کد خبر 10285
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷

محمد میری‌نژاد: سال ۱۴۰۳ باید سال شکوفایی صادرات فولاد باشد

محمد میری‌نژاد: سال ۱۴۰۳ باید سال شکوفایی صادرات فولاد باشد

مدیر عامل فولاد ۳۶۹ معتقد است اصلی‌ترین عوامل برای تسهیل ادامه فعالیت تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳ اولی تسهیل قوانین مالیاتی برای تولیدکنندگان و دومین مورد اعمال مشوق‌های صادراتی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲ با چالش‌های متعددی از جمله وجود چند نرخ ارز در بازار، کمبود انرژی، هجوم تقاضای سرمایه‌ای، مصوباتی چون اعمال عوارض صادراتی و بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما، روبه رو بود.

به عقیده بسیاری از فعالان صنعت فولاد این حوزه به عنوان یک صنعت مادر پتانسیل بسیار بالایی در توسعه هرچه بیشتر دارد اما نیازمند اقبال از طرف دولت در شروع سال ۱۴۰۳ است تا بتواند به حیات خود با قوت بیشتری ادامه دهد. 

محمد میری‌نژاد، مدیر عامل فولاد ۳۶۹ ضمن اینکه نطقه عطف صنعت فولاد ایران را آغاز دهه ۹۰ دانست و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در ابتدای این دهه بود که فولاد ایران به دنیا معرفی و صادر شد و هم اکنون رتبه دهم تولید فولاد دنیا را دارد.

او در ادامه افزود: علیرغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که در همین دهه بر ایران تحمیل شده اما با تلاش صنعتگران این حوزه, توسعه آن بیش از این نیز خواهد بود. 

او ضمن اینکه آسیب‌پذیرترین حوزه در مقابل تحریم را صنعت اعلام کرد، ادامه داد: از دولت درخواست تلاش برای رفع این تحریم‌ها را دارم چراکه تبعات آسیب به صنعت به زودی تمام جامعه را دربرخواهد گرفت.

میری‌نژاد در شرایط فعلی در رابطه با مهم‌ترین کمک دولت به تولیدکنندگان بیان کرد: اصلی‌ترین عوامل برای تسهیل ادامه فعالیت تولیدکنندگان،تسهیل قوانین مالیاتی برای تولیدکنندگان و  اعمال مشوق‌های صادراتی است. چرا که صادرات با توجه به ورودی ارزی که برای کشور در شرایط اقتصادی نامساعد فعلی دارد می‌تواند بسیار راهگشا و نجات بخش باشد.

وی ایجاد ثبات قوانین در جهت پایداری بازار را از عوامل مهم دیگر ادامه حیات صنعت فولاد ذکر کرد و افزود: وجود ثبات در بازار علاوه بر رونق در بازار داخلی، باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز می‌شود.

به گفته این فعال صنعتی بهترین راه حل برای چالش‌های صنعت فولاد جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است چراکه هم برای بازار داخلی و خارجی و هم برای خود دولت می‌تواند منبع اقتصادی مفیدی باشد. 

میری‌نژاد معتقد است دولت باید در برخی سیاست‌های خود برای کمک به تحقق شعار سال و تولید ملی به طور جدی عمل کند و درباره جزئیات آن گفت: یکی از مهمترین موارد تامین مواد اولیه ارزان است. 

سپس موارد دیگر را تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، آسان‌گیری مالیاتی، صدور وام کم‌بهره برای فعالین حوزه فولاد، اعمال مشوق‌ها و پاداش‌های صادارتی و حمایت مادی و معنوی در خارج از کشور از صادرکنندگان ایرانی ذکر کرد.

او با اشاره به شرایط متزلزل صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: با توجه به اینکه در بازار داخلی، بسیاری از پروژه‌ها عمرانی و حتی شخصی در سال ۱۴۰۲ به علت مسائلی مانند تحریم، کمبود نقدینگی، شرایط بد اقتصادی، در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل قرار گرفتند یا کارخانجاتی که نیازمند مواد اولیه ورق بودند به علت نبود مواد اولیه با نصف ظرفیت کار کردند اما در سال ۱۴۰۳ درصد زیادی از این مشکلات می‌تواند با رونق بازارهای صادراتی حل شود.

مدیرعامل فولاد ۳۶۹ سال ۱۴۰۳ را سالی عنوان کرد که باید تلاش دولت و فعالان صنعتی برای شکوفایی حوزه صادرات باشد و تشریح کرد: درسال‌های اخیر علیرغم وجود تحریم‌ها اما به مشتری‌های خارجی برای محصولات فولادی ایران غیر از عراق، کشورهایی مانند ترکیه، عمان، ترکمنستان و ارمنستان و تعداد دیگر اضافه شده است. 

سپس افزود: اما باید توجه داشت که هرچه مشتری خارجی بیشتر شده به همان نسبت رقیب نیز زیاد شده است و در برخی موارد با اعمال دامپینگ حتی حاضر به فروش بدون سود نیز هستند. 

او در پایان خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ تولید محصولات با کیفیت فولاد و با تنوع بالا پتانسیل بسیار زیادی برای گرفتن بازارهای مختلف در خاورمیانه دارد. بنابراین دولت می‌تواند با اندک حمایتی از طریق تسهیل مالیات و مشوق صادراتی، این بازارها را در دست گیرد. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =