کد خبر 1039
۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

بازار فولاد را از بازار ارز جدا کنید

بازار فولاد را از بازار ارز جدا کنید

قیمت‌گذاری محصولات فولادی، به جای میزان عرضه، قیمت تمام شده و سود تولیدکننده؛ تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و قیمت‌های جهانی واقع شده که در نهایت منجر به زیان تولیدکننده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد آزاد، کارشناس حوزه فولاد گفت: برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی، لازم است که میزان عرضه، قیمت تمام شده و سود تولیدکننده نیز مدنظر قرار گرفته شود که این عوامل، در روش فعلی مشاهده نمی‌شود. در حال حاضر، قیمت‌گذاری محصولات فولادی، تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و قیمت‌های جهانی واقع شده که در نهایت منجر به زیان تولیدکننده شده است.

وی افزود: به همین منظور، در جلسه هیات مدیره بورس نیز به این موضوع اشاره کردم که در سراسر ایران، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ اختلاف قیمتی جزئی دارد و همچنین قیمت انرژی مورد احتیاج برای تولید این محصولات نیز مشخص است. از سوی دیگر با توجه به قیمت تمام شده محصولات تولیدی، می‌توانیم میزان سوددهی مناسبی را برای هر تولیدکننده در نظر بگیریم.

آزاد تصریح کرد: البته باید بورس کالا را به گونه‌ای تنظیم کنیم که صرفاً افرادی که دارای کسب‌وکار هستند بتوانند در فرایند خرید محصولات دخیل شوند.

به گفته وی، تولیدکنندگان قادر به صادر کردن محصولات تولیدی نیستند اما با این وجود، خریداران محصولات فولادی در بورس کالا می‌توانند کالاهای خود را از مرز عبور دهند. این وضعیت باعث پایمال شدن حق تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است. همچنین قیمت فعلی محصولات با بازار داخلی و بازار جهانی نیز هم‌خوانی ندارد.

این کارشناس حوزه فولاد تاکید کرد: نوسانات بازار داخلی محصولات فولادی به گونه‌ای شده است که بازیگران زیادی در این عرصه، آن را به چشم بازاری مثل سکه و دلار می‌بینند اما محصولات فولادی همچون آهن کالای اساسی و زیربنایی است و خاصیت پول مانند را ندارد. در این شرایط، نوسانات بازار به نفع عده‌ای در جریان است، از سوی دیگر باید توجه داشت سبدگردانی در بورس کالا مانند بورس اوراق درست نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 1039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =