کد خبر 10503
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸

معامله شمش فولاد خوزستان در کانال ۲۴ هزار تومان

معامله شمش فولاد خوزستان در کانال ۲۴ هزار تومان

امروز ۲۷ فرودین ۱۴۰۳، عرضه ۲۱۵ هزار و ۷۲۹ تن شمش فولادی با میانگین نرخ پایه عرضه ۲۱ هزار و ۲۲ تومان عرضه شد که نسبت به نرخ پایه هفته گذشته (۲۰ هزار و ۵۹۰ تومان) افزایش ۲ درصدی معادل ۴۳۲ تومان را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز ۲۷ فرودین ۱۴۰۳، عرضه ۲۱۵ هزار و ۷۲۹ تن انواع گرید شمش بلوم در بورس کالا شامل ۵۰ مورد، انجام شد. 

میانگین نرخ پایه عرضه این محصول ۲۱ هزار و ۲۲ تومان بود که نسبت به نرخ پایه هفته گذشته (۲۰ هزار و ۵۹۰ تومان) افزایش ۲ درصدی معادل ۴۳۲ تومان را نشان می‌دهد.

از بین عرضه‌های امروز حدود ۴۰ درصد مربوط به عرضه‌هایی است که شرایط تسویه ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری را داشته و مابقی با عرضه نقدی بود. 

در جریان معاملات نیز تقریبا بیش از ۵۰ درصد عرضه‌ها رقابت خوردند که شدت رقابت برای عرضه‌های اعتباری بیشتر بود. 

بدین ترتیب پس از اتمام معاملات با حذف ۳۶/۶ درصد عرضه‌ها حجمی به میزان ۱۳۶ هزار و ۶۲۲ تن با میزان تقاضای بیش از دو برابری به میزان ۳۲۴ هزار و ۶۷۳ تن روبه رو شد. 

میانگین نرخ معامله شده برای شمش فولادی در معاملات امروز ۲۱ هزار و ۳۱۲ تومان که نسبت به نرخ معامله شده هفته قبل به مبلغ ۲۰ هزار و ۷۲۲ تومان افازیش ۵۹۰ تومانی دارد. 

از میان کارخانه‌های عرضه کننده اعتباری این محصول، ۳۰ هزار تن عرضه شمش فولاد خوزستان با تقاضا ۷۵ هزار و ۲۵۰ تن روبه رو شد که در نهایت نرخ معاملاتی آن ۱۴/۱ درصد بالاتر از نرخ پایه و به مبلغ ۲۴ هزار و ۲۲۲ تومان به فروش رفت. 

قیمت میانگین پیشین محصول این شرکت در بورس کالا ۲۲ هزار و ۷۷۸ تومان به ازای هر کیلو بود و امروز قیمت آن نسبت به معاملات هفته گذشته، ۱.۴۴۴ تومان به ازای هر کیلو معادل ۶/۳ درصد افزایش یافت.

در رده بعد معامله شمش اعتباری، عرضه ۱۵ هزار تن آهن و فولاد ارفع بود که با ثبت تقاضای ۳۲ هزار و ۸۶۰ تنی، نرخ پایانی آن ۸/۳۸ درصد بالاتر از نرخ پایه به قیمت ۲۳ هزار و ۱۴۸ تومان معامله شد. 

همچنین ده هزار تن شمش اعتباری فولاد کاوه جنوب کیش نیز با رقابت بالایی همراه بود و ۴/۷ درصد بالاتر از نرخ پایه به قیمت ۲۲ هزار و ۲۵۱ تومان به فروش رفت. 

در نهایت مابقی عرضه ها بیشتر در کانال ۲۱ هزا رتومان و تعدادی نیز در کانال ۲۰ هزار تومان معامله شد. طوری که کمترین نرخ معامله شده این محصول ۲۰ هزار و ۵۱۳ تومان متعلق به شمش هما استیل شرق سپاهان بود. 

به طور کلی عرضه و معامله شمش فولادی امروز در بورس کالا؛ خیلی از سمت اهالی بازار مورد رضایت قرار نگرفت و کل قیمت پایانی این محصولِ موثر در قیمت‌گذاری محصولات فولادی را فقط عرضه اعتباری چند شرکت محدود متاثر کرده و بالا برد. 

بررسی آمار معاملات شمش بلوم در بورس کالا به تفکیک معاملات "اعتباری" و "نقدی" به جهت درک نحوه قیمت‌سازی در زنجیره تامین فولاد کشور از طریق معاملات اعتباری شمش در بازار داخلی با مدیریت و راهبرد معاملات اعتباری در بورس کالا، حدود ۱۸ هزار و ۵۰ تومان یا حدود کیلویی دو تومان با احتساب ارزش افزوده اختلاف قیمت بین ارزش واقعی و قیمت سوری شمش که متاسفانه نیمی از همین قیمت در کل زنجیره تامین فولاد کشور اعمال خواهد شد.

اگر نتیجه معاملات اعتباری شمش درنظر گرفته نمی‌شد؛ میانگین نرخ واقعی شمش ۲۱۱ هزار و ۳۱۳ ریال بود؛ در حالیکه با وارد کردن نتیجه معاملات اعتباری شمش، میانگین نرخ کل به رقم ۲۲۱ هزار و ۳۵۱ ریال افزایش پیدا می‌کند و این یعنی حدود کیلویی ۱۰۰۰ تومان قیمت‌سازی روی نرخ جعلی و مبهم معاملات اعتباری شمش!

انتهای خبر/ ف

کد خبر 10503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =