کد خبر 10331
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

بررسی معاملات مقاطع فولادی در رینگ صنعتی/ فروش ۱۰۰ درصدی آهن اسفنجی و ناودانی

بررسی معاملات مقاطع فولادی در رینگ صنعتی/ فروش ۱۰۰ درصدی آهن اسفنجی و ناودانی

بررسی فروش محصولات فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۱۶ فروردین سال ۱۴۰۳ نشان از تنوع عرضه انواع مقاطع فولادی در روزهای ابتدایی سال دارد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، بررسی فروش محصولات فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۱۶ فروردین سال ۱۴۰۳ نشان از تنوع عرضه انواع مقاطع فولادی در روزهای ابتدایی سال دارد. 

بررسی روند معاملات طی این هفته از کم رونقی معاملات در بازار فیزیکی حکایت دارد چراکه با توجه به شرایط بخش فولاد در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ و همزمان با ادامه افزایش نرخ ارز می‌توان ادامه شرایط رکود را برای این بخش پیش‌بینی کرد.

بررسی معاملات هفته دوم منتهی به ۱۶ فروردین‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در معاملات رینگ انواع مقاطع فولادی میزبان ۵۸۰ هزار و ۱۱۸ تن انواع مقاطع بود که با استقبال ۴۹۷ هزار و ۹۳ تنی مواجه شد و در نهایت از این میزان حدود ۳۳۴ هزار و ۶۸۰ تن انواع محصولات فولادی مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر حدود ۵۷ درصد از محصولات عرضه‌شده به فروش رسید.

گفتنی است ارزشی معاملات محصولات فولادی در بورس کالای هفته جاری به مبلغ ۶۴ میلیارد و ۱۲۹ هزار و ۵۱۲ هزار و ۲۰۵ هزار ریال رسید.

در این میان از میان حجم عرضه شده آهن اسفنجی بریکت، تختال C، سبد میلگرد ساده صنعتی، ورق سرد خودرو و ورق سرد لوازم خانگی به علت نداشتن تقاضا از تابلوی معاملات به طور کامل حذف شدند و حجم عرضه شده را به ۵۳۴ هزار و ۹۱۸ تن تقلیل دادند. 

جدول و نمودار زیر جزئیات عرضه عرضه و قرارداد محصولات فولادی در معاملات هفته جاری در بورس کالا را نشان می‌دهد:

نام کالا میانگین قیمت پایانی (ریال) ارزش معامله (هزارریال) حجم عرضه (تن) حجم قرارداد (تن) حجم فروش به حجم عرضه (درصد)
آهن اسفنجی ۱۲۷,۸۳۱ ۱۵,۵۳۰,۳۲۱,۷۰۰ ۱۲۱,۰۰۰ ۱۲۱,۰۰۰ ۱۰۰
تیرآهن ۲۷۰,۷۰۶ ۲,۵۵۲,۹۱۴,۵۸۳ ۱۴,۵۸۸ ۹,۳۰۶ ۶۴
میلگرد صنعتی ۳۲۳,۱۱۴ ۲۰۸,۹۱۳,۵۰۰ ۳۹,۱۵۷ ۷۳۰ ۲
شمش بلوم ۲۰۶,۸۹۶ ۳۱,۴۸۷,۴۷۳,۵۴۰ ۲۴۴,۷۴۰ ۱۵۱,۰۹۰ ۶۲
میلگرد  ۲۴۴,۲۰۶ ۱۰,۶۷۵,۴۴۳,۷۲۹ ۸۱,۴۰۱ ۴۲,۹۳۸ ۵۳
ناودانی ۲۵۹,۷۲۴ ۱۲۰,۹۱۲,۶۲۸ ۴۶۶ ۴۶۶ ۱۰۰
نبشی ۲۵۵,۹۶۱ ۷۵,۵۰۳,۹۲۵ ۳۶۶ ۳۰۰ ۸۲
ورق سرد  ۳۹۴,۵۵۷ ۴۳۴,۰۱۲,۷۰۰ ۸,۰۰۰ ۱,۱۰۰ ۱۴
ورق قلع اندود ۶۳۶,۰۰۰ ۱۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰ ۲۵۰ ۱۳
ورق گالوانیزه G ۴۴۱,۳۵۳ ۱,۸۴۲,۷۰۵,۱۰۰ ۵,۵۰۰ ۴,۱۰۰ ۷۵
ورق گرم ۳۰۶,۷۷۴ ۱,۰۴۲,۳۱۰,۸۰۰ ۱۷,۷۰۰ ۳,۴۰۰ ۱۹
مجموع * ۶۴,۱۲۹,۵۱۲,۲۰۵ ۵۳۴,۹۱۸ ۳۳۴,۶۸۰ ۶۳

بررسی معاملات مقاطع فولادی در رینگ صنعتی/ فروش ۱۰۰ درصدی آهن اسفنجی و ناودانی

طبق جدول فوق بیشترین حجم عرضه و فروش متعلق به محصول شمش فولادی به حجم ۲۴۴ هزار و ۷۴۰ تن بود که با احتساب معاملات مچینگ ۱۵۱ هزار و ۹۰ تن از آن به فروش رفت. میانگین قیمت پایانی این محصول به نرخ ۲۰ هزار و ۶۸۹ تومان بسته شد. 

بررسی بازار صنعتی در روز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه نشان می‌دهد که قیمت پایه میلگرد در بازه ۲۳‌ هزار تا ۲۴‌ هزار و ۷۴۰ تومان به ازای هرکیلوگرم بدون احتساب ارزش افزوده تعیین شد که نرخ پایانی آن حدود هزار تومان بالاتر از نرخ پایه بود. لازم به ذکر است که از حجم عرضه شده میلگرد در هفته جاری ۵۳ درصد با احتساب معاملات مچینگ به فروش رسید.

اکثر معاملات انجام شده برای مقاطع خصوصا میلگرد در بخش عرضه اعتباری بود.

نمودار زیر درصد حجم فروش رفته محصولات به حجم عرضه شده را نشان‌ می‌دهد:

بررسی معاملات مقاطع فولادی در رینگ صنعتی/ فروش ۱۰۰ درصدی آهن اسفنجی و ناودانی

طبق نمودار فوق از میان محصولات فولادی، حجم عرضه شده دو محصول آهن اسفنجی و ناودانی به طور ۱۰۰ درصد معامله شدند و برای تمامی حجم مابقی مقاطع فولادی تقاضا وجود نداشت. 

بررسی روند تغییرات قیمتی محصولات معامله شده نسبت به هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوسانات شدید نرخ دلار و جهش آن به کانال ۶۳ هزار تومان در کنار افزایش انتظارات تورمی باعث ایجاد موج افزایش قیمتی در انواع مقاطع فولادی در هفته‌های ابتدایی معاملاتی سال جدید شده است. 

با بررسی این معاملات پیش‌بینی می‌شود که با ادامه نوسانات نرخ ارز قیمت شمش در بازار فیزیکی به روند صعودی خود ادامه ‌دهد و از این‌رو نوردکاران با توجه به کمبود نقدینگی خود همچنان برای خرید مواد اولیه با مشکل مواجه هستند، احتمال کاهش معاملات طی هفته‌های آتی وجود دارد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =