کد خبر 1353
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

چشم‌اندازِ نوسانی تولید سنگ آهن

چشم‌اندازِ نوسانی تولید سنگ آهن

آمار افت ۲ درصدی تولید سنگ‌آهن که اخیرا اعلام‌شده، انگیزه اندک سرمایه‌گذاران برای ورود به تولید سنگ‌آهن را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، چشم‌انداز کلی بازار جهانی سنگ‌ معدن تا سال‌ ۲۰۲۶ نوسانی است. به‌رغم این وضعیت اما به‌نظر می‌رسد در حجم جهانی مصرف سنگ‌آهن تغییری ایجاد نخواهد شد. شواهد گلوبال‌دیتا و تعدادی از موسسات پژوهشی حوزه معدن نشان می‌دهد سطوح کلی تقاضای سنگ‌آهن به‌رغم برخی فراز و فرودها طی ۴ سال ‌آینده، در نهایت بدون تغییر خواهد ماند و افقی باثبات دارد.

 برآوردهای اولیه تاکید دارد در سال‌ ۲۰۲۲ این ماده‌ معدنی مهم با کاهش تولید روبه‌رو می‌شود و سپس در سال‌ ۲۰۲۳ با ۶ درصد رشد روبه‌رو خواهد شد، پس از این رشد نیز دوباره سقوط در تولید و مصرف سنگ‌آهن رخ خواهد داد و زمینه کاهش سرمایه‌گذاری در بخش سنگ‌آهن را در افق ۲۰۲۴ ایجاد خواهد کرد، با این‌حال پس از این نوسان‌ها، بازار سنگ‌آهن به ثبات خواهد رسید ‌و دو سال‌ ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ وضعیت معمول و آرامی خواهد داشت.

در خود سال‌ ۲۰۲۲ وضعیت نزولی است. آمار تولید سنگ‌آهن که اخیرا اعلام‌شده، انگیزه اندک سرمایه‌گذاران برای ورود به تولید سنگ‌آهن را نشان می‌دهد. گزارشی که برآوردی کلی و نزدیک به واقعیت‌های اقتصادی را از بخش معدن ارائه می‌کند، خبر از افت ۲ درصدی تولید سنگ‌آهن در جهان می‌دهد. این کاهش ۲‌ درصدی در تولید جهانی سنگ‌ آهن در سال‌ ۲۰۲۲ عمدتاً به دلیل کاهش تولید چین و روسیه رخ داده است و انتظار می‌رود تولید سنگ‌آهن در چین، با ۹/ ۶‌ درصد کاهش به ۶/ ۲۴۷ میلیون‌تن برسد.

این روند که قابل پیش‌بینی بود با رخداد جنگ اوکراین بدتر شد و شرایطی را بروز داد که چشم‌انداز تولید فولاد را در سال‌جاری تحت‌الشعاع قرار داده است. این روند برخلاف جریان کلی سال‌گذشته است، در واقع تولید سنگ‌ آهن پس از یک رشد قوی در سال‌ ۲۰۲۱، عمدتاً به دلیل اینکه صنایع شروع به احیای فعالیت‌های پس از همه‌گیری کرده و پیام روشنی از قیمت‌های جهانی گرفتند، جهش یافت و برخلاف روند سال‌ ۲۰۲۰، در سال‌ ۲۰۲۱ اوج گرفت.

در سال‌ ۲۰۲۲ اما انتظار می‌رود تولید جهانی سنگ‌آهن همین وضعیت را ادامه داده و در نهایت با ۲‌ درصد کاهش به ۴/ ۲ میلیارد تن (Bnt) در سال‌ ۲۰۲۲ برسد. کاهش فعالیت معدن‌کاران در چین، روسیه و اوکراین احتمالاً موجب خواهد شد تا تولید جمعی آنها از ۹/ ۴۵۸ میلیون ‌تن در سال‌ ۲۰۲۱ به ۸/ ۳۸۲ میلیون‌ تن در سال‌ ۲۰۲۲ کاهش یابد که از کاهشی ۶/ ۱۶‌ درصدی حکایت دارد.

این وضعیت گرچه با افزایش تولید استرالیا، برزیل، هند و کانادا اندکی جبران خواهد شد اما گویای روندی است که بر این بخش حاکم است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد کل تولید این کشورها با ۴/ ۱ درصد افزایش به ۱۶۷۵‌ میلیون‌تن در سال‌ ۲۰۲۲ خواهد رسید.

پایان پیام/ف 

کد خبر 1353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =