کد خبر 1444
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی، فعالان صنعتی، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، روز گذشته ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱ نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس با موضوع "بازار جهانی فولاد و مواد اولیه، تهدیدها و فرصت‌ها در شرایط سخت" در هتل المپیک تهران در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی، فعالان صنعتی، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

ابتدای برنامه با سخنرانی تنی چند از فعالان صنعت فولاد همراه بود. در ابتدا رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت اظهار داشت: تأمین انرژی برای صنعت فولاد یک مسئله مهم و حیاتی است، هر چند که امسال در تأمین انرژی برای صنعت فولاد با مشکلاتی کمتری مواجه شدیم و شاهد افزایش تولید فولاد بودیم، امیدواریم امسال نیز بتوانیم این مسئله را به خوبی مدیریت کنیم. 

محتشمی‌پور در پایان یادآور شد: با توسعه ساخت و ساز مسکن در کشور چین می‌توانیم در کوتاه‌مدت امیدوار باشیم که صنعت فولاد نیز بتواند با افزایش تقاضا در جهان مواجه شود.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

سپس محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که وظیفه ما حرکت به سمت بهره‌وری بیشتر است، متذکر شد: اگر به منافع تمامی بازیگران زیست‌بوم صنعت فولاد و زنجیره ارزش آن توجه کردیم، خواهیم توانست مشکلات این حوزه را با کمک یکدیگر حل کنیم؛ اگر از منظر پایداری و نگاه ملی به چالش‌های زنجیره فولاد نگاه کنیم، می‌توانیم موانع صنعت فولاد کشور را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان این که تنها ۳ فولادساز در کشور سالیانه بیش از ۲ میلیون تن تولید دارند، یادآور شد: صنایع متعددی در زنجیره تولید فولاد در حال فعالیت هستند و به جای این که در صنایع معدنی کشور یک جمع متکثر باشیم، باید یک کلّ منسجم و یک مجموعه برای تولید ۴۰ میلیون تن فولاد باشیم.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

در ادامه ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر به تشریح دو موضوع در صنعت فولاد پرداخت که یکی بحث اَبَرروندهای فولاد در جهان است که باید در نظر بگیریم شرایط فولاد در جهان مانند دو سال طلایی قبل نیست و دیگری چالش‌ها و آسیب‌پذیری‌های فولاد ایران است که چالش اساسی آن را به ترتیب مسائل لجستیک، تامین مالی صنعت فولاد، تامین گاز، چالش بازار داخلی و صادراتی عنوان کرد.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

در پایان بخش سخنرانی مهران محجوب‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک توضیح داد که تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در حوزه پایین‌دستی صنعت فولاد در کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی ایجاد کرده است. وی  ابراز داشت: ۱۲ درصد تولید فولاد جهان به محصولات ارزش افزوده و کیفی اختصاص دارد، در حالی که این رقم در ایران حدود ۳۳ درصد است و باید تلاش کنیم این رقم به حدود ۱۰ درصد افزایش یابد.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

ادامه کنفرانس با برگزاری سه پنل تخصصی با حضور افراد کلیدی صنعت فولاد همراه بود. پنل اول مربوط به شورای آهن و فولاد با حضور رؤسای انجمن سنگ آهن، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن آهن و فولاد ایران بود که به تشریح اهداف شکل‌گیری شورای سنگ و آهن به خصوص در زمینه‌های اولویت‌های زنجیره فولاد، بحث قیمت‌گذاری، حل تعارضات بین تشکل‌های فعال و در نهایت سوق به سمت اتحاد تشکل‌ها و انجمن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مؤثر در زنجیره فولاد پرداخته شد. همچنین از مواردی که در این پنل مورد مباحثه قرار گرفت این بود که در بخش سرمایه‌گذاری در زنجیره سنگ آهن گپ‌های زیادی وجود دارد، در کشور ما برای اکتشاف تقاضای وجود ندارد و جای سرمایه‌گذاری درداین بخش خالی است، بنابراین جهت‌دهی برای سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش یکی از وظایف شورای آهن و فولاد است، همچنین بستن قراردادهای طولانی مدت با صنایع جز برنامه‌های آتی این شورا عنوان شد.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

در پنل دوم علت‌یابی مشکلات موجود در زنجیره محصولات سنگ آهن یا حضور سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران، محمد حسین بصیری، مدیر عامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان، مهران محجوب‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک و حسین شاهمرادی، معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر انجام شد. در این بخش در رابطه با موضوع تامین قراضه در کشور بحث شد که هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد خصوص با وجود ارزان بودن سنگ آهن، بحث قراضه جدی گرفته نمی‌شود. آینده پژوهی زنجیره فولاد، حذف قیمت‌گذاری دستوری، نوسازی بخش ناوگان، همراهی و تسهیل‌گری دولت در حل مشکلات بخش صنعت مباحثب ود که مطرح شد و در نهایت با پیشنهاد پرداخت به معدن‌کاری فراسرزمینی و معدن‌کاری بدون حمل که در کشورهای دنیا جافتاده، جمع‌بندی شد.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

در نهایت پنل سوم، پنل اختصاص عراق بود که با حضور محمد سیاوشی، کارشناس بازار فولاد عراق، فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی- آفریقایی سازمان توسعه تجارت و محمد مسافری، مدیر لجستیک گروه عراق شرکت الرافدین به بررسی ظرفیت‌های بازار عراق برای حضور پررونق صنعت فولاد، سرمایه‌گذاری در بازار عراق و شراکت با تجار عراقی برای گسترش بازار فولاد ایران، بررسی ارزش واردات عراق، چشم‌انداز صنعت فولاد در عراق، شرایط تولید داخلی فولاد، رابطه تجاری ایران و عراق پرداخته شد. جمع‌بندی این بخش نشان داد با توجه به مازاد تولید و تقاضای پایین بازار داخل برای محصولات طویل فولادی به دلیل رکود در بخش ساخت و ساز داخلی، این فرصت قابل توجهی برای کارخانه‌های ایرانی است.

گزارش آهن‌نیوز از نهمین کنفرانس استیل پرایس

پایان پیام/ ف

کد خبر 1444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =