کد خبر 10369
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

دلیل آرامشِ بازار ورق در روزهای پرالتهاب بازار آهن چیست؟

دلیل آرامشِ بازار ورق در روزهای پرالتهاب بازار آهن چیست؟

بررسی خبرنگار آهن نیوز از بازار آهن نشان می‌دهد که قیمت ورق در سال جدید (با توجه به التهابات ارزی) دچار افزایش زیادی نشده است؛ عمده دلیلی که برای این موضوع ذکر شده،جهش شارپی قیمت ورق در نیمه دوم زمستان سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، شروع سال ۱۴۰۳ برای انواع بازارهای کالایی خصوصا بازار مقاطع فولادی تحت تاثیر رشد چشمگیر نرخ دلار با التهاب بالایی همراه بوده است. 

نرخ دلار که در روز آخر سال ۱۴۰۲ با قیمت ۶۰ هزار تومان به سال ۱۴۰۳ تحویل داده شد، امروز ۱۹ فروردین با رشد حدود ۱۰ درصد در محدوده ۶۴ هزار تومان در حال معامله است.

در واقع هفته دوم فرودین که شروع نیمه تعطیل بازارها بود هفته جنجالی را رقم زد و باعث تغییرات زیادی در اقتصاد کشور شد و بازار را دچار شک عظیمی کرد که تاثیرات آن در این هفته نمایان شده است. 

این رشد دلار بر روی محصولات فولادی که وابستگی زیادی به آن دارد با افزایش چشمگیری همراه بوده است. 

اما در این میان در بین انواع مقاطع فولادی، مقاطع تخت فولادی خصوصا ورق که اتفاقا پیشرو در افزایش قیمت در هر بزنگاهی است فعلا در آرامش نسبی به سر می‌برد و به دور از هیجانات حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی، با نوسانات مختلفی روبه رو است و حتی در مواردی کاهش قیمت نیز داشته است.

بنظر می‌رسد که دیگر حتی، هیجان‌سازی‌های دلاری هم، همچون روز های آغازین حرکت دلار از کف ۵۰ هزار تومان، برای این بازار کارساز نیست.

به طوری که در نرخ‌های اعلامی امروز قیمت ورق سیاه فولاد کاویان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشتند

و ورق سیاه فولاد اکسین نیز ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش در برخی سایزها

و ۲۰۰ الی ۶۰۰ تومان کاهش در دیگر سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته تغیییر قیمت را تجربه کردند.

اما در بخش ورق‌های پوشش دار اعم از گالوانیزه، رنگی، و رورغنی افزایش قیمت هزار تومانی از سمت برخی فروشندگان اعمال شد.

در بررسی آهن‌نیوز از کف بازار آهن نیز، فعالان بازاری ضمن تایید آرامش نسبی بازار ورق نسبت به دیگر محصولاتی مانند تیرآهن و میلگرد، عمده دلیل آن را به جهش شارپی قیمت این محصولات در نیمه دوم زمستان سال گذشته نسبت دادند.

آن‌ها معتقد بودند که با توجه به اینکه این محصول قبل از عید رشد خود را کرد و قسمت اعظم رشد نیمه اول بهار را پیشخور کرده، حالا نوسانات به نسبت کمتری نسبت به سایر مقاطع در بازار دارد به خصوص اینکه هنوز مقادیر زیادی از کالاهای خریداری شده زمستان تحویل خریداران نگردیده است.

به گفته یکی از فعال حوزه ورق، عدم عرضه ورق فولاد مبارکه در سال جدید هم یکی از دلایل ثبات قیمتی این محصول است.

با توجه به اینکه فولاد مبارکه بخش عمده ای از نیاز بازار را در حوزه ورق تامین می کند، در صورتی که قیمت ها را تغییر دهد، قیمت ورق نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =