کد خبر 1212
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار همسو با نوسانات ارز

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار همسو با نوسانات ارز

با ضعیف شدن احتمال احیای برجام و نوسانات افزایشی بازار ارز از ابتدای هفته، بازار آهن شاهد افزایش قیمت جزئی در بخشی از مبادی فروش است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، همانطور که از روند کلی بازار و میانگین قیمت آهن آلات برمی‌آید بازار حباب مثبتی برای تخلیه ندارد از همین رو نمی‌توان گفت قیمت‌ها همچنان کاهشی است و یا پتانسیل کاهش قیمت را دارد، از طرفی دیگر رونق و تحرکی هم در بازار آهن مشاهده نمی‌شود که بتوان افق روشن و مثبتی را برای آن متصور شد؛ اما آنچه با واقعیت بازار و اوضاع آن سنخیت دارد و همچنین با توجه نوسانات نرخ شمش داخلی و خارجی، ثبات قیمت در کلیه مبادی فروش درحال حاضر محتمل‌ترین گزینه است اگرچه نوسانات بازار ارز ممکن است تا حدودی موجب تحریک بازار و مبادی فروش شود.

از ابتدای سال تاکنون بازار آهن با ضعف شدید تقاضا مواجه بود که این امر در مقایسه با سال‌های گذشته عمق بیشتری داشت و بازار رکود گسترده‌ای را تجربه کرد. در ماه اردیبهشت و خرداد قیمت محصولات فولادی در بالاترین حد خود قرار داشت به طوری که در ۱۰ سال اخیر چنین تورمی در بازار آهن و فولاد سابقه نداشته، به همین جهت برخی به دلیل ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها به پیش‌خرید محصولات فولادی برای ۳ تا ۵ ماه آینده اقدام کردند.

اما بر اثر برخی مؤلفه‌ها از جمله ریزش قیمت‌های جهانی، نرخ مقاطع فولادی با کاهش ۲۵ درصدی همراه شد و در نتیجه کسانی که محصولات موردنیاز خود را در بالاترین قیمت پیش‌خرید کرده بودند متضرر شدند؛ زیرا میلگردی که دامنه قیمتی آن در کانال ۱۵ هزار تومانی بود را با قیمت ۱۹ هزار تومان تهیه کرده بودند.

در ادامه به بررسی وضعیت روز بازارهای آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

تا ساعت ۱۱:۳۰ دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱، دلار در بازار آزاد، با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه ، ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت میلگرد تا به این لحظه افزایشی بوده است شرکت ظفر بناب ۵۰ تومان شرکت راد و شرکت ارگ و شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب و شرکت فولاد یزد ۱۰۰ تومان قیمت خود را افزایش داده‌اند.

بازار نبشی و ناودانی هم روز افزایشی را شروع کردند. شرکت ناب تبریز ۲۰۰ تومان افزایش قیمت در محصولات خود داده است.

بازار تیرآهن نسبت به روز گذشته نسبتاً ثبات خود را حفظ کرده است شرکت ظفر بناب ۵۰ تومان افزایش داده است و در ذوب آهن تا ابه این لحضه تغییری ایجاد نشده است.

در بازار پروفیل تا این لحظه یک شرکت قیمت خود را اعلام کرده که ۳۰۰ تومان افزایش داده است.

قیمت ورق آهن، ورق استیل و انواع ورق گرم روز گذشته با افزیش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد و تنها در نرخ ورق سیاه گیلان تغییری مشاهده نشد؛ قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت و بدون تغییر بود.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز یک هزار و ۷۹۵ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۳۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۵۴۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۰۲ هزار و ۴۸۲ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افزایش ۵ هزار و ۴۴۷ واحدی، رقم ۹۸۲ هزار و ۵۸۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کگل»، «فارس»، «کچاد»، «پترول»، «کنور»، «وپاسار» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «حفاری»، «ولغدر»، «وساخت»، «فمراد»، «فپنتا»، «حپترو» و «قلرست» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

همچنین نمادهای «پترول»، «شاملا»، «غشاذر»، «کساپا»، « واتی»،« دالبر» و«غدشت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز  در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود ۲۹۷ هزار و ۸۴۰ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که از این حجم ۲۶۹ هزار و ۱۸۰ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

در همین حال، تابلو معاملاتی بورس کالا شاهد حجم عرضه ۱۸۹ هزار و ۱۸۰ تنی شمش بلوم بود که در نهایت ۱۳۹ هزار و ۱۴۵ تن آن به فروش رسید.

همچنین، ۸۰ هزارتن تختال c روی تابلو معاملات بورس کالا به طور کامل قرار گرفت و ۵۵ هزار تن این محصول معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =