کد خبر 125
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

نخستین نتیجه بررسی علت حادثه قطار مشهد-یزد اعلام شد

لکوموتیوران و راننده بیل‌مکانیکی در سانحه‌ قطار مشهد- یزد مقصرند

لکوموتیوران و راننده بیل‌مکانیکی در سانحه‌ قطار مشهد- یزد مقصرند

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در اطلاعیه‌ای دو عامل بروز سانحه‌ قطار را اعلام کرد.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ ۴روز پس از حادثه قطار مشهد-‌یزد، کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در اطلاعیه‌ای دو عامل بروز سانحه‌ قطار را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی و تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده از سوی لکوموتیوران دوعامل اصلی حادثه رخ داده در تاریخ ۱۸خرداد هستند.

همزمان روز گذشته تعداد واقعی جان‌باختگان حادثه قطار یزد از ۲۲نفر به ۱۴نفرکاهش یافت. پیش ازاین اعلام شده بود که ۲۲نفر دراین حادثه جان خود را ازدست داده‌اند. همچنین گزارش‌ها حاکی ازان بود که این حادثه تلخ منجر به قطع عضو برخی از مسافران این قطار شده است. در همین راستا علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره علت کاهش آمار فوتی‌ها هم افزود: از آنجا که پیکر برخی از جان‌باختگان بر اثر شدت ضربه، متلاشی شده بود تیم‌های حاضر در محل، قطعات اجساد را در قالب ۲۲کاور برای تشخیص هویت جمع‌آوری کرده بودند که قابل شناسایی نبودند.وی ادامه داد: پس از انتقال کاورها به استان و بررسی‌های دقیق کارشناسی از سوی پزشکی قانونی بر روی باقی‌مانده اجساد، در نهایت با توجه به اعلام آمار مفقودی‌ها از سوی خانواده‌ها و بررسی‌های پزشکی قانونی، تعداد قطعی فوتی‌ها ۱۴ نفر اعلام شد.

درهمین حال روز گذشته کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در اطلاعیه‌ای با اشاره به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مامورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکوردهای ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مامورین ذی‌ربط دو عامل را به عنوان دلایل اصلی این سانحه اعلام کرد. دربخشی از این اطلاعیه آمده است: هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس‌آباد- ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاه‌های طرفین و برای انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای‌گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی با وجود اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می‌گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رؤیت و امضای رئیس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمنا محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت مجهز بوده است.

با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت (شعاع قوس ۲هزار متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می‌نماید، اما به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی شده و با سالن‌های قطار برخورد می‌کند که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن‌های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن‌های ۵ تا ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می‌شود. براساس این گزارش شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه همچنان در دست بررسی است.

پایان کار پزشکی قانونی

درهمین حال روز گذشته پزشکی قانونی از شناسایی و تحویل جسد ۱۴ جان‌باخته حادثه خروج قطار مشهد-‌یزد از ریل به خانواده‌های‌شان خبر داد و اعلام کرد که با تحویل پنج پیکر دیگر به خانواده‌ها، کار شناسایی و تعیین هویت اجساد حادثه قطار مشهد–‌یزد به اتمام رسیده است. به گزارش «ایسنا»، از میان ۱۴ جسد انتقالی به پزشکی قانونی یک نفر در شهرستان طبس یعنی همان محل وقوع حادثه شناسایی و تحویل بستگان شد و بقیه پیکرها برای تعیین هویت به پزشکی قانونی یزد انتقال داده شدند. از میان پیکرهای منتقل شده به سالن تشریح یزد، هشت پیکر در روز پس از حادثه شناسایی و طبق دستور قضایی اجساد آنان به بستگان تحویل شد. پیکر پنج قربانی دیگر نیز برای انجام آزمایش‌های ژنتیک و تطبیق نمونه‌های ارسالی به اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان ارسال و پس از انجام آزمایش‌ها، تعیین هویت شده و شنبه شب به خانواده‌های‌شان تحویل داده شد که با تحویل این پنج پیکر، کار شناسایی و تعیین هویت قربانیان حادثه قطار مشهد-‌یزد به اتمام رسید.

انتهای پیام/ م 

کد خبر 125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =