کد خبر 1469
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

رینگ شمش فولاد در ورطه رکود

رینگ شمش فولاد در ورطه رکود

نرخ تمام‌ شده میلگرد تولیدی با شمش فولاد فروش‌ رفته از رینگ صنعتی بورس‌کالا بالاتر از بهای فروش این محصول در بازار آزاد است، بنابراین رکود در این بازار کاملاً طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کاهش حاشیه سود تولید محصولات فولادی، افزایش مستمر بهای پایه شمش فولاد بی‌توجه به سیگنال‌های رکود مصرفی در بازار داخلی و جهانی و عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد باعث شد تا در سومین هفته از مهرماه از رونق رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شود. به این ترتیب، حجم شمش فولاد معامله ‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا به کمتر از ۵۰ ‌درصد کل عرضه این محصول رسید.

در شرایط کنونی، نرخ تمام‌ شده میلگرد تولیدی با شمش فولاد فروش‌ رفته از رینگ صنعتی بورس‌کالا بالاتر از بهای فروش این محصول در بازار آزاد است و در عین حال، نوردکاران امید چندانی به رشد قیمت ندارند، بنابراین رکود در این بازار کاملاً طبیعی است.

میانگین نرخ فروش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا همچنان ۴ ‌درصد بالاتر از نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس است که این موضوع نیز از کاهش تمایل نوردکاران برای خرید شمش حمایت می‌کند.

بالا بودن قیمت پایه عرضه شمش فولاد نسبت به نرخ فروش محصول در بازار و همچنین نرخ فروش شمش صادراتی ایران، عدم‌ توجیه اقتصادی برای خرید شمش فولاد با نرخ فعلی از سوی نوردکاران، بازگشت قیمتی در بازار آزاد ارز و دشوار شدن نقل و انتقال پول در بازار داخل با توجه به قطعی اینترنت از مهم‌ترین عوامل این کاهش رونق بود.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا طی روز دوشنبه ۱۸ مهرماه به ۱۴‌ هزار و ۲۵۰ تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل این شمش به واحد نورد و تبدیل آن به محصول، نرخ تمام‌شده میلگرد تولیدی با این شمش برابر ۱۵‌هزار و ۸۰۰تومان خواهد بود.

این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده ۱۵‌ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۶‌ هزار تومان به فروش می‌رسد. به این ترتیب، خرید شمش فولاد با این نرخ و تولید میلگرد با آن برای عرضه در بازار داخل فاقد توجیه اقتصادی است.

در این شرایط، عقبگرد بهای ارز در بازار آزاد نیز مزید بر علت شده است تا از حجم خریدهایی که با هدف تبدیل نقدینگی به کالا انجام می‌شود و در پی آن، از رونق رینگ شمش فولاد، پس از چند هفته اوج‌گیری تقاضا کاسته شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =