کد خبر 10746
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

فولادی‌ها دست پُر به نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ آمدند

فولادی‌ها دست پُر به نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ آمدند

آمارها نشان می‌دهد که رویکرد فولادی‌ها در سال گذشته نسبت به سال‌های پیشین خود تغییرات قبل توجهی داشته است که این موضوع را می‌توان از تبادلات و حضور چشمگیر خارجی‌ها در غرفه فولادی‌های مستقر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ شاهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو از سوی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از روز شنبه ۸ اردیبهشت آغاز به کار کرد. افتتاحیه این نمایشگاه با حضور رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، و سایر مسوولان و نماینده کشورهای مهمان برگزار شد.

در این نمایشگاه شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا، حضور داشته و اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف داشتند اما حضور میهمانان خارجی در سالن‌های فولادی‌های حاضر در این مراسم برای همگان چشمگیر بود. 

این نمایشگاه میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان خواهد بود که به زعم بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی ایران به شمار می‌آید.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در ۱۷ سالن نمایشگاهی در متراژ ۵۰ هزار متر با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در حالی آغاز به کار خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود در آن سه هزار و ۵۰۰ جلسه بی تو بی با حضور ۵۰ هیات عالی رتبه برگزار شود.

در این نمایشگاه امکاناتی از جمله هماهنگی جلسات اختصاصی بی تو بی بین بازدیدکننـدگان خارجـی و شرکت‌های ایرانــی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تورهای تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، برگزاری وبینارهای آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، برگــزاری وبینارهــای تخصصی، معرفی دسته محصولات منتخب ایـران، انتشار گزارش‌های تخصصی بازار محصولات منتخب صنایع غذایی، انتشار گزارش‌های تخصصی، معرفی محصولات منتخب صنایـع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه می‌شود.

در این نمایشگاه، فولاد مبارکه با چند شرکت زیرمجموعه، فولاد خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد سبزوار، جهان فولاد سیرجان و تعداد دیگری از مجموعه‌های فولادی کشور حضور دارند.

حالا شاید این سوال به ذهن متبادر شود که چرا میزان استقبال از صنایع فولادی در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است؟ به نظر می‌رسد، افزایش میزان تولیدات مقاطع فولادی به ویژه در بخش میانی و نهایی در سال‌های گذشته سبب شده تا مشتریان خارجی، چشم امید به صادرات این محصولات به بازار هدف خود دارند.  

رشد تولیدات مقاطع فولادی در مقایسه با دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به گونه بوده که در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۱۷ هزار تن تیرآهن و در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۱۵۳ هزار تن تیرآهن صادر شده است که بر این اساس صادرات تیرآهن رشد ۳۱ درصدی داشته است. 

ارزش صادرات تیرآهن در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۷۲ میلیون دلار و ارزش صادرات تیرآهن در ۱۰ ماهه سال جاری ۸۲ میلیون دلار بوده که براین اساس صادرات تیرآهن به لحاظ ارزش، رشد ۱۳۹.۹ درصدی داشته است. 

حجم صادرات میلگرد در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش و ارزش صادرات میلگرد در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است. 

حجم صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع نیز در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۴ درصد افزایش داشته است و ارزش صادرات این این محصولات در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵.۱ درصد افزایش داشته است. 

براساس این گزارش حجم صادرات کل محصولات فولادی در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۵ درصد افزایش داشته است اما ارزش صادرات کل محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، ورق گرم و سرد و ... ۵.۵ درصد کاهش داشته است. 

براساس گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، ارزش صادرات کل محصولات فولادی در ۱۰ ماهه امسال یک میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار و ارزش صادرات کل محصولات فولادی در ۱۰ ماهه سال جاری ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار بوده است. 

همچنین ارزش صادرات آهن اسفنجی در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۱۹ میلیون دلار و گندله سنگ آهن ۸۵۵ میلیون دلار و کنستانتره سنگ آهن ۵۲۴ میلیون دلار بوده که بر این اساس ارزش صادرات زنجیره فولاد در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.

انتهای پیام/ م

کد خبر 10746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =