کد خبر 1427
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

معمای توسعه صنایع فولادی در آران و بیدگل

معمای توسعه صنایع فولادی در آران و بیدگل

توسعه‌ی فولاد در شهرستان آران و بیدگل مخالفان و موافقان بسیاری دارد و نبود پیوست‌های محیط‌زیستی به چالشی در این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش آهن‌نیوز، به میان آمدن بحث توسعه در صنعت فولاد آران و بیدگل که یکی از شهرستان‌های خوش آب‌وهوای استان اصفهان به‌حساب می‌آید، نه‌تنها خوشحالی عمومی را در پی نداشت بلکه فعالان محیط‌زیست در مقابل این اقدام جبهه‌گیری کردند.

کشاورزان این منطقه بحران اقتصادی خود را نتیجه‌ توسعه‌ صنایع به‌ویژه صنایع آب‌بری همچون فولاد می‌دیدند، این در حالی بود که بسیاری از طرفداران این نوع توسعه با استناد به آمار میزان آب مصرفی صنایع را کمتر از ۱۰ درصد کل مصرف کشور عنوان می‌کردند و تخصیص این آب به صنعت را اقتصادی‌تر از کشاورزی و باغداری می‌دیدند.

مطالعات باید صورت پذیرد

در همین رابطه «پوریا خیری» کارشناس ارشد HSE و فعال محیط‌زیست با بیان این‌که برای آغاز هر طرح صنعتی باید پیوست‌های زیست‌محیطی تهیه شود، افزود: جغرافیای هر منطقه متفاوت است، منابع آبی نیز در جای‌جای کشور شرایط مختلفی دارند، تمرکز صنایع نیز یکسان نیست، ازاین‌رو حتماً باید گروه مشاوران محیط‌زیست به‌صورت مستقل بر امکان اجرای طرح‌های صنعتی نظارت داشته باشند.

شرایط ویژه استان اصفهان

وی با اشاره به شرایط ویژه‌ی جغرافیایی استان اصفهان، کم‌آبی شدید زاینده‌رود، تضعیف پوشش گیاهی و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و جاری منطقه‌ی چادگان و تهدید حیات آبشارها ازجمله آبشار آب ملخ و وضعیت نابسامان تالاب گاوخونی را نشانه‌هایی از بحران آبی در فلات مرکزی ایران خواند و گفت: در شهرستان آران و بیدگل هم شرایط چندان متفاوت نیست و از شواهد چنین برمی‌آید که اگر توسعه‌ی صنایع فولادی صورت پذیرد، نه‌تنها تبعات زیست‌محیطی که تبعات فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای نیز در پی خواهد داشت.

مسابقه بین نمایندگان مجلس

این فعال محیط‌زیست ایجاد بسیاری از صنایع همچون صنایع فولادی در نقاط غیر کارشناسی شده را نتیجه‌ی مسابقه‌ی نمایندگان مجلس برای ایجاد کارخانه در حوزه‌های انتخابیه دانست و گفت: افرادی که دید کوتاه‌مدت دارند، برای پر کردن سبد رأی خود و انجام عملیات روانی دست به چنین اقداماتی می‌زنند و متأسفانه این گروه از سیاسیون را باید بی تعهدترین افراد به جامعه‌ی محلی و آینده‌ی سرزمین ایران دانست.

وی افزود: بنا بر اطلاعاتی که در این زمینه کسب کرده‌ام بخش توسعه‌ای فولاد در آران و بیدگل به موضوع ذوب مرتبط است که این مسئله علاوه بر چالش‌های آبی، چالش کیفیت هوا را نیز به دنبال خواهد داشت و با توجه به فاصله‌ی نه‌چندان زیاد این کارخانه با شهر می‌تواند در صورت عدم استفاده از فیلترهای استاندارد و بروز دغدغه‌ای جدید برای مردم ایجاد کند.

اهمیت استفاده از پساب

خیری یکی از راهکارهای علمی برای ایجاد و توسعه‌ی صنایع در مناطق کم آب را استفاده از پساب شهری عنوان کرد و گفت: این اقدام ضمن حفاظت از محیط‌زیست و ارتقا سطح بهداشت عمومی می‌تواند راهکاری برای بازاستفاده‌ی منابع آبی باشد و مسئولان اگر بر استفاده از این آب در صنایع یا آزادسازی آن در برخی از نواحی که امکان تغذیه‌ی سفره‌های زیرزمینی را دارد، اهتمام ورزند، شاهد کاهش تبعات توسعه خواهیم بود.

وعده‌ی فرماندار

بااین‌حال «علی‌اکبر رضایی» فرماندار آران و بیدگل در نشست بررسی بایدها و نبایدهای توسعه صنعت فولاد در این شهرستان افزود: بررسی ظرفیت اقلیم منطقه باید در زمینه توسعه صنعت فولاد در نظر گرفته شود و ابهام‌ها در زمینه مسائل زیست‌محیطی و آب موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: محاسن و معایب توسعه صنعت فولاد باید با فعالیت کارشناسی و استفاده از نظرهای کارشناسان این حوزه بررسی و دغدغه‌های فعالان زیست‌محیطی و مردم منطقه در این زمینه رفع شود.

سخن پایانی

با این تفاسیر ضروری است تا مسئولان بیش‌ازپیش در بررسی پیوست‌های محیط‌زیستی صنایع دقت داشته باشند و در صورت حصول یقین این نتایج را با جوامع محلی در میان بگذارند تا همراهی مردم ضامن توسعه‌ی پایدار این صنایع باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =