کد خبر 10341
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

رقابت برای آهن اسفنجی همچنان بالا است/ معامله اسفنجیِ گل گهر در کانال ۱۳ هزار تومان

رقابت برای آهن اسفنجی همچنان بالا است/ معامله اسفنجیِ گل گهر در کانال ۱۳ هزار تومان

تالار صنعتی بورس کالای ایران امروز ۱۸ فرودین ۱۴۰۳ میزبان عرضه ۱۱۱ هزار تن آهن اسفنجی از طرف ۱۰ کارخانه تولیدکننده این محصول با نرخ پایه ۱۲ هزار و ۴۶۲ تومان بود. 

به گزارش خبرنگار پایگاه آهن‌نیوز، تالار صنعتی بورس کالای ایران امروز ۱۸ فرودین ۱۴۰۳ میزبان عرضه ۱۱۱ هزار تن آهن اسفنجی از طرف ۱۰ کارخانه تولیدکننده این محصول بود. 

این حجم عرضه نسبت به حجم هفته گذشته ۸/۲ درصد معادل ۱۰ هزار تن کاهش را نشان می‌دهد.

نرخ پایه امروزِ آهن اسفنجی در بورس کالا با قیمت ۱۲ هزار و ۴۶۲ تومان عرضه شد که نسبت به نرخ پایه هفته قبل به قیمت  ۱۲ هزار و ۶۸۸ تومان ۱/۷ درصد معادل ۲۲۶ تومان کاهش دارد. 

بررسی روند معاملات این محصول در سال جدید نشان می‌دهد با اینکه استمرار عرضه‌های با حجم بالا نسبت به زمستان گذشته از شدت تقاضا برای آن کاسته و در ادامه باعث عقب‌نشینی قیمتی در معاملات این محصول شده اما همچنان رقابت برای خرید این محصول هرچند با شدت کمتر ادامه دارد. 

از حجم ۱۱۱ هزار تنی عرضه شده آهن اسفنجی در تالار صنعتی امروز با حذف مقداری از عرضه شرکت آهن و فولاد بافق، ۱۰۹ هزار و ۹۰۰ تن محصول با میزان تقاضای ۱۳۹ هزار و ۷۰۰ تنی به فروش رفت که این میزان تقاضا باعث ایجاد رقابت شدید میان محصولات برخی کارخانه‌ها شد.

گفتنی است هزار و ۱۰۰ تن از آهن اسفنجی فولاد بافق هم‌اکنون در مچینگ موجود است و معاملات آن از ساعت ۱۵ روز جاری شروع خواهد شد. 

در پایان معاملات امروز آهن اسفنجی در بازار فیزیکی، میانگین نرخ پایانی معامله در اثر رقابت با افزایش حدود ۳/۳ درصد (۴۱۵ تومان) نسبت به نرخ پایه به قیمت ۱۲ هزار و ۸۷۷ تومان رسید. 

اما قیمت پایانی هفته جاری نسبت به میانگین نرخ معامله شده هفته گذشته به قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۸ تومان تقریبا تغییری نداشت.

جدول و نمودار زیر تغییرات جزئیات معاملات آهن اسفنجی عرضه شده توسط ۱۰ کارخانه تولیدکننده این محصول را نشان می‌دهد:

عرضه کننده مقدار عرضه مقدار تقاضا نرخ معامله شده (ریال) درصد تغییر نرخ
مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ۱۵,۰۰۰ ۱۴,۴۰۰ ۱۲۴,۶۲۰ ۰
فولاد خوزستان ۵,۰۰۰ ۵,۲۰۰ ۱۲۴,۹۰۵ ۰.۲۳
صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ۱۵,۰۰۰ ۱۶,۰۵۰ ۱۲۴,۹۵۳ ۰.۲۷
صنعت فولاد شادگان ۵,۰۰۰ ۵,۲۵۰ ۱۲۵,۳۳۹ ۰.۵۸
پارس فولاد سبزوار ۱۶,۰۰۰ ۲۲,۱۵۰ ۱۳۰,۱۸۲ ۴.۴۶
احیاء استیل فولاد بافت ۱۰,۰۰۰ ۱۳,۵۵۰ ۱۳۰,۶۳۶ ۴.۸۳
فولاد غدیر نی ریز ۱۰,۰۰۰ ۱۴,۸۰۰ ۱۳۰,۷۹۹ ۴.۹۶
آهن و فولاد غدیر ایرانیان ۱۵,۰۰۰ ۲۲,۲۰۰ ۱۳۱,۳۰۱ ۵.۳۶
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۱۰,۰۰۰ ۱۲,۵۵۰ ۱۳۱,۳۱۱ ۵.۳۷
توسعه آهن وفولاد گل گهر ۱۰,۰۰۰ ۱۳,۵۵۰ ۱۳۱,۴۸۰ ۵.۵

رقابت برای آهن اسفنجی همچنان بالا است/ معامله اسفنجیِ گل گهر در کانال ۱۳ هزار تومان

طبق آمار ارایه شده در فوق، درصد رقابت از صفر یعنی بدون رقابت تا ۵/۵ درصد متغیر بود.

بدین ترتیب کمترین نرخ معامله شده آهن اسفنجی مروبط به محصول فولاد بافق به قیمت ۱۲ هزار و ۴۶۲ تومان و بالاترین نرخ معامله شده به قیمت ۱۳ هزار و ۱۴۸ تومان مربوط به عرضه مجتمع گل گهر بود. 

بیشترین حجم عرضه آهن اسفنجی نیز مربوط به کارخانه پارس فولاد سبزوار به مقدار ۱۶ هزار تن بود که در نهایت با رقابت درگرفته برای آن نرخ پایانی ۴/۴ درصد بالاتر از نرخ پایه و به قیمت ۱۳ هزار و ۱۸ تومان به فروش رفت. 

در این میان فولاد غدیر نی‌ریز نیز ۱۰ هزار تن عرضه به‌صورت نقدی برای تحویل ۲۵ فروردین داشت که در انتهای معاملات با تقاضای ۱۴ هزار و ۸۰۰ تنی روبرو و معاملات در قیمت میانگین ۱۳ هزار و ۸۰ تومان به ازای هر کیلو (۵ درصد بالاتر از قیمت پایه) انجام شد.

قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۱۳ هزار و ۶۸۹ تومان بود و امروز قیمت آهن اسفنجی این شرکت نسبت به هفته گذشته ۳۹۱ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۱ درصد افزایش یافت.

در مجموع بررسی روند بازار فولاد در سال جدید با توجه به التهابات نرخ دلار در کنار بازگشت انتظارات تورمی باعث شده که بازار فعلا آرامشی که متصور بود با شروع سال جدید و برداشته شدن محدودیت‌های انرژی داشته باشد، ندارد و همچنان احتمال برهم خوردن آرامش بازار در معاملات هفته جاری وجود دارد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =