کد خبر 1518
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

بازار جهانی مقاطع همچنان در رکود

بازار جهانی مقاطع همچنان در رکود

 کاهش میزان تقاضا برای فولاد از آسیا تا اروپا از یک سو و افزایش میزان هزینه‌های انرژی و همچنین کمبود انرژی از سوی دیگر منجر به افزایش سیر رکودی در بازار جهانی فولاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کاهش میزان تقاضا برای فولاد از آسیا تا اروپا از یک سو و افزایش میزان هزینه‌های انرژی و همچنین کمبود انرژی از سوی دیگر منجر به افزایش سیر رکودی در بازار جهانی فولاد شده است و پیش‌بینی می‌شود این روند کماکان تا پایان ۲۰۲۲ ادامه‌دار باشد. بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی نشریه متال بولتن در هفته گذشته قیمت شمش صادراتی cis کاهش ۰/۷ درصدی را تجربه کرد و از ۵۲۸ دلار به ۵۲۴ دلار به ازای هر تن رسید. نرخ اسلب صادراتی cis نیز با کاهش ۰.۵ درصدی از ۴۸۰ دلار به ۴۶۰ دلار رسید.
 
پس از یک بازه زمانی که میزان تولیدات نفت اوپک در سه ماه اخیر کاهش یافت، قیمت‌گذاری کالاها با مشکلاتی مواجه شد که می‌توان اظهار داشت آژانس بین‌المللی با انتشار چشم‌انداز ماهانه بازار جهانی نفت خام تا پایان سال جاری و ابتدای ۲۰۲۳ و همچنین نزدیک شدن به پایان سال میلادی بازار را تحت تاثیر قرار داد. طی توافق اوپک میزان عرضه نفت کاهش یافت اما در همین حد باقی نماند و در ماه مارس قیمت‌ها به بالاترین میزان خود رسیدند.

بر اساس تجربه سال‌های پیشین همواره بحران انرژی بازار فولاد را تهدید می‌نماید، در حال حاضر چشم‌انداز آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای عرضه‌کننده نفت بسیار پر اهمیت است چرا که سرمایه‌گذاران با بررسی میزان تقاضا و همچنین بحران‌های انرژی روند سرمایه‌گذاری خود را پیش‌بینی می‌نمایند و در نهایت نه تنها بازار فولاد بلکه اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

در ادامه به بررسی مقاطع فولادی در بازارهای جهانی پرداخت شده است.

سنگ آهن
 کمبود نقدینگی بازار سنگ آهن وارداتی، چین را در سکوت نگه داشت و متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد تا ۲ دلار افت داشته به ۹۴ دلار هر تن سی اف آر رسید. پس از تعطیلات اکتبر مجدد آمار ابتلا به کرونا در چین بالا رفته و ظاهراً قرار نیست محدودیت‌ها به این زودی برداشته شود که بر اقتصاد این کشور اثرات منفی دارد.
آخرین برآوردها برای قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۲ بین ۹۰ تا ۱۱۵ دلار اعلام شده که از سال ۲۰۱۹ بی‌سابقه بوده است. کرونا و رکود بازار املاک علل اصلی چالش تقاضای فولاد در چین هستند.

قراضه
هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ تا ۲ دلار افت داشته به ۳۷۰  دلار هر تن سی اف آر رسید. بازار منتظر ارزان‌تر شدن قیمت‌ها در روزهای آتی است. قراضه آ۳ وارداتی نیز ۲ دلار افت داشته به ۳۵۳ دلار هر تن سی اف آر رسید.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن ۴ دلار رشد داشته حدود ۳۳۳ دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در ۴۰۵ هر تن سی اف آر باقی ماند.

بیلت
متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود ۵۳۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که تا ۵ دلار رشد هفتگی داشت. در بازار واردات چین بیلت از ۴۹۲ تا ۵۰۰ دلار به حدود ۴۶۷ دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت تا ۱۳ دلار افت داشته حدود ۵۰۷ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵۳۳ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا ۲ دلار افت قیمت هفتگی داشت. در کل بازار در رکود بود و اختلاف زیادی بین قیمت‌های پیشنهادی و قیمت موردنظر خریداران بود.
بیلت صادراتی ایران نیز به گزارش متال بولتن تا ۳ دلار رشد هفتگی داشته به ۴۶۳.۵ دلار هر تن فوب رسید

مقاطع
هفته گذشته پس از تعطیلات در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۵۷۵ دلار به ۵۷۰ دلار هر تن فوب رسید. البته پیشنهادها تا ۶۱۱ دلار هر تن فوب بود.
میلگرد صادراتی ترکیه ۵ دلار افت داشته ۶۹۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. میلگرد صادراتی روسیه نیز ۵۴۷.۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که ۰.۵ درصد بهبود داشت.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۹۳۵ یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند.

ورق
ورق گرم صادراتی سی آی اس از ۵۶۰ دلار به ۶۰۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه افزایش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  ۵۶۵ تا ۵۷۶ دلار به ۵۵۷ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم تا ۳۰ یورو افت داشته ۶۸۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در ۷۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس از ۴۷۰ دلار به ۴۷۷.۵  دلار هر تن فوب رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =