کد خبر 11107
۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

خاورمیانه در مسیر رهبری تولید آهن سبز/ رقابت جهانی تشدید می‌شود

خاورمیانه در مسیر رهبری تولید آهن سبز/ رقابت جهانی تشدید می‌شود

با توجه به اینکه برخی کشورها به دنبال تنوع بخشیدن به منابع خود به دور از نفت و گاز هستند، توسعه صنعت فولاد سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا فرصتی طلایی در راستای دستیابی به این هدف بلندپروازانه ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ پروژه‌های فولاد سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان یک برگ برنده در مسیر تحول سبز است که کشورهای منطقه در راستای اهداف اقلیمی خود و کاهش انتشار کربن، آن را دنبال می‌کنند. از همین روی، یک فرصت طلایی برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد تا رهبری خود را در صنعت آهن اسفنجی (DRI) با پتانسیل عظیم خود در زمینه هیدروژن سبز پیوند دهد.

این امر می‌تواند به پروژه‌های آهن سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا رهبری جهانی بدهد. تغییر به سمت فناوری فولاد در حال شتاب گرفتن است و تولیدکنندگان این کالای استراتژیک شروع به تغییر از تولید مبتنی بر کوره بلند به فناوری احیای مستقیم روی آورده‌اند که می‌تواند با هیدروژن سبز کار کند.

تاکنون تمرکز فولادسازان بر واردات سنگ آهن و کک برای تامین انرژی کوره بلند بوده است، اما سازندگانی که به سنگ آهن اسفنجی و فناوری هیدروژن تجدیدپذیر ارزان دسترسی دارند - یا آهن سبز ساخته شده از آنها - مزیت قابل توجهی خواهند داشت.

گسترش کربن‌زدایی

با افزایش سرعت کربن زدایی در بخش جهانی فولاد، سنگ آهن بیشتری در مکان‌هایی فرآوری می‌شود که برای تولید هیدروژن سبز به منابع انرژی تجدیدپذیر متکی هستند، زیرا آهن تولید شده به هاب‌هایی با تقاضای فولاد بالا ارسال می‌شود. از این رو، آهن سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌تواند به یک پیشگام جهانی در تجارت این کالای حیاتی تبدیل شود.

بر اساس نتایج مطالعه اخیر منتشر شده در وب سایت موسسه انرژی، بخش فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به اینکه فناوری احیای مستقیم (DRI) آن به گاز متکی است، مزیت بزرگی دارد. در این مطالعه آمده که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارای منبع قوی و رو به رشد سنگ آهن اسفنجی است.

طرح سرمایه گذاری

شرکت برزیلی Vale، بزرگترین تولید کننده سنگ آهن اسفنجی DRI، در نظر دارد شبکه‌های غول پیکر آهن سبز را در خاورمیانه ایجاد کند که گلوله های سنگ آهن را برای کارخانه‌های DRI منتقل کند.

فرآیند ساخت فولاد با استفاده از گاز و از طریق فناوری احیای مستقیم، در مقایسه با کوره‌های بلند مصرف‌کننده زغال‌سنگ که بر صنعت فولاد در کشورهای دیگر مسلط هستند، انتشار کربن کمی دارند. اما می‌توان آن را با تغییر به استفاده از هیدروژن سبز به تولید آهن سبز تبدیل کرد که هزینه آن در دهه جاری رو به کاهش است.

دسترسی قوی به منابع انرژی خورشیدی در خاورمیانه و شمال آفریقا، به این منطقه اجازه می‌دهد تا در آینده نزدیک هیدروژن سبز ارزان قیمت تولید کند. پروژه‌های هیدروژن در حال حاضر بر صادرات متمرکز هستند، با این حال، صادرات هیدروژن سبز ناکافی و گران به نظر می‌رسد.

تولید بیشتر هیدروژن سبز در آینده باید به مصارف خانگی و با هدف تولید آهن سبز اختصاص یابد. فولادسازان جهانی که به دنبال کربن‌زدایی شدید هستند، به دنبال واردات فولاد سبز هستند که به شکل فولاد قالب گیری گرم حمل می‌شود. همچنین، فولاد سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا بازار صادراتی امیدوارکننده‌ای در این زمینه دارد.

نقش هیدروژن سبز

کارخانه‌های فولادی که بر فناوری احیای مستقیم متکی هستند باید در خاورمیانه و شمال آفریقا با قابلیت تبدیل به هیدروژن سبز در اسرع وقت ساخته شوند. همراه با Vale، ریو تینت انگلیسی-استرالیایی، بزرگترین تولید کننده سنگ آهن جهان، به دنبال ساختن آینده ای است که در آن صادرات آهن سبز با صادرات آهن خام جایگزین شود.

در اکتبر ۲۰۲۳، اریک ون دویسوم، رئیس بخش جهانی فولاد و رئیس فلزات، معادن و کودهای شیمیایی در موسسه مالی ING، گفت: «انتظار دارم تولید آهن در مقیاس بزرگ به مکان‌هایی مانند شمال و جنوب اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا منتقل شود. در این میان، شرکت‌های تولیدکننده فولاد در اروپا، کره و ژاپن باید انتخاب‌های استراتژیک دشواری در مورد محل تولید آهن در آینده داشته باشند.»

شرک‌ های تولید فولاد در کره جنوبی و ژاپن در حال بررسی واردات آهن قالب گیری گرم از مناطقی مانند خاورمیانه بوده و در حال برنامه ریزی برای اجرای پروژه‌هایی هستند که در ابتدا از گاز طبیعی و سپس هیدروژن سبز استفاده می‌کنند.

رقابت شدید جهانی

علیرغم مزایای فراوان توسعه فولاد سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا، این بخش با رقابت شدید سایر کشورها روبرو است. رقابت اصلی در تجارت آهن سبز و بریکت گرم آهن اسفنجی از کشورهای فعال در استخراج سنگ آهن مانند استرالیا، برزیل و کانادا است که همگی به منابع برق تجدیدپذیر، به ویژه برق آبی، دسترسی دارند.

استرالیا بزرگترین صادرکننده سنگ آهن در جهان است، اما اکثریت قریب به اتفاق تولید آن از عیار ضعیف استفاده شده در کوره بلند است. با وجود این، شرکت کره جنوبی POSCO قصد دارد سرمایه گذاری قابل توجهی در ایالت استرالیای غربی برای تولید آهن قالب‌گیری گرم برای صادرات انجام دهد و همچنین به طور مشترک در حال توسعه پروژه تولید هیدروژن سبز برای تامین آن در همان ایالت است.

علاوه بر این، نیپون استیل، غول فولاد ژاپنی، در حال بررسی سرمایه گذاری در پروژه‌های آهن سبز در استرالیا یا برزیل است. برزیل بیشتر سنگ آهن احیای مستقیم را صادر می‌کند و دارای منابع انرژی پاک فراوانی است که برای تولید آهن سبز و آهن بریکت داغ کافی است.

همچنین، شرکت سوئدی H۲ Green Steel نگاه ویژه به بازار برزیل دارد و با شرکت Vale برای بررسی امکان ایجاد یک مرکز هیدروژن سبز به توافق رسیده است. علاوه بر این، H۲ Green Steel در حال بررسی یک پروژه ۳-۶ میلیارد یورویی در کانادا است.

اهداف آهن سبز و آب و هوا

افزایش رقابت جهانی در بخش صادرات آهن سبز نشانه دیگری از تغییر شتابان فناوری آهن از منابع سوخت‌های فسیلی به تجدیدپذیر است. با توجه به اینکه برخی کشورها به دنبال تنوع بخشیدن به منابع خود به دور از نفت و گاز هستند، توسعه صنعت فولاد سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا فرصتی طلایی در راستای دستیابی به این هدف بلندپروازانه ارائه می‌دهد.

پروژه‌های صنعت فولاد منطقه باید تا حد امکان آماده هیدروژن ساخته شود و منطقه باید با استفاده از هیدروژن سبز برای تولید آهن و فولاد در سریع‌ترین زمان ممکن از مزایای آن در انرژی تجدیدپذیر ارزان استفاده کند. با حرکت سریع‌تر نسبت به سایر تولیدکنندگان بالقوه آهن سبز، فرصت طلایی برای پروژه‌های آهن سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا برای کسب جایگاه جهانی در صادرات این کالای پاک وجود دارد. استفاده اولیه از هیدروژن سبز همچنین می‌تواند کربن را از بخش فولاد ساخته شده برای مصرف داخلی حذف کند.

در مجموع، بخش فولاد در منطقه منا (MENA)‌ شاهد رشد قابل توجهی است و برنامه‌های متعددی برای ایجاد کارخانه‌های جدید مبتنی بر فناوری احیای مستقیم در عربستان سعودی، عمان و امارات متحده عربی دارد که در ابتدا با گاز کار و سپس به سمت هیدروژن حرکت می‌کنند.

تغییر تمرکز از صادرات هیدروژن سبز به سمت افزایش استفاده داخلی، می‌تواند به کشورهای منطقه در دستیابی به اهداف خود در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند و همچنین نقش این فولادسازان در بازار جهانی تثبیت کند.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =