کد خبر 1218
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

کم‌کاری در استخراج معادن فلزی

کم‌کاری در استخراج معادن فلزی

استخراج معادن فلزی و غیرفلزی در ایران باتوجه به داشتن حدود ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی کم است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با اکتشاف بر فرآوری و استخراج اظهار کرد: استخراج معادن فلزی و غیرفلزی در ایران باتوجه به داشتن حدود ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی کم است. سهم معدن در تولید ناخالص داخلی حدود ۱.۲ درصد برآورد می‌شود و با صنایع معدنی به بیش از ۵ درصد می‌رسد که درصد قابل‌توجهی نیست. در این حوزه باید اولویت نخست ما اکتشاف باشد و سپس به استخراج و فرآوری و... پرداخته شود.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین و بکارگیری نیروی انسانی متخصص موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیتی ایجاد کرده‌اند که بتوانیم تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز را تامین کنیم.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در کنار ظرفیت موجود برای مصرف در داخل، باید به ظرفیت صادرات هم توجه کنیم و در نظر بگیریم که شرکت‌های بزرگ در نهایت از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند؛ پس باید ظرفیت و زیرساخت‌های صادرات را افزایش دهیم و بندرگاه‌ها، اسکله‌ها، جاده‌ها و... را توسعه دهیم.

کلید حل مشکلات صنایع در دست دانشبنیانها

امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: عرصه دانش‌بنیان‌ یکی از عرصه‌های مهم کشور به‌شمار می‌آید و بسیاری از مشکلات صنایع بزرگ کشور به‌دست شرکت‌های دانش‌بنیان قابل‌حل است. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه حوزه‌ قطعات و مواد اولیه اثرگذار باشند. شعار امسال نیز بر اشتغال‌آفرینی و فعالیت‌های دانش‌بنیانی تاکید دارد و باید با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها بهره‌وری در صنایع را ارتقا داد.

وی گفت: صنعت استراتژیک فولاد نیازمند ارتقای بهره‌وری در حوزه مواد اولیه و مصرف انرژی است که در این راستا می‌توان اتفاقات خوبی را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان رقم زد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =