، فروش به هند ۲۵ دلار در هر تن سود برای ما خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در بازارهای جهانی، فشار کاهش نرخ را به بازار مواد اولیه فولادسازی تحمیل کرده است. به این ترتیب، ظرف هفته‌های اخیر از بهای زغال‌ سنگ کک‌شوی وارداتی به چین کاسته شد.

سنگ‌ آهن نیز با وجود قرار گرفتن در فصل رونق سنتی با رشد نرخ محدودی روبه‌رو شده است.

بازار قراضه ترکیه نیز روندی مشابه بازار زغال ‌سنگ و سنگ ‌آهن در چین دارد؛ در حالی که نبود تقاضای مصرفی در بخش فولاد مانع از آن می‌شود که فولادسازان بتوانند نرخ‌های پیشنهادی دارندگان محصول را بپذیرند؛ اما فروشندگان قراضه بر افزایش قیمت محصولات خود پافشاری دارند.

 افزایش محموله‌های سنگ‌ آهن استرالیا به چین

بازار سنگ آهن دریایی چین با بهبود تقاضا روبه‌رو شد. به این ترتیب، بهای هر تن سنگ‌ آهن عیار ۶۲ ‌درصد معیار پلتس تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه ۲۶ اوت با رشد ۴۷/ ۳ درصدی نسبت به ‌روز قبل با نرخ ۱۰۵ دلار و ۸۰ سنت ارزیابی شد.

از آنجا که ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای سنگ‌ آهن عیار متوسط نسبت به سنگ ‌آهن عیار بالا افزایش محسوسی داشت، بر میزان محموله‌های سنگ‌ آهن عیار متوسط ارسالی از سوی استرالیا به چین افزوده شد.

افزایش تقاضا برای سنگ ‌آهن عیار متوسط باعث شده است تا دارندگان این محصول حاضر به ارائه تخفیف کمتری بر محصولات خود باشند.

یک تاجر چینی به منابع پلتس گفت: افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن مربوط به محصولات تحویلی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر است و فرارسیدن زمان سنتی اوج‌گیری تقاضای فصلی باعث شده است تا اندکی رونق به این بازار بازگردد. در این شرایط نمی‌توان به رشد قیمتی در بازار سنگ‌آهن در بلندمدت چندان امیدوار بود.

تاجر دیگری علت افزایش قیمت سنگ‌ آهن دریایی چین را کاهش حجم سنگ‌ آهن ارسالی از سوی استرالیا عنوان کرد و افزود: ظرف چند هفته اخیر، از میزان صادرات سنگ‌ آهن استرالیا به مقصد چین کاسته شده و این موضوع از رشد قیمتی در این بازار ظرف روزهای اخیر حمایت کرده است. بازار زغال‌ سنگ آسیا همچنان با کاهش تقاضا از سوی خریداران روبه‌روست؛ افت تقاضا برای این محصول باعث شد تا نرخ این محصول فوب استرالیا در روز جمعه ۲۶ اوت کاهش ۶/ ۱ درصدی داشته باشد و با نرخ ۲۷۳ دلار و ۵۰ سنت معامله شود. به گزارش پلتس، تقاضا برای زغال ‌سنگ تحویل بنادر چین نیز ظرف روزهای اخیر کاهشی بود.

با وجود این، نرخ این محصول در روز جمعه نوسان محدودی را تجربه کرد و در نهایت، پلتس بهای آن را بدون تغییر نسبت به ‌روز قبل برابر ۲۸۰ دلار به ازای هر تن اعلام کرد.

یک تاجر چینی در خصوص روند این بازار به پلتس گفت: موجودی زغال ‌سنگ کک‌شو در انبار فولادسازان پایین است؛ اما با توجه به حاشیه سود پایین فولادسازی در این کشور و نبود چشم‌انداز مثبت از آینده این بازار، متقاضیان ترجیح می‌دهند تصمیم عجولانه‌ای نگیرند و همچنان خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

پلتس ترکیه نرخ قراضه وارداتی به این کشور در روز جمعه ۲۶ اوت را بدون تغییر برابر ۴۰۲ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد و از کاهش معاملات ثبت ‌شده در این بازار خبر داد. در حالی که فولادسازان ترکیه‌ای به دلیل تضعیف تقاضا در بازار محصولات فولادی خود حاضر به ارائه قیمت‌های بالاتر برای خرید قراضه نیستند، عرضه‌کنندگان این محصول تمایلی به فروش با نرخ فعلی ندارند.

یک تاجر قراضه اروپایی به منابع پلتس گفت: در حال حاضر می‌توانیم محصول خود را با نرخ ۴۴۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان هندی بفروشیم. حتی با احتساب هزینه حمل بیشتر به هند نسبت به ترکیه، فروش به هند ۲۵ دلار در هر تن سود برای ما خواهد داشت.

در این شرایط طبیعتاً ترجیح ما معامله با متقاضیان هندی است. وی افزود: در شرایط کنونی تقاضا برای قراضه از سوی مصر، جنوب ‌شرق آسیا و تقاضای داخلی اتحادیه اروپا افزایش یافته است. این موضوع باعث می‌شود که در روزهای آینده نرخ قراضه صادراتی به ترکیه نیز تا ۴۱۰ دلار به ازای هر تن افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =