کد خبر 1101
۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

کاهش تقاضا بلای جانِ بازار فولاد

کاهش تقاضا بلای جانِ بازار فولاد

سطح تقاضا با ادامه روند فعلی در بازار فولاد عقب‌نشینی خواهد کرد، یعنی مقدار قیمت‌های جهانی و نبود چشم‌انداز مثبت، جذابیت لازم را برای نوردکاران و تجار از بین برده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بازار جهانی فولاد با بیان اینکه صنعت فولاد ایران اخیراً در بازار داخلی مازاد عرضه زیادی را به طور مداوم تجربه کرده است، افزود: در حال حاضر با وجود اینکه چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دنیا در این حوزه شناخته می‌شود اما به دلیل شیوع کرونا و بحران ایجاد شده در مسکن، وضعیت اقتصادی خوبی ندارد.

وی گفت: در این راستا، بازار جهانی فولاد نیز در شرایط نامناسبی قرار دارد. در واقع، بیلتی که تا چند ماه گذشته در محدوده قیمتی ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار معامله می‌شد، امروز به نرخ ۴۵۰ دلار رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی، گندله کیلویی ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بورس کالا معامله می‌شود که با احتساب ۲۰۰ دلار هزینه حمل و نقل، ۵۰ دلار هزینه انرژی و سایر هزینه‌ها، قیمت تمام شده شرکت‌های فولادساز تقریباً به ۳۷۰ دلار می‌رسد. البته این مقدار بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مالی در بنگاه‌ها محاسبه شده است.

اسکینی با یادآوری اینکه هزینه‌های اضافی زیادی در این حوزه وجود دارد و معمولاً حاشیه سود ناخالص فولادسازان، حوالی ۲۵ درصد است، خاطرنشان کرد: این عملکرد موجب دورشدن فولادی‌ها از صرفه اقتصادی می‌شود. با توجه به موارد فوق، می‌توان گفت چشم‌انداز مثبتی برای تقاضا در بازار جهانی فولاد پیش‌بینی نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به عدم چشم‌انداز مثبت در بازار جهانی فولاد، مطرح کرد: در صورت کاهش قیمت جهانی فولاد، یکی از انگیزه‌هایی که برای خرید نوردکاران از بورس کالا ایجاد خواهد شد، مقدار قیمت‌های منطقه است. البته ناگفته نماند قیمت دلاری که در صادرات مبادله می‌شود، بین نیمایی و آزاد قرار دارد که به آن، دلار سنا می‌گویند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، سطح تقاضا با ادامه روند فعلی در بازار فولاد عقب‌نشینی خواهد کرد، یعنی مقدار قیمت‌های جهانی و نبود چشم‌انداز مثبت، جذابیت لازم را برای نوردکاران و تجار از بین برده است.

وی در عین حال با بیان اینکه در حال حاضر رکود شدیدی در کشور حاکم شده و نبود تقاضا در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز به حداقل خود رسیده است، عنوان کرد: اوضاع نامشخص و مبهم برجام این عملکرد را شدت بخشیده است که در تعیین نرخ دلار نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اذعان به این نکته که نرخ دلار هنوز به کف خود نرسیده که بتوان چشم‌انداز آن را پیش‌بینی کرد، بیان کرد: سیاست‌های دولت منجر به سرگردانی بسیاری از فعالان این حوزه شده است که تمامی این عوامل حکایت از به حداقل رسیدن سطح تقاضا دارد، ضمن اینکه این روزها بازار در وضعیت تماشاچی به سر می‌برد تا وضعیت نرخ دلار، بازار جهانی و سیاست دولت مشخص شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =