کد خبر 11424
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

خسارت میلیارد دلاری به صنعت فولاد با قطع برق

خسارت میلیارد دلاری به صنعت فولاد با قطع برق

تأمین پایدار انرژی، چالش فعلی صنعت و دغدغه عمده برنامه‌ریزان و کارگزاران صنایع کشور، به‌ویژه صنعت فولاد است. درزمانی که فعالان صنعتی باید به فکر رونق تولید باشند، محدودیت‌های مصرف انرژی برق تحمیل‌شده به واحدهای صنعتی و صنایع مادر و علی‌الخصوص صنعت فولاد، علاوه بر خسارت‌های سنگینی که از منظر اقتصادی به صنایع کشور وارد می‌آورد، مانع جدی رونق تولید به‌حساب می‌آید و ضروری است وزارت نیرو با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های لازم، مشکل راهبردی صنایع بزرگ و مادر را در یک بازه زمانی کوتاه رفع کند.

به گزارش آهن نیوز؛ محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه در یادداشتی نوشت: 

شناسایی و رفع تهدیدها در هر کسب‌وکار، نیاز اولیه راه‌اندازی هر شرکت یا مجموعه صنعتی است. بدیهی است که تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای شکل‌گیری، بهره‌برداری و توسعه هر واحد صنعتی، وظیفه دولت محترم است؛ اما باوجود ترسیم سند چشم‌انداز برنامه توسعه کشور، متأسفانه تأمین انرژی موردنیاز برای فعالیت واحدهای صنعتی و مادر در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و بزرگ‌ترین تهدی برای رشد صنعت و اقتصاد کشور است.

آمارها نشان می‌دهد درحالی‌که برق مصرفی کشور به 65 هزار مگاوات می‌رسد، تنها قریب به 4 هزار مگاوات از این میزان به صنایع فولادی اختصاص دارد و در شرایطی که 2 هزار مگاوات از این میزان را واحدهای صنعتی بزرگ همچون فولاد مبارکه، چادرملو و... تولید و تأمین می‌کنند، برق صنایع بزرگ برای تأمین برق مصارف خانگی در فصل تابستان قطع‌ می‌شود و برق تولیدی این صنایع در شرایط ناترازی به سایر مصارف اختصاص می‌یابد که این رویه خسارت مالی و اقتصادی زیادی به صنایع وارد می‌کند.

تنها در سال گذشته محدودیت‌های ناشی از قطع برق شرکت فولاد مبارکه، باعث کاهش 768 هزار تنی تولید فولاد در این شرکت شده که همین محدودیت صدها میلیارد زیان مالی به رشد اقتصادی و توسعه کشور وارد کرده است.

فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور، به‌منظور تأمین نیازهای زیرساختی، تأمین نیاز و عمل به مسئولیت‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی خود، در سال گذشته و با حضور رئیس‌جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی، فاز اول نیروگاه برق 914 مگاواتی شهید کاظمی را به بهره‌برداری رساند و فاز دوم این نیروگاه نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر این، نیروگاه 600 مگاواتی برق تجدیدپذیر و خورشیدی این شرکت در حال احداث است. این اقدامات در کنار راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند کنترل و پایش مصرف برق در شرکت و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گام مؤثری در حل مشکل زیرساخت انرژی کشور بوده است.

در چنین شرایطی مسئولیت اصلی تولید، تأمین و توزیع عادلانه و خردمندانه انرژی بر عهده وزارت محترم نیرو است تا ضمن سیاست‌گذاری و اجرای پروژه‌های زیرساختی برای تأمین پایدار انرژی، ناترازی موجود در مصرف صنعتی و خانگی را رفع سازد و در سالی که به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم»نام نهاده شده، مهم‌ترین عامل توقف تولید از سر راه صنعتگران و فعالان صنعتی و به‌ویژه صنعت فولاد برداشته شود. علاوه بر این، نام‌گذاری سال جاری به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» فرصت مغتنمی برای نقش‌آفرینی مردم در عرصه تولید است و در شرایطی که دولت با چالش تأمین انرژی مواجه است، مردم می‌توانند با کاهش و بهینه‌سازی مصرف برق خود، وظیفه و رسالت خود را در قبال رشد و توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید ایفا کنند. البته این امر نیازمند اتخاذ سیاست‌های آموزشی، حمایتی و تشویقی از سوی دولت است که البته در روزهای اخیر شاهد اطلاع‌رسانی اقدامات موردنیاز در این حوزه هستیم.

شرکت فولاد مبارکه در این زمینه، با سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های گسترده، نقشی اساسی در تأمین انرژی خود و رفع ناترازی انرژی برق داشته و همواره درصدد همکاری با وزارت نیرو و توانیر برای حل چالش محدودیت انرژی در فصل تابستان است؛ با این همه انتظار می‌رود صنعت فولاد که جایگاه اساسی و کلیدی در کشور دارد، در اولویت حمایت و پشتیبانی از سوی دولت قرار گیرد و با تلاش دولتمردان به‌منظور رفع مانع بزرگ رونق تولید در صنعت فولاد، شاهد اعتلای اقتصادی ایران عزیز و دست‌یابی به رفاه عمومی و توسعه پایدار باشیم.

انتهای پیام/z

کد خبر 11424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =