کد خبر 10278
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

بورس کالا| معاملات آهن اسفنجی از سکه افتاد/ تخمین قیمت شمش در عرضه بعد

بورس کالا| معاملات آهن اسفنجی از سکه افتاد/ تخمین قیمت شمش در عرضه بعد

امروز تالار صنعتی بورس کالا ، میزبان ۱۲۱ هزار تن آهن اسفنجی به نرخ پایه ۱۲ هزار و ۶۸۸ تومان بود که نسبت به عرضه هفته گذشته ۱۷/۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ طبق روال هر هفته، تالار صنعتی بورس کالا امروز، میزبان ۱۲۱ هزار تن آهن اسفنجی به نرخ پایه ۱۲ هزار و ۶۸۸ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده بود. این حجم نسبت به عرضه هفته قبل ۱۷/۴ درصد افزایش داشته است.
اما در پایان معاملات، میانگین نرخ معامله شده در اثر رقابت نه چندان بالا نسبت به هفته‌های قبل، به ۱۲ هزار و ۸۵۸ تومان رسید که افزایش حدود ۱۶۹ تومانی معادل ۱/۳ درصدی نسبت به نرخ پایه دارد.
نرخ پایانی امروز آهن اسفنجی همچنین نسبت به نرخ پایانی آخرین عرضه به قیمت ۱۳ هزار ۵۶۷ تومان، کاهش ۷۹۱ تومانی معادل ۵/۲ درصد دارد.

  حجم کل تقاضا برای حجم کل معامله شده به مقدار ۱۰۴ هزار و ۱۵۰ تن به مقدار ۱۳۲ هزار و ۹۵۰ تن معادل ۱۱۰ درصد حجم عرضه شده ثبت شد.  

گفتنی است از ۱۲۱ هزار تن کل حجم عرضه، ۱۶ هزار و ۸۵۰ تن برای معامله در سیستم مچینگ هدایت شد که لیست آماره عرضه مچینگ به شرح زیر است:

لیست مچینگ 
حجم عرضه احیا استیل به مقدار ۳ هزار و ۳۰۰ تن

حجم عرضه گل گهر به مقدار ۵ هزار و ۶۰۰ تن 

حجم عرضه بافق به مقدار ۴ هزار و ۸۵۰ تن 

حجم عرضه سناباد به مقدار ۳ هزار و ۱۰۰ تن 

جدول و نمودار زیر جزئیات معامله آهن اسفنجی ۸ شرکت عرضه کننده این محصول را در تالار صنعتی بدون احتساب مچینگ نشان می‌دهد:

عرضه کننده مقدار عرضه (تن) مقدار تقاضا (تن) نرخ معامله شده (ریال) درصد تغییر نرخ
احیاء استیل فولاد بافت ۶,۷۰۰ ۷,۱۰۰ ۱۲۶,۸۸۷ ۰
فولاد غدیر نی ریز ۱۰,۰۰۰ ۱۱,۲۵۰ ۱۲۶,۸۸۷ ۰
توسعه آهن وفولاد گل گهر ۱۵,۰۰۰ ۹,۹۰۰ ۱۲۶,۸۸۷ ۰
مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ۱۰,۱۵۰ ۱۱,۶۵۰ ۱۲۶,۸۸۷ ۰
صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ۱۶,۹۰۰ ۱۸,۴۰۰ ۱۲۶,۸۸۷ ۰
آهن و فولاد غدیر ایرانیان ۲۰,۰۰۰ ۲۳,۷۰۰ ۱۲۶,۹۰۵ ۰.۰۱
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۱۵,۰۰۰ ۲۰,۷۰۰ ۱۳۱,۱۷۲ ۳.۳۸
پارس فولاد سبزوار ۱۶,۰۰۰ ۲۴,۲۵۰ ۱۳۳,۹۰۸ ۵.۵۳

بورس کالا| معاملات آهن اسفنجی از سکه افتاد/ تخمین قیمت شمش در عرضه بعد

نکته و پیام قابل توجه معاملات امروز آهن اسفنجی در بورس کالا،  معاملات عمدتا بدون رقابت و در نرخ پایه آهن اسفنجی بود به طوری که از ۸ عرضه امروز آهن اسفنجی به جز سه مورد، ۵ مورد بدون رقابت خاصی و براساس نرخ پایه به مقدار ۱۲ هزار و ۶۸۸ تومان معامله شد. 

بیشترین رقابت در معاملات امروز آهن اسفنجی مربوط به ۱۶ هزار تن عرضه آهن اسفنجی پارس فولاد سبزوار بود که با میزان تقاضای ۲۴ هزار و ۲۵۰ تنی مواجه شد و به قیمت ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان (۵/۵ درصد بالاتر از نرخ پایه) به فروش رفت. 

با توجه به اینکه شرط حصول آرامش در زنجیره تامین بخش خصوصی فولاد کشور، آرام شدن معاملات مواد اولیه این زنجیره، یعنی آهن اسفنجی است؛ حصول آرامش در معاملات امروز آهن اسفنجی در بورس کالا حامل پیام بسیار مهمی برای بازار فولاد کشور خواهد بود.

بدین ترتیب براساس میانگین نرخ معامله شده امروز آهن اسفنجی به مقدار ۱۲ هزار و ۸۵۸ تومان، سبت قیمت اسفنجی به شمش به ۶۰/۸ درصد رسیده است و بر این اساس نرخ پایه شمش برای عرضه بعدی به ترتیب زیر تخمین زده شده است:

🔺 سقف قیمت: ۲۱۱,۱۷۷ ریال
🔻 کف قیمت: ۲۰۲,۸۱۳ ریال

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =