کد خبر 1110
۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

وضعیت مقاطع فولادی در بازارهای جهانی

وضعیت مقاطع فولادی در بازارهای جهانی

قیمت فولاد علیرغم افزایش قیمت تمام شده به دلیل کاهش تقاضا به کف خود رسیده است. در شرایط رکود تورمی موجود تنها امید به درخواست چین است، از یک ماه دیگر سرما باعث محدود شدن عرضه قراضه و بالا رفتن آن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، موسسه اعتبارسنجی مودی چشم‌انداز ۱۲ ماهه قیمت سبدی از فلزات و کالاهای معدنی را با اشاره به کندی روند رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا کاهش داده است. کالاهایی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند عبارتند از طلا، نقره، فولاد، آلومینیوم و مس، زیرا کاهش تقاضا شتاب رشد جهانی را کاهش داده است.

چین مصرف‌کننده اصلی کومودیتی‌ها، زغال سنگ و سنگ آهن و بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان است. کاهش رشد اقتصادی این کشور باعث کاهش تقاضا در بخش فلزات و معادن خواهد شد.
در کنار انتظارات کاهش قیمت، مودی اعلام کرد که عرضه برای اکثر فلزات اساسی در ۱۲ ماه آینده کم خواهد ماند و مشکلات زنجیره تامین باعث اختلال بیشتر در تولید شده است.
در حالی که طلا اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود، مودی خاطرنشان کرد که افزایش نرخ بهره و بازده اوراق قرضه نیز هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده که بدون بهره است و ارزش آن را کاهش می‌دهد.

در ادامه به تحلیل بازارهای جهانی مقاطع فولادی پرداخت شده است. 

سنگ آهن
 در بازار سنگ آهن وارداتی در چین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد حدود ۱۰ دلار افت داشته و به نزدیکی ۹۶ دلار هر تن سی اف آر چین رسید. افزایش نگرانی‌ها در مورد رشد آمار ابتلا به کرونا و اعمال محدودیت‌های پیش‌رو در کنار مشکلات بازار مسکن چین تقاضای سنگ آهن را پایین آورده است.
شهر ۲۱ میلیون نفری چنگدو چین با قرنطینه و تست سراسری کرونا از همه شهروندانش روبرو شده از طرفی در ۷۰ شهر چین یک ماه گذشته افت قیمت خانه‌های نوساز ثبت شده که بیشترین افت از زمان شیوع کرونا بوده و فشار بیشتری بر مقامات محلی وارد ساخته تا اقدامات حمایتی بیشتری را برای خریداران مسکن و توسعه‌دهندگان انجام دهند.

قراضه
بازار واردات قراضه در ترکیه پس از نوساناتی در آخر هفته رشد داشته ولی در کل تا ۲ دلار افت داشته ۴۰۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در واقع افزایش هزینه تامین برق فولادسازان ترکیه را مجبور کرد میلگرد خود را بالا ببرند همین امر بر بازار قراضه اثر مثبت داشت. آخر هفته قیمت قراضه ۲.۵ دلار بالا رفت. هزینه برق صنایع  از هفته گذشته ۵۰ درصد دیگر بالا رفته است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن صعودی بود و از ۳۳۸ دلار به ۳۵۵ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  ۲۰ دلار بالا رفته ۴۴۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
 متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از ۵۰۵ تا ۵۱۲ دلار به ۵۲۶ دلار هر تن فوب رسید. در بازار واردات چین بیلت ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر بود که ۵ درصد افت هفتگی داشت.
 در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵ دلار افت داشته ۵۳۰ تا ۵۳۵  دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.  در ترکیه نیز معامله بیلت صادراتی در ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار هر تن فوب شنیده شد که ۱.۷ درصد رشد هفتگی داشت.
بیلت صادراتی ایران نیز از  ۴۵۵ تا ۴۶۲ دلار به ۴۵۵ تا ۴۶۵ دلار هر تن فوب رسید.

قیمت شمش روند نزولی داشت. رکود بازار مقاطع همراه با عرضه سنگین تولیدکننده‌ها در بورس دلیل این کاهش قیمت بود. ضمن آنکه بالا بودن قیمت شمش عرضه شده در بورس خریداران را عقب نشاند. طبعاً در هفته پیش رو قیمت نزولی خواهد بود شاید اواخر شهریور بورس به بازار نزدیک گردد.

مقاطع
 در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۵۹۵ دلار به ۵۸۷ دلار هر تن فوب رسید.  
میلگرد صادراتی ترکیه به واسطه افزایش هزینه برق صنایع  تا ۱۵ دلار رشد داشته ۶۶۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز از  ۶۲۵ تا ۶۲۸ دلار به ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۵ یورو رشد داشته ۹۵۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار ایران قیمت میلگرد به علت ضعف تقاضا نزولی بود ولی به نظر می‌رسد قیمت به کف خود رسیده و امکان کاهش بیشتر قیمت ضعیف است. تیرآهن نیز بازار آرامی داشت. ذوب آهن به دقت بازار را رصد می‌کند و همین امر به کمک این کالا آمده است.

ورق
 ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۵۲۰  دلار هر تن فوب دریای سیاه بدون تغییر شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۹۹ دلار به ۵۸۲ دلار هر تن فوب رسید و آخر هفته کمتر از ۵۶۰ دلار هم شنیده شد. ورق گرم صادراتی ترکیه کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته ۶۵۰ تا ۶۸۰ دلار هرتن فوب ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۴۰ یورو افت داشته ۷۶۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۲۰ دلار بهبود داشته ۷۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس ۴۳۰ دلار هر تن فوب و بدون تغییر ماند و اسلب صادراتی ایران نیز در ۴۳۰ تا۴۴۵ دلار هر تن فوب ثبات داشت.
در بازار ایران قیمت ورق مبارکه به علت مقاومت تجار در برابر زیان کمی بهبود یافت. سردرگمی در قیمت عرضه بعدی مبارکه بازار را سست نگه داشته است. قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۱۸۱۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۱۸۲۰۰۰ ریال رسید.
 ورق اکسین روند نزولی داشت علت آن عرضه‌های کارخانه است ولی واقعیت امر، مشکل تقاضاست. توقف  کارخانه به علت تعمیرات در خلال ۱۰ روز آینده حجم عرضه را کاهش می‌دهد.
 ورق سرد افت کمی داشت. تقاضا به حداقل خود رسیده ولی قیمت هم فضای زیادی برای کاهش ندارد.
علیرغم تغییر قیمت ورق گرم، ورق گالوانیزه ثابت ماند چون فضای کاهش قیمت محدود است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =