کد خبر 1043
۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

تحلیلی روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه کم‌رونقی

تحلیلی روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه کم‌رونقی

کاهش قیمت ارز در بازارهای داخلی و نبود تقاضا برای محصولات فولادی ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ثبات قیمت مقاطع فولادی حکایت دارد اما در عین حال تقاضایی مشاهده نمی‌شود و معاملات نیز گویا ضعیف است.

صادق چیت‌ساز عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازارهای داخلی و نبود تقاضا برای محصولات فولادی گفت: قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد تابع شرایط موجود در دیگر بازارها بود و متقاضیان محصولات فولادی و خریداران فعلا دست نگه داشته‌اند و بلاتکلیف مانده‌اند.

وی چشم‌انداز قیمت آهن و فولاد را در بازار کشور در صورت حصول توافق برجام، تقریباً ثابت دانست و ادامه داد: روند قیمت شمش و میلگرد با توجه به عدم استقبال در معاملات بورس کالا، حکایت از افت قیمت دارد بطوریکه معاملات شمش در بورس کالا در اول شهریور۱۲۶۷۸۵ ریال ، میلگرد ذوبی اصفهان ۱۵۹,۸۰۰ ریال، تیرآهن ذوبی  نمره ۱۴، ۱۸۱,۸۰۰،  تیرآهن ذوبی نمره ۱۸،  ۱۶۸,۸۰۰  و قیمت ورق اکسین A283 در بازار ۲۵۹،۰۰۰ ریال بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به اینکه قیمت میلگرد در بازارهای جهانی در مقایسه با دو سال قبل ۳۴ درصد کاهش قیمت داشته است، گفت: قیمت میلگرد جهانی درمهر۱۳۹۹، ۸۷۵ دلار بود که این رقم اکنون با ۳۴% کاهش به ۵۷۵ رسیده است و قیمت میلگرد در بازار آهن و فولاد ایران نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در ادامه به بررسی قیمت روز بازار آهن و فولاد داخلی پرداخته شده است.

بازار آهن

امروز نرخ دلار با کاهش ۵۰ تومانی به ۲۹ هزار ۶۰۰ تومان رسید و در بازار آهن شاهد توقف قیمت‌ها در اکثر مبادی فروش هستیم.

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و تنها سه شرکت نرخ محصولاتشان را ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت روز میلگرد آجدار نیز روی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت و دلیل آن هم ممکن است کف قیمت شمش اعلام شده توسط بورس کالا باشد که با احتساب ۱۱ درصد مارجین حوزه نورد و مالیات ارزش افزوده، همین قیمت به دست می‌آید.

نرخ تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت بود و نرخ برخی شاخه‌های پرفروش ذوبی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

در بخش‌های نبشی، ناودانی و پروفیل تا این لحظه تمامی مبادی فروش با ثبات قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند. پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ الی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد که ظاهرا روندی کاهشی داشته است.

قیمت قوطی و لوله‌ داربستی، گازی و ... نیز غالبا ثبات اعلام شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در برخی مبادی فروش قابل ملاحظه بود.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بوده و نوسانات متعددی را تجربه کردند، به این صورت که قیمت روز ورق سیاه در غالب شرکت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما فولاد مبارکه نرخ ورق خود را حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش داد. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو کلی بازار، ثابت و آرام بود.

 بازار بورس

 شاخص کل بازار بورس در زمان بسته شدن معاملات امروز یک هزار و ۴۹ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۱۳۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۲ هزار و ۷۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۶۳۳ واحدی قرار گرفت. 

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۳ هزار و ۱۶۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۸۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «فملی»، «وبانک»، «حکشتی»، «پارسان»، «فارس» و «نوری» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «شپاکسا»، «خچرخش»، «وایران»، «وبانک» و «فنوال» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «فمراد»، «سکرد»، «کپشیر»، «غاذر» و «سهرمز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا امروز دوشنبه ۷ شهریور ماه قرار بود ۳۱۵ هزار و ۴۵۰ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که ۲۹۹ هزار و ۵۵۰ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

۱۰ هزار تن ورق سرد با تقاضای ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن  به طور کامل معامله شد.در ضمن ۷ هزار تن ورق قلع اندود نیز در تابلوی معاملاتی بورس کالا به طور کامل مورد معامله قرار گرفت.

شمش بلوم با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۲۰۲ هزار و ۵۵۰  تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت ۱۲۳ هزار و ۳۴۵ تن این محصول  به فروش رسید.

تختال نیز با حجم عرضه ۸۰ هزار تنی و با تقاضای ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن مواجه شد و فقط ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن از این مقطع فولادی معامله شد.

گفتنی است در این دور از عرضه، حجم شمش در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۱۱/۳ درصد کاهش داشته است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =