کد خبر 10393
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳

اسامی دریافت کنندگان ارز کالایی به زودی منتشر می‌شود

اسامی دریافت کنندگان ارز کالایی به زودی منتشر می‌شود

بانک مرکزی اعلام کرد به زودی لیست دریافت کنندگان ارز کالایی را به منظور شفاف سازی منتشر می‌کند.

به گزارش آهن نیوز مصطفی قمری وفا - مدیر روابط عمومی بانک مرکزی - با اشاره به اظهارات شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ملی گفت: نرخ ارز بازار قاچاق طبق تاکید بانک مرکزی، به کالاهای اساسی و واردات قانونی مربوط نمی‌شود و بانک مرکزی به زودی لیست دریافت کنندگان ارز کالایی را به منظور شفاف سازی، منتشر می‌کند.

محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اعلام کرد که بانک مرکزی سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت، ۷۰ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و نیاز وارد کنندگان با نرخ ارز ترجیحی و نیمایی تامین کرد و سیاست تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان در دستور کار سال جاری بانک مرکزی است‌ و امروز هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که واردات قانونی کالایی را با نرخ ارز آزاد، انجام داده است.

همه بازارهای مالی جهان تحت تاثیر تحولات بین‌المللی

به گفته فرزین، بروز تنش‌های سیاسی در سطح بین‌الملل و منطقه موجب شد از ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ماه سال گذشته) ‌ که نرخ هر انس طلا حدود ۲۰۰۰ دلار بود در این روزها به حدود ۲۳۵۰ دلار نیز برسد که در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۳۳۰ دلار است و طلا در بازارهای جهانی هم نوسان داشته است. بنابراین یک نوسان در تمام بازارهای مالی حادث شده است که آن هم ناشی از ترس حاکم در بازارها است و این نوسانات در کشور ما نیز اثرگذار بوده و  نرخ بازار غیررسمی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

تامین ۶۹ میلیارد دلار ارز در سال گذشته از سوی بانک مرکزی

وی تصریح کرد که بانک مرکزی کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیر رسمی ندارد و هر فردی که نیاز قانونی دارد می‌تواند در مرکز مبادله جهت دریافت ارز حضور پیدا کند و در همین راستا بانک مرکزی در سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز تامین کرد و هیچ نیاز کالایی در کشور وجود ندارد که ارز آن با نرخ غیر رسمی تامین شود.

تامین ارز کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار تومان

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی همچنان نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای تامین کالاهای اساسی در سال جاری ادامه خواهد داد، گفت: نرخ مرکز مبادله درحال حاضر حدودا ۴۰ هزار تومان است که ممکن است در کانالی نوسان داشته باشد، اما نوسان این کانال حدود دو تا چهار درصد است و  این که دائما در بازار کالا و خدمات نرخ غیررسمی مبنا قرار گیرد در واقع علائم غلطی به بازار می‌دهد و بانک مرکزی آمادگی دارد تا تمام نیازهای قانونی کشور یعنی کالا و خدمات را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای کالاهای اساسی ادامه دهد. ضمن اینکه برنامه‌های بسیار جدیدتری در مرکز مبادله طراحی شده است و همچنین سیاست سال گذشته نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 10393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =