کد خبر 1377
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

تعیین وضعیت دامپینگ روسیه در مجمع اقتصادی خزر در مسکو

تعیین وضعیت دامپینگ روسیه در مجمع اقتصادی خزر در مسکو

فعالان فولادی خواستار پیگیری موضوع دامپینگ روسیه و پایان اعمال این سیاست در بازار جهانی، توسط مخبر در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو هستند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از حضور محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور و تعدادی از وزرا و مسئولین اجرایی، در دومین مجمع اقتصادی خزر در پنج شنبه این هفته مورخ ۱۴ مهر ماه در شهر مسکو خبر داد.

جمشیدی با بیان اینکه در این اجلاس ۱۲ میزگرد تخصصی با حضور مقامات و کارشناسان کشورهای عضو برگزار می‌شود، افزود: تبادل اطلاعات اقتصادی و تجاری در راستای تأمین نیازمندی های متقابل در شرایط تحریم، جذب سرمایه‌گذاری این کشورها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، توسعه و تکمیل اتصالات کشورهای حاشیه دریای خزر در بخش‌های ریلی و جاده‌ای، توسعه کشتیرانی بین بنادر، تهاتر کالا، راه‌اندازی خطوط انتقال برق و گاز، همکاری‌های تاریخی – فرهنگی، ایجاد بانک مشترک و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، تسهیل روادید تجار و لغو روادید رانندگان، صادرات محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی و پاکسازی محیط زیست دریا و سواحل پیرامون و توسعه گردشگری از جمله موضوعاتی هستند که هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی در این همایش بر آن تمرکز خواهد داشت.

خبر بسیار مهم برای فعالان بازار فولاد اینکه در حاشیه این سفر، به احتمال زیاد معاون اول رئیس جمهور درباره موضوع دامپینگ روسیه در بازار جهانی فولاد و تاثیرات آن بر صادرات فولاد ایران مذاکره و گفتگو خواهد کرد؛ دامپینگی که قیمت محصولات فولادی این کشور را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

گفته می‌شود فعالان فولادی در پیشنهادی به محمد مخبر، خواستار پیگیری موضوع دامپینگ روسیه و پایان اعمال این سیاست در بازار جهانی هستند. در غیر این صورت، فولادسازان ایرانی برای حفظ و تثبیت بازار خود در بازار جهانی مجبور به قیمت‌شکنی خواهند شد.

در این میان، امیر صباغ، مدیریت اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو معتقد است که در مورد فولاد صادراتی اگر شرایط همکاری در مذاکرات آتی مسکو فراهم نشود، فولادسازان بزرگ ناچار به شکستن قیمت‌های صادراتی اسلب با هدف بازگرداندن بازارها و تداوم تولید خواهند بود.

دامپینگ (قیمت‌شکنی) روسیه در بازار جهانی فولاد پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین کلید خورد ولی از ابتدای سال‌جای این دامپینگ از ۱۵ به ۴۰ درصد افزایش یافت.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد مجموع صادرات ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۵ ماهه نخست امسال به سه میلیون و ۶۴۴ هزار تن رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،۱۸.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =