کد خبر 1470
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

برتری تقاضا نسبت به عرضه آهن اسفنجی

برتری تقاضا نسبت به عرضه آهن اسفنجی

در سومین هفته از مهرماه امسال بالغ بر ۸۳ ‌هزار تن آهن‌ اسفنجی از سوی واحدهای احیای کشور در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای آن تقاضایی بالغ بر ۲۰۰‌ هزار تن به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در سومین هفته از مهرماه رینگ آهن اسفنجی به‌عنوان حلقه پیش از شمش فولاد به روال هفته‌های قبل پررونق بود. سیگنال مثبت ارزی و احتمال کاهش عرضه این محصول با شروع فصل سرد سال و عدم ‌توازن در تولید و تقاضا به دلیل توسعه نامتوازن زنجیره آهن و فولاد در کشور دو عامل اصلی رونق رینگ آهن اسفنجی در هفته جاری بود.

به این ترتیب، در سومین هفته از مهرماه امسال بالغ بر ۸۳ ‌هزار تن آهن‌ اسفنجی از سوی واحدهای احیای کشور در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای آن تقاضایی بالغ بر ۲۰۰‌ هزار تن به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان شد و به این ترتیب در حالی که قیمت پایه آهن‌ اسفنجی برابر ۷‌ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود، میانگین نرخ فروش آن به ۸‌ هزار و ۷۰ تومان رسید و بهای این محصول افزایش ۵/ ۱۰ درصدی را به ثبت رساند.

رونق رینگ شمش فولاد و آهن‌ اسفنجی به گندله نرسید و به این ترتیب در سومین هفته از مهرماه از ۶۴۵‌ هزار تن گندله عرضه ‌شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران تنها ۲۰‌ هزار تن محصول با قیمت پایه یعنی ۲‌ هزار و ۷۶۷ تومان معامله شد. 

بازار داخل با مازاد قابل توجهی در زمینه گندله مواجه است و این موضوع باعث می‌شود خبری از رقابت برای کسب سهم از این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالا نباشد. ظرف هفته جاری رینگ کنسانتره در بازار فیزیکی بورس‌کالا با ترکیبی از تمایل و عدم‌ تمایل برای خرید روبه‌رو شد. در حالی که متقاضیان برای کسب سهم از برخی عرضه‌ها حاضر به رقابت قیمتی شدند، خبری از تقاضا برای محصولات برخی دیگر از واحدهای احیا نبود.

به این ترتیب در حالی که واحدهای فرآوری آهن در کشور ظرف سومین هفته از مهرماه بالغ بر ۲۹۰‌هزار تن کنسانتره آهن را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند، تقاضایی برابر با ۲۴۵‌ هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۱۵‌ هزار تن کنسانتره از این بازار منجر شد.

اگرچه حجم تقاضا نسبت به عرضه کمتر بود؛ اما متقاضیان برای خرید محصول برخی واحدها تمایل بیشتری داشتند. به این ترتیب در حالی که نرخ پایه عرضه این محصول در بازه ۲ هزار و ۶۸۰ تا ۲‌ هزار و ۱۷۱ تومان تعیین شده بود، میانگین نرخ فروش کنسانتره آهن به ۲ ‌هزار و ۳۲۰ تومان رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =