کد خبر 11374
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷

دلالی با کارت بازرگانی، شیوه‌ای برای صادرات ۳۰ میلیون دلاری

دلالی با کارت بازرگانی، شیوه‌ای برای صادرات ۳۰ میلیون دلاری

مدیرعامل فولاد راد همدان گفت: اکنون اجازه صادرات تا سقف یک میلیون دلار بدون بازگشت ارز برای صادرکنندگان محصولات فولادی برقرار است اما عده‌ای با جمع‌آوری این کارت‌ها به صادرات ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حذف مقررات دست و پا گیر آنهم در حوزه تجارت می‌تواند ضمن تحقق شعار سال در مشارکت مردمی همراه با افزایش تولید اثرگذار باشد. هرچند صدور کارت‌های بازرگانی باعث رهگیری و شفاف سازی واردات و صادرات کالا می‌شود اما با وجود کدهای اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی، نیاز به بازنگری در سیاست‌های کلی اقتصاد در زمینه تجارت بمنظور حذف زمان و هزینه اضافه، ضروری به نظر می‌رسد.

 علی زارعی مدیرعامل فولاد راد همدان در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز اظهار کرد: مشکلات تولید در صنعت فولاد هر روز بیشتر می‌شود و محدودیت و مانع‌تراشی‌ها جای مشوق‌های دولتی را گرفته است.

وی ادامه داد: قوانین دست و پاگیر برای تولیدکنندگان همچون مالیات، الزام به بازگشت ارز صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری، محدودیت حامل های انرژی و ... هر روز بیشتر می‌شود و بعید می‌دانم حذف کارت بازرگانی برای تولیدکنندگان اجرایی شود.

مدیرعامل فولاد راد همدان ادامه داد: اکنون اجازه صادرات تا سقف یک میلیون دلار بدون بازگشت ارز برای صادرکنندگان محصولات فولادی برقرار است اما عده‌ای با جمع‌آوری این کارت‌ها به صادرات ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده‌اند.

زارعی افزود: این رقم‌های صادراتی برای تولیدکنندگان راهگشا نیست و با توجه به عملکرد وزارت صمت احتمال حذف کارت بازرگانی وجود ندارد.

به گزارش آهن‌نیوز، آنچه هم‌اکنون به عنوان کارت بازرگانی برای فعالان حوزه تجارت خارجی تعریف می‌شود، بر پایه ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات است. براساس این قانون مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌رسد. در جدول یک برخی از قوانین و مقررات مرتبط با کارت بازرگانی در ایران ذکر شده است.

پیش از این کارت بازرگانی به صورت دفترچه صادر می‌شد اما صدور کارت بازرگانی هوشمند از دهه ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از آن به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت انجام می‌گیرد، همچنین صدور کارت بازرگانی برای اعضای اتاق انجام می‌گرفت که اکنون الزام عضویت برای دریافت کارت بازرگانی برداشته شده است.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =