کد خبر 1209
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹

ادامه قصه پرچالش قیمت‌گذاری محصولات فولادی

ادامه قصه پرچالش قیمت‌گذاری محصولات فولادی

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیشنهاد کرده، مجدداً ضرایب قیمتی در زنجیره فولاد، ملاک قیمت‌گذاری محصولات بالادستی این زنجیره قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با تعیین ضرایب قیمتی دقیق برای فرمول قیمت‌گذاری فولاد گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیشنهاد کرده، مجدداً ضرایب قیمتی در زنجیره فولاد، ملاک قیمت‌گذاری محصولات بالادستی این زنجیره قرار گیرد. چنانچه این پیشنهاد مورد موافقت تشکل‌های فعال در زنجیره فولاد قرار گیرد، از این ضرایب به‌عنوان فرمولی برای تعیین قیمت پایه محصولات در بورس کالا استفاده خواهد شد. زنجیره فولاد در طول سال‌های گذشته با چالش‌ها و تنش‌های متعددی در مسیر قیمت‌گذاری روبه‌رو بوده است. البته این مشکلات با التهاب در بازار فولاد و نوسان قیمتی پایان نیافت، بلکه همچنان شاهد پیامدهای آن در این زنجیره هستیم. به‌عنوان مثال، انتشار آمار فساد از عملکرد شرکت فولاد مبارکه، خود مصداقی از بروز چالش‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های اشتباه حاکم بر این زنجیره است. یا در موارد متعددی شاهد رشد ناهمگون زنجیره فولاد براساس تقسیم سود ناعادلانه در این زنجیره هستیم که به تمرکز سرمایه در برخی حلقه‌های زنجیره فولاد منتهی می‌شود.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌شود قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد به همان روال سابق یعنی قیمت‌گذاری براساس ضریبی مشخص باز گردد. البته برای کاهش اعتراضات و همچنین نارضایتی تمامی تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف این زنجیره، پیشنهاد می‌شود ضرایب یادشده موردبازنگری واقع شوند تا نارضایتی‌های قبلی برطرف شوند.

شهرستانی گفت: بر همین اساس، مقررشده تشکل‌های تخصصی فعال در زنجیره فولاد در این‌باره تصمیم‌گیری کنند. چنانچه توافقی میان فعالان زنجیره فولاد شکل بگیرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با آن موافقت خواهد کرد.

این فعال صنعت فولاد اظهار کرد: چنانچه در مذاکرات میان فعالان زنجیره فولاد، توافقی حاصل نشود، وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع ورود کرده و زمینه رفع مشکلات را فراهم می‌کند. با این وجود، به اعتقاد من، روند قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد در سال‌های اخیر به قدری چالش‌زا بوده، که اکنون امکان توافقی جدید، قوی است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: چنانچه فرآیند قیمت‌گذاری در حلقه‌های گوناگون زنجیره فولاد به‌گونه‌ای باشد که سودآوری در یک حلقه به مراتب افزایش یابد و از مسیر عادلانه خارج شود، شاهد سرریز سرمایه به آن بخش خواهیم بود. سرریز سرمایه به یک حوزه درنهایت به از میان رفتن همگونی و تعادل در کل زنجیره منتهی می‌شود و چالش‌های بسیاری را به‌دنبال خواهد داشت.

وی گفت: در سایه تغییرات یادشده در فرآیند قیمت‌گذاری زنجیره فولاد در سال‌های اخیر، شاهد افزایش قابل‌توجه سودآوری تولید در حلقه گندله‌سازی بودیم. تاجایی که سود فعالیت در این حلقه از ۲۳.۵ به ۲۷ تا ۳۰ درصد افزایش یافت. در نتیجه شاهد رشد سرمایه‌گذاری در این بخش بودیم و در حال حاضر میزان تولید و ظرفیت گندله به مراتب بیشتر از نیاز داخلی کشور برآورد می‌شود. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که ماده اولیه کافی (یعنی سنگ آهن) نیز برای تولید این حجم از گندله در کشور وجود ندارد؛ بنابراین سهم قابل‌توجهی از ظرفیت‌های ایجادشده در این صنعت، خالی می‌ماند. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید گندله‌سازی کشور به ۱۰۰ میلیون تن برسد، اما این حجم از تولید مازاد نیاز داخلی است. درنتیجه صنایع با تولید پایین‌تر از ظرفیت با ضرر و زیان قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند.

شهرستانی افزود: از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که سودهای مقطعی کوتاه‌مدت درنهایت به ضرر کل زنجیره خواهد بود.

وی درباره دلایل حذف ضرایب قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد و اعتراض فعالان این صنعت نسبت به این ضرایب، گفت: حضور نیروهای غیرمتخصص و ناکارآمد در زنجیره فولاد طی سال‌های گذشته در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سیاست‌گذاری اشتباه در این بخش منتهی شد. کما اینکه در دوره‌ای با هدف ارزان‌سازی محصولات نهایی فولادی، فشار مضاعفی به تولیدکنندگان در حلقه‌های بالادستی وارد آمد. در آن دوره، ابهامات متعددی در فرآیند فروش فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا ایجاد شد. در سایه ارزان‌فروشی شمش فولاد، حلقه‌های بالادستی این زنجیره نیز متضرر شدند؛ بنابراین برای اصلاح این شرایط، ضرایب قیمت‌گذاری محصولات بالادستی زنجیره فولاد (شامل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) حذف و با سیاست‌گذاری غلط وزارت صنعت، معدن و تجارت در فرآیند قیمت‌گذاری، تمامی تولیدکنندگان در حلقه‌های گوناگون این زنجیره متضرر شدند. درواقع سود مدیریت گریبان فولادسازان را گرفت. هرچند هنوز ابهاماتی درباره سوءاستفاده از این شرایط وجود دارد.

پایان پیام/

کد خبر 1209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =