کد خبر 1032
۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم

راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان گفت: شهرک علوی و بلوار ساحلی بندرعباس قابلیت ایجاد خط تراموا برای رونق گردشگری و تهسهیل در رفت و آمد را دارا است.

به گزارش آهن‌نیوز، حمید گوگوچانی در جمع خبرنگاران گفت: راه آهن منطقه هرمزگان بخش‌هایی از استان یزد، بخش‌هایی از استان کرمان و استان هرمزگان را در بر می‌گیرد که ۶۱۲ کلیومتر دو خطه را از خروجی بافق تا هرمزگان را پوشش می‌دهد و با ۲۵ ایستگاه فعال حدود ۱۵ درصد سهم شبکه ریلی در حوزه بار کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان با اشاره به اینکه ۷۵ درصد ترانزیت ریلی کل کشور از طریق بندرعباس صورت می گیرد، عنوان کرد: ترانزیت و بارگیری در ۵ ماهه نخست سال‌جاری با رشد ۱۵۵ درصدی همراه بوده و حجم جابجایی مسافر با رشد ۷۷ درصدی همراه شد.

وی با بیان اینکه طرح جامع راه آهن بندرعباس در حال مطالعه و تدوین است و تمامی موضوعات در آن دیده خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در این طرح اتصال شهرک علوی به ریل است و در این برنامه همچنین اتصال مسیر بندرعباس به میناب یا جاسک را به تراموا یا قطار حومه‌ای در نظر داریم که نیاز به همکاری تمامی دستگاه های اجرایی برای عملی شدن دارد.

گوگوچانی با اشاره به اینکه شرکت ساخت و بخش خصوصی هر دو در چنین موضوعاتی پای کار بوده و هستند، اضافه کرد: تا پایان سال‌جاری برخی مراکز بار همچون شرکت آلومینیوم المهدی به خطوط ریلی متصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خطوط ریلی جهت انتقال بار از روسیه به بندرعباس فعال است، اظهار کرد: تا پایان شهریورماه محموله ۱.۵ میلیون تنی زغال سنگ از روسیه به بندرعباس وارد می شود.

مدیرکل راه‌آهن هرمزگان با اشاره به راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم، عنوان کرد: کارهای اولیه این موضوع از قبیل مطالعه و مشاوره نیز توسط منطقه آزاد قشم صورت گرفته و پایه‌های ثابت پل در بندر پهل نیز نصب شده است و این موضوع را در طرح جامع راه آهن بندرعباس گنجانده‌ایم و اراضی مورد نظر نیز پیش‌بینی شده است و در صورت تأمین اعتبار و تخصیص بودجه با وجود پیشرفت ۱۰ درصدی کنونی، تا پایان دولت می‌توان خط ریلی بندرعباس به قشم را به بهره‌برداری رساند؛ گرچه در این طرح قصدمان اتصال بندرکاوه است تا بحث باری این بندر را رشد و ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =