کد خبر 1253
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت کشور

 توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت کشور

مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک گفت: اجرای هر گونه توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی، مستلزم ایجاد و احداث زیرساخت‌های مناسب برای حمل مواد و محصولات است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، علی قبادی، مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک گفت: طراحی، ساخت و راه‌اندازی زیرساخت‌های موردنیاز برای بارگیری و تخلیه در کلیه نقاط کشور و همچنین تامین و تهیه انبار همجوار با خطوط ریلی برای محصولات و مواد اولیه، از اقدامات مهم این شرکت در زمینه بهبود زیرساخت‌ها و عملکرد حمل‌ونقلی کشور بوده است.

علی قبادی در خصوص اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بیان کرد: اجرای هر گونه توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی، مستلزم ایجاد و احداث زیرساخت‌های مناسب برای حمل مواد و محصولات است. اگرچه توسعه تاثیر فراوانی بر عملکرد و بهره‌وری تولید و هزینه‌های تمام‌شده محصولات این صنعت دارد، به نظر می‌سد در سال‌های اخیر و با وجود جایگاه برجسته آن در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های توسعه بالادستی، مغفول مانده است. روند کندتر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مقایسه با روند توسعه و شکل‌گیری گسترده معادن و صنایع معدنی به‌ویژه در حوزه فولاد، موجب شده است تا در سطح کلان کشور، مقوله زیرساخت‌های حمل‌ونقل به لحاظ ظرفیت و هزینه، به گلوگاهی برای این بخش بدل شود. در حالی طول خطوط ریلی کشور به عنوان اقتصادی‌ترین روش حمل‌ونقل مواد و محصولات معدنی در ایران و جهان به حدود ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد که مطابق با برنامه ۱۴۰۴ توسعه، باید تا سه سال آینده به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند. هدفی که سرمایه‌گذاری‌های ناکافی و کم‌توجهی به حوزه زیرساخت‌های حمل در کشور، تحقق آن را ناممکن ساخته است. به نظر می‌رسد که صنایع معدنی و فولادی کشور در سال‌های آتی با ریسک‌هایی جدی در خصوص عملکرد، بهره‌وری و هزینه‌های حمل مواجه خواهند شد.

قبادی در ارتباط با اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور، عنوان کرد: با توجه به نتایج چشمگیر حمل‌ونقل ریلی و مزیت‌های آن بر سایر روش‌ها از جمله کاهش خطرها، ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت، توسعه این بخش باعث تاثیرات اجتماعی و اقتصادی پایدار در کشور خواهد شد. از منظر اقتصاد کلان، نرخ سوخت یکی از مهم‌ترین عوامل مزیت ریل بر جاده محسوب می‌شود. حمل هر تن–کیلومتر بار توسط ریل حدود ۳.۱ سنت صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت را در پی خواهد داشت. در صورت محاسبه میزان صرفه‌جویی براساس دلار ۲۸ هزار تومانی، حدود ۳۶۴ تومان به ازای هر تن–کیلومتر حمل بار ریلی صرفه‌جویی در مصرف سوخت اتفاق می‌افتد. سال گذشته ۳۶ میلیارد تن–کیلومتر بار در بخش ریلی جابه‌جا شده است. چنانچه معادل ۵۰‌ درصد این میزان، بار از جاده به ریل افزوده شود، سالانه ‌بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. این عدد معادل هزینه تامین چهار هزار دستگاه واگن نو یعنی نزدیک به ۲۰‌ درصد از واگن‌های موجود در کشور است.

وی در ادامه به چالش‌های موجود در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: با وجود مزایای فراوان حمل ریلی در مقایسه با حمل جاده‌ای، این روش نیز با موانع و چالش‌هایی همراه بوده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به افزایش نرخ تعرفه راه‌آهن در کشور و تاثیر آن بر هزینه‌های تولید محصولات فولادی اشاره کرد. طی سال‌های گذشته، راه‌آهن تنها یکبار در سال تعرفه حق دسترسی را افزایش می‌داد و به ‌تناسب آن، نرخ حمل ریلی دارای ثباتی مشخص در دوره یک‌ساله بود؛ در حالی‌ که حمل جاده‌ای این ثبات را ندارد و نرخ حمل آن به صورت دوره‌ای و مستمر تغییر می‌کند. مزیت دیگر بخش ریلی نرخ پایین‌تر آن از ‌جاده است و صاحبان کالا همواره انتظار دارند که حمل ریلی ارزان‌تر از حمل جاده‌ای باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =