کد خبر 10472
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶

معامله ۸۷ درصد آهن اسفنجی در معاملات روز جاری/بالاترین قیمت متعلق به گل گهر

معامله ۸۷ درصد آهن اسفنجی در معاملات روز جاری/بالاترین قیمت متعلق به گل گهر

طبق روال هر هفته، تالار صنعتی بورس کالا امروز ۲۵ فرودین ۱۴۰۳، میزبان ۱۴۸ هزار تن آهن اسفنجی به نرخ پایه ۱۲ هزار و ۸۰۵ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده بود. این حجم نسبت به عرضه هفته قبل ۲۲/۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق روال هر هفته، تالار صنعتی بورس کالا امروز ۲۵ فرودین ۱۴۰۳، میزبان ۱۴۸ هزار تن آهن اسفنجی به نرخ پایه ۱۲ هزار و ۸۰۵ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده بود. این حجم نسبت به عرضه هفته قبل ۲۲/۳ درصد افزایش داشته است.
اما در پایان معاملات، میانگین نرخ معامله شده رقابت برای برخی عرضه‌ها خصوصا عرضه‌های اعتباری به ۱۳ هزار ۱۵۷ تومان رسید که افزایش حدود ۲/۵ درصدی معادل ۳۲۳ تومان نسبت به نرخ پایه دارد.
نرخ پایانی امروز آهن اسفنجی همچنین نسبت به نرخ پایانی آخرین عرضه به قیمت ۱۲ هزار ۷۷۶ تومان، افزایش ۴۳۱ تومانی دارد.

گفتنی است از کل حجم آهن اسفنجی عرضه شده امروز ۱۲۸ هزار و ۹۵۰ تن معادل ۸۷ درصد حجم کل در تالار اصلی به مرحله معامله رسید و مابقی در مچینگ به فروش خواهد رسید که مربوط به هزار و ۷۵۰ تن از آهن قائنات و ۱۷ هزار و ۳۰۰ تن از خوزستان است.

میزان تقاضا برای این حجم معامله شده به مقدار ۱۹۴ هزار و ۸۰۰ تن معادل ۱.۳۲ برابر حجم عرضه ثبت شد. 

بازار فولاد با برطرف شدن محدودیت تامین برق و گاز فصلی کارخانجات و متعادل شدن و رفع محدودیت‌های حجم عرضه مواد اولیه در بورس کالا می‌رود تا به آرامش برسد.

جدول و نمودار زیر جرئیات آمار معاملات آهن اسفنجی امروز در تالار صنعتی از طرف ۹ شرکت را نشان می‌دهد: 

عرضه کننده مقدار عرضه مقدار تقاضا نرخ معامله شده (ریال) درصد تغییر نرخ
فولاد خوزستان ۱۲,۷۰۰ ۱۵,۶۰۰ ۱۲۷,۰۳۴ ۰
صنعت فولاد شادگان ۲۰,۰۰۰ ۲۶,۴۰۰ ۱۲۷,۰۳۴ ۰
صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ۱۸,۲۵۰ ۲۱,۰۵۰ ۱۲۸,۳۴۵ ۰
احیاء استیل فولاد بافت ۱۵,۰۰۰ ۲۴,۷۰۰ ۱۳۳,۲۱۲ ۳.۷۹
پارس فولاد سبزوار ۱۵,۰۰۰ ۲۳,۴۰۰ ۱۳۳,۸۸۴ ۴.۳۲
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۲۰,۰۰۰ ۲۵,۸۵۰ ۱۳۴,۰۴۶ ۴.۴۴
آهن و فولاد غدیر ایرانیان ۸,۰۰۰ ۱۳,۰۰۰ ۱۳۴,۳۰۹ ۴.۶۵
فولاد غدیر نی ریز ۱۰,۰۰۰ ۲۲,۰۰۰ ۱۳۵,۱۱۸ ۵.۲۸
توسعه آهن وفولاد گل گهر ۱۰,۰۰۰ ۲۲,۸۰۰ ۱۳۵,۷۱۷ ۵.۷۴

طبق نمودار فوق سه شرکت فولاد خوزستان، شادگان و سناباد (قائنات) بدون رقابت خاصی و براساس قیمت پایه که برای خوزستان و شادگان مبلغ ۱۲ هزار و ۷۰۳ تومان و برای قائنات مبلغ ۱۲ هزار و ۸۳۴ تومان بود به فروش رفت. 

همچنین درصد تغییرات نرخی در اثر رقابت برای عرضه آهن اسفنجی شش شرکت دیگر بین ۳/۸ درصد تا ۵/۸ درصد است. بدین ترتیب پایین‌ترین رقابت برای آهن اسفنجی احیا استیل فولاد بافت بود که در نهایت قیمت ۱۳ هزار و ۳۲۱ تومان ثبت شد و بالاترین رقابت برای عرضه گل گهر بود که ۵/۸ درصد بالاتر از نرخ پایه به قیمت ۱۳ هزار و ۵۷۱ تومان به فروش رفت.

در این میان فولاد غدیر نیریز نیز با عرضه ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی به‌صورت نقدی برای تحویل ۲۸ فروردین، در جریان معاملات با تقاضای ۲۲ هزار تنی روبرو و معاملات در قیمت میانگین ۱۳ هزار و ۵۱۲ تومان به ازای هر کیلو (۵.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه) انجام شد.

قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۱۳ هزار و ۸۰ تومان بوده است و امروز قیمت آهن اسفنجی این شرکت نسبت به هفته گذشته ۴۳۲ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۳ درصد افزایش یافت.

با توجه به اینکه شرط حصول آرامش در زنجیره تامین بخش خصوصی فولاد کشور، آرام شدن معاملات مواد اولیه این زنجیره، یعنی آهن اسفنجی است؛ حصول آرامش در معاملات امروز آهن اسفنجی در بورس کالا حامل پیام بسیار مهمی برای بازار فولاد کشور خواهد بود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =